X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Pandemia ograniczyła nasze wydatki. Niewielu chce "korzystać z życia i mniej przejmować się pieniędzmi"

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2021 09:22
42 proc. Polaków pod wpływem pandemii chce ograniczać wydatki, głównie na przyjemnościach: książkach, kinie, usługach fryzjerskich czy jedzeniu na mieście - wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Jednocześnie nie zamierzają oszczędzać na zdrowiu i wydatkach na zwierzęta.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Matej Kastelic

Jak wskazali respondenci badania, zrealizowanego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, 42 proc. z nich pod wpływem pandemii chce ograniczać wydatki. Deklaruje oszczędzanie głównie na przyjemnościach: kinie (33 proc.), jedzeniu na mieście (32 proc.), usługach fryzjerskich (24 proc.) czy książkach (17 proc.). Z kolei 3 proc. badanych stwierdza, że pandemia uświadomiła im, iż "trzeba korzystać z życia i mniej przejmować się pieniędzmi".

e-handel free 1200 pix.jpg
Pandemia wpływa na przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Więcej kupujemy w internecie, ale tęsknimy do tradycyjnych sklepów

Polacy martwią się o przyszłość

Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak podkreślił, że Polacy martwią się o przyszłość - 42 proc. badanych mówi, że stara się wydawać pieniądze w sposób bardziej przemyślany.

- Częściej taką postawę deklarują kobiety oraz osoby w wieku od 35 do 54 roku życia. Tylko 3 proc. osób chętniej sięga do portfela - tłumaczy.

Autorzy badania zwrócili uwagę, że odsetek osób mniej trzymających się za kieszeń maleje wraz z wiekiem: od 9 proc. wśród osób poniżej 25 roku życia, po 1 proc. wśród osób powyżej 64 roku życia. Stosunku do wydatków nie zmieniło pod wpływem pandemii 40 proc. rodaków. Jedna czwarta z nich tłumaczy, że "zawsze starali się ograniczać zakupy do tych najbardziej niezbędnych", a pozostali nie widzą potrzeby wprowadzania zmian.


Co dziesiąty zaplanował wydawać więcej

Uczestnicy badania mówią o cięciu wydatków na poziomie ogólnym, ale też w stosunku do konkretnych towarów i usług.

"Jeśli będą konsekwentni, to rozluźnienie obostrzeń wynikających z pandemii nie przywróci wpływów sprzed COVID-19 m.in. kinom, teatrom, organizatorom koncertów, wydawcom książek, ale także restauracjom, czy klubom fitness" - oceniają eksperci.

Plany cięcia wydatków dotyczą też odzieży i obuwia, krótkich wyjazdów czy usług kosmetycznych. Z kolei w przypadku usług beauty co dziesiąty badany zaplanował wydawać więcej, choć, jak zauważono, nie równoważy to odsetka osób odwołujących wizyty u fryzjera czy kosmetyczki.

- Na 15 analizowanych kategorii wydatków, tylko w trzech badani przyznali, że teraz przeznaczają na nie więcej pieniędzy - podkreślił Sławomir Grzelczak.


Weterynarze zmniejszyli swoje zaległości

Po miesiącach pandemii zdrowie to jeden z trzech wyjątków na który Polacy są gotowi wyjąć więcej z portfela. Zdrowie to dla wielu badanych także odpowiednie żywienie, więc na zakupach spożywczych jesteśmy prędzej gotowi zapłacić więcej niż kiedyś.

Badanie wskazuje, że nie zamierzamy też oszczędzać na swoich pupilach - niemal dwie trzecie respondentów przeznacza część domowego budżetu właśnie na zwierzaki. Zyskali na tym również weterynarze, którzy zmniejszyli swoje zaległości wobec dostawców i banków. Według danych z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i BIK ich nieopłacone w terminie zobowiązania od marca 2020 r. do maja 2021 r. spadły o ponad 0,6 mln zł, do 35,6 mln zł.

PR24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Co trzeci z nas nie ma żadnych oszczędności. Znamy wyniki badania

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2021 08:09
Żadnych oszczędności nie ma co trzeci Polak - wynika z najnowszego badania na potrzeby raportu "Polaków portfel własny: nowa normalność". Mimo pandemii 72 proc. ocenia swoją obecną sytuację finansową jako dobrą - podano.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Upadłość konsumencka. Osoby, które ją ogłosiły, mają co najmniej 689 mln zł długów

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2021 09:36
Osoby, które ogłosiły upadłość konsumencką w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku winne są bankom i innym wierzycielom co najmniej 689 mln zł - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Częściej zaczęli bankrutować mężczyźni.
rozwiń zwiń