Rozpoczęło się pogłębianie kanału na przekopie Mierzei Wiślanej. Kiedy popłyną pierwsze jednostki?

2021-08-02, 14:25

Rozpoczęło się pogłębianie kanału na przekopie Mierzei Wiślanej. Kiedy popłyną pierwsze jednostki?
Przekop Mierzei Wiślanej.Foto: Marek Gróbarczyk/Twitter

Na przekopie Mierzei Wiślanej rozpoczęło się pogłębianie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Zakończono już zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego. W lipcu prace na przekopie były realizowane zgodnie z harmonogramem.

- Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W części południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych - poinformowała Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem tego przedsięwzięcia.

Powiązany Artykuł

mid-21701440.jpg
"Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja, która wzmacnia suwerenność RP". Prezydent i premier wizytowali teren budowy

Dodała, że dzięki temu można było przystąpić do pogłębiania kanału na kanale żeglugowym.

Od miesiąca gotowy jest most południowy

- Rozpoczęliśmy prace pogłębiarskie na kanale żeglugowym. W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę - jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce. W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego - powiedział przedstawiciel konsorcjum wykonującego przekop Mariusz Sasin.

Ponieważ od miesiąca gotowy jest most południowy, obecnie trwają prace przy budowie mostu północnego - wykonano m.in. jego stalową konstrukcję. Dzięki obu tym mostom w czasie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba będzie wstrzymywać ruchu samochodowego.

Trwają prace przy ptasim azylu

W czasie lipcowych upałów na budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną skupiono się na pracach wykonywanych na lądzie: zakończono prace kafarowe na falochronie wschodnim.

- Wykonano 921 metrów bieżących grodzy. Obecnie trwają roboty kafarowe związane z pogłębianiem ścianki na głowicy. Jednocześnie prowadzone są prace narzutowe. Dotąd wykonano połowę z nich - poinformowała Magdalena Kierzkowska.

Dodała, że na sztucznej wyspie, która ma się stać ptasim azylem, wykonywano prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych.

- Zamontowano już ponad połowę, czyli 715 ściągów. Trwają prace związane z robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy. Wykonano warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 12 sekcjach - to 20 proc. zaplanowanego zakresu. Wykonano też narzut z kamienia hydrotechnicznego na skarpie na dwóch sekcjach oraz obcięto ściankę szczelną na jednej sekcji - podała rzecznik Urzędu Morskiego.

Docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r.

W ostatnim czasie zakończono także budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku Kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.

Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I" jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Pierwsze jednostki mają przepłynąć przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej