X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Uwaga na smsy z wezwaniem do zapłaty za energię elektryczną. Możemy stracić pieniądze z konta

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2021 18:39
Jak chronić się przed oszustwem, polegającym na wezwaniu poprzez smsm-y do zapłaty za energię elektrycznej, mówił w Programie 1 Polskiego Radia Jakub Szczerbowski z Biura Rzecznika Finansowego.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: ImYanis/shutterstock

Ten poinformował, że do urzędu docierają coraz częściej informacji o smsach, z żądaniami opłaty za prąd i z groźba wstrzymania dostaw energii. O takich praktykach informuje na swoich stronach internetowych na przykład Polska Grupa Energetyczna.

bank1200.jpg
Włamanie na konto bankowe. Jak odzyskać pieniądze?

Rzecznik potwierdza – zagrożenie jest realne, sam też otrzymał takiego sms-a

Zagrożenie tego typu działaniami potwierdza gość Polskiego Radia.

- Sam otrzymałem taką wiadomość, na szczęście udało mi się zorientować, że jest to próba oszustwa, mówi Jakub Szczerbowski.

Posłuchaj
05:18 justa 15.07.mp3 Jak chronić się przed oszustwem, polegającym na wezwaniu poprzez smsy do zapłaty za energię elektrycznej, mówił w radiowej jedynce Jakub Szczerbowski z Biura Rzecznika Finansowego. /Justyna Golonko, jk

 

I dodaje, że oszuści w tym przypadku wykorzystują metodę, w której starają się przekonać osobę oszukiwaną o jego dotkliwej, a wręcz dramatycznej sytuacji, związanej z nieopłacanym rachunkiem i wymagającej natychmiastowego działania.

Nigdy nie klikajmy w przysłany link

Dlatego, radzi gość Polskiego Radia, po otrzymaniu takiego smsa, powinniśmy być czujni i na pewno nie możemy klikać w link, przysłany w wiadomości.

Zwraca tez uwagę, że informacja, która otrzymaliśmy, mówi najczęściej o bardzo małej kwocie, której nie dopłaciliśmy.

- Jeśli więc korzystając z tego linka wpłacimy z naszego konta brakująca sumę, to grozi nam, że zostanie ono oczyszczone, lub na nasze konto zaciągnięty zostanie jakiś kredyt, ostrzega Rzecznik.

Gość pytany, co możemy zrobić, gdy nieopatrznie zapłaciliśmy ta metoda fakturę odpowiada, że korzystając z wysokiego poziomu ochrony ustawy o usługach płatniczych, możemy liczyć na to, że bank lub inna instytucja płatnicza zwróci nam całą kwotę tej tzw. transakcji nieautoryzowanej.

Instytucje finansowe są zobowiązane do zwrotu środków, ale…

I dodaje, że te instytucje są do tego zobowiązane, chyba, że dopuścimy się rażącego niedbalstwa, lub konsument chce oszukać bank i sam wypłacił środki powołując się na oszustwo.

- W przypadku rażącego niedbalstwa bank zawsze będzie je analizował indywidualnie, ale musimy w tym przypadku pamiętać, że w tym przypadku weźmie pod uwagę również nasze zachowanie, które można nazwać "higiena informatyczną" przy używaniu różnego rodzaju urządzeń elektronicznych – mówi rzecznik.

Justyna Golonko, jk

Czytaj także

Oszustwa na niedopłatę do prądu. Uwaga na fałszywe SMS-y

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2021 10:15
PGE Obrót, spółka z Grupy Kapitałowej PGE, zajmująca się sprzedażą energii do odbiorców końcowych, informuje o przypadkach podszywania się pod spółkę i rozsyłania fałszywych wiadomości z informacją o demontażu układu pomiarowego spowodowanego rzekomo nieuregulowanymi płatnościami.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Uwaga na oszukańcze telefony lub maile, tylko oszuści pytają o login czy hasło". Eksperci ostrzegają

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2021 14:06
Eksperci Biura Informacji Kredytowej zaobserwowali zwiększoną aktywność telefoniczną oszustów podszywających się pod znane instytucje finansowe w celu zebrania danych personalnych. Oszuści pytają m.in. o login, hasło i numer karty lub proszą o zainstalowanie aplikacji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Oszustwa metodą "na wnuczka". W 2021 roku polscy seniorzy stracili ponad 63 mln zł

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2021 11:11
Przez sześć miesięcy 2021 roku nie było województwa, w którym nie doszłoby do oszustw metodami "na wnuczka" i "na policjanta". Straty za pierwsze półrocze wyniosły ponad 63 mln złotych. Najwięcej pieniędzy oszuści wyłudzili od mieszkańców województw łódzkiego, śląskiego i mazowieckiego - poinformowała Komenda Główna Policji.
rozwiń zwiń