X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Frankowicze skarżą się na nękanie przez bank. "Złamano szereg przepisów"

Ostatnia aktualizacja: 29.07.2021 07:55
W związku ze skargami dotyczącymi nękania kredytobiorców banku BPH, którzy znajdują się z nim w sporze sądowym, Stop Bankowemu Bezprawiu złożyło wnioski o interwencję w tej sprawie do UOKiK, KNF, UODO oraz prokuratury - poinformował prezes Stowarzyszenia Arkadiusz Szcześniak.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Thomas Andre Fure/Shutterstock

Według Arkadiusza Szcześniaka w związku z licznymi doniesieniami od członków Stowarzyszenia dotyczącymi praktyk banku BPH SA (dawniej GE Money) Stowarzyszenie Stop Bankowemu Bezprawiu złożyło wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komisji Nadzoru Finansowego, Urzędu Ochrony Danych Osobowych o sprawdzenie zgodności z przepisami działań banku i podjęcie kroków, które skutecznie powstrzymają niezgodne z prawem nękanie kredytobiorców tego banku oraz ich rodzin, a także ujawnianie tajemnicy bankowej nieuprawnionym osobom. Stowarzyszenie przekazało także dalsze dowody w sprawie do prokuratury, która prowadzi już śledztwo w tej sprawie.

sąd najwyższy 1200 shutter.jpg
Jest decyzja SN ws. frankowiczów. To odpowiedź na pytanie Rzecznika Finansowego

Windykatorzy nie mają prawa nękać klienta

- Kredytobiorcy banku BPH, którzy znajdują się z nim w sporze sądowym, są nękani powtarzającymi się telefonami z nieznanych numerów o różnych dziwnych porach. Nękane są także ich rodziny. Wydzwaniano na przykład do matki jednego z kredytobiorców, która jest osobą w ogóle niezwiązaną z umową ani ze sprawą, że syn nie chce płacić należności, i to pomimo że je płacił - opisywał Arkadiusz Szcześniak.

Jak dodał, podczas jednej z takich rozmów, prowadzonej o szóstej rano, odtworzono fragmenty nagrania z rozprawy sądowej w sprawie kredytu, mimo że sam bank wnioskował o rozprawę bez publiczności.

- Złamano tu szereg przepisów, m.in. o tajemnicy bankowej, ochronie danych osobowych, ochronie konsumenta. UOKiK wielokrotnie wypowiadał się w podobnych sprawach, wskazując, że nawet jeśli klient nie płaci - a ten akurat spłacał - windykatorzy nie mają prawa go nękać. Wówczas działania Urzędu były stanowcze i mamy nadzieję, że tutaj też tak będzie - powiedział prezes Stowarzyszenia.


W sprawie toczy się postępowanie

Jak mówił Arkadiusz Szcześniak, Stowarzyszenie nie wie, czy działania te prowadzone są przez dział windykacji banku czy jakąś firmę zewnętrzną.

- To, mamy nadzieję, ustali prokuratura, bo pierwsze zawiadomienie złożyliśmy pół roku temu i toczy się postępowanie w tej sprawie. Teraz dołączamy kolejne dowody - powiedział.

Podkreślił, że Stowarzyszenie posiada pismo, w którym bank w odpowiedzi na informację klienta o wycofaniu zgody na wykorzystywanie numeru telefonu do komunikacji stwierdza, że jej nie przyjmuje, bo zamierza prowadzić egzekucję należności.

- Do prowadzenia windykacji numer telefonu nie jest potrzebny, wystarcza tylko adres korespondencyjny. Na konieczność minimalizacji przetwarzanego zakresu danych zwracał już uwagę w swoich wystąpieniach UODO. Dlatego m.in. zawiadomienie zostało skierowane także do tego urzędu - wyjaśnił.


Bankowi nie zależy na dobrej opinii

Prezes SBB ocenił, że bank BPH nie przyjmuje już nowych klientów, więc nie zależy mu na dobrej opinii.

- W 2016 r. BPH został podzielony: część przedstawiająca rynkową wartość została wydzielona i połączona z Alior Bank SA. Sam BPH ma tylko portfel kredytowy, który nie znalazł nabywców na rynku finansowym. Już w 2017 r. informowaliśmy KNF o pogorszeniu standardów obsługi klienta, standardu komunikacji i składania reklamacji w wyniku braku dostępu do placówek banku - zaznaczył.

Bank BPH jest częścią Grupy General Electric. W 2016 r. dokonał się podział Banku BPH, który od tego momentu obsługuje wyłącznie klientów indywidualnych spłacających kredyty hipoteczne.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

KNF nałożyła na mBank 4,3 mln zł kary. Za nienależytą kontrolę funduszy

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2021 14:24
KNF nałożyła na mBank dwie kary pieniężne o łącznej wartości 4,3 mln zł. Przyczyną było "nienależyte sprawowanie stałej kontroli czynności faktycznych i prawnych", dokonywanych przez fundusze, których mBank był bankiem-depozytariuszem – wynika z komunikatu KNF. Bank poinformował, że złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rezygnacja z LIBOR w końcu roku zmusi banki do aneksowania kredytów walutowych ?

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2021 13:40
Przed bankami stoi kolejny problem związany z kredytami walutowymi. Zakończenie publikacji wskaźników LIBOR sprawi, że będą one musiały aneksować umowy tych kredytów. Bez odpowiedniej decyzji Komisji Europejskiej aneksowanie obejmie zdecydowaną większość kredytów walutowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK sprawdzi jak banki chronią nasze konta przed oszustami

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2021 18:21
O ochronie konsumentów i ich środków zgromadzonych na kontach bankowych, mówił w radiowej Jedynce Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń