X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

W pandemii oszuści nie próżnują. Co piąty z nas mógł im przekazać wrażliwe dane

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2021 07:51
Co 4. Polak deklaruje, że w pandemii rozmawiał przez telefon z osobą, która prosiła o podanie m.in. nr PESEL lub danych do logowania w e-bankowości; ponad 18 proc. osób przyznaje, że mogło podać takie informacje oszustom - wynika z badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Kaspars Grinvalds

Według badania przeprowadzonego przez serwis ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych, 24 proc. ankietowanych spotkało się w ostatnim czasie z sytuacją, w której oszuści próbowali od nich przez telefon wyłudzić m.in. dane osobowe oraz informacje potrzebne do logowania w bankowości elektronicznej. Najczęściej dotyczyło to mieszkańców małych (do 20 tys.) i średnich miast (20-100 tys. mieszkańców).

Ponad połowa (52 proc.) osób, od których próbowano wyłudzić dane odpowiedziała, że ich rozmówcy podawali się za pracowników banku. Autorzy badania zwrócili uwagę, że blisko 18 proc. takich przypadków dotyczyło banku, w którym rozmówca nie miał konta. Z kolei prawie co 5. taki telefon był z firmy gazowniczej, energetycznej lub od dostawcy Internetu. O numer PESEL, dane z dowodu osobistego lub hasło do logowania w banku pytali też przedstawiciele firm, którzy informowali o wygranej w konkursie (16 proc. wskazań) oraz pracownicy koordynujący bezpłatne badania medyczne (13 proc.).

internet 1200 free.jpg
Rekordowo dużo Polaków korzysta z internetu. Zobacz nowe wyniki badań


Lepiej być ostrożnym

Jak mówi ekspert serwisu ChronPESEL.pl Bartłomiej Drozd, brak ostrożności w takich sytuacjach może prowadzić do poważnych konsekwencji - oszust dysponujący danymi mógłby np. podrobić nasz dowód osobisty lub zamówić tzw. dowód kolekcjonerski.

- Korzystając z naszej tożsamości, przestępcy mogą zaciągnąć różne zobowiązania finansowe, np. wziąć pożyczkę, podpisać umowę leasingową lub zrobić drogie zakupy na raty, których nie zamierzają potem spłacać - ostrzega. Dodaje, że zainteresowany dowie się o tym po czasie z wezwania do zapłaty, które otrzyma, albo po zajęciu konta przez komornika.

Co 5. ankietowany (18,4 proc.) przyznał się do tego, że mogło mu się zdarzyć przekazać dane do logowania osobom trzecim. Wprost deklaruje to 11 proc. badanych, pozostali nie mają pewności. Najczęściej dotyczyło to młodych osób między 18 a 24 rokiem życia (29 proc. w tej grupie). Najrzadziej dane do logowania przekazują respondenci w najstarszych grupach wiekowych.

Ekspert zwraca uwagę, że oszustwo może polegać na tym, że pod pozorem potwierdzenia tożsamości klienta dzwoniący proszą go o podanie wszystkich danych potrzebnych do zalogowania łącznie z hasłem do bankowości elektronicznej.

- Musimy wiedzieć, że pracownicy banku nie będą pytali nas o numery dokumentów czy dane do logowania. Sama taka prośba powinna wzbudzić wątpliwości - mówi Drozd. Dodaje, że w takich sytuacjach najlepiej zadzwonić do swojego banku i zapytać, czy rzeczywiście mamy powody do niepokoju; sprawę powinniśmy też zgłosić na policję, bo być może ktoś gdzieś wyłudził nasze dane osobowe.

Popełniamy proste błędy

W badaniu 36,5 proc. ankietowanych zadeklarowało, że używa tego samego hasła do logowania w kilku serwisach. Najmniejszą ostrożność wykazują młodzi, w wieku między 18 a 24 rokiem życia - nawet 50 proc. z nich loguje się do kilku serwisów korzystając z tego samego hasła.

- W każdym serwisie powinniśmy się logować w inny sposób, dzięki temu zwiększymy swoje bezpieczeństwo. Dodatkowo w sytuacji, w której mamy chociaż cień podejrzenia, że ktoś zdobył nasze hasło, powinniśmy je natychmiast zmienić – mówi Drozd.

Z kolei 35,5 proc. badanych uważa, że logując się do bankowości elektronicznej oprócz wpisywania hasła najbezpieczniej będzie potwierdzić to dodatkowo kodem SMS. Dla 25 proc. taką dodatkową gwarancją jest natomiast weryfikacja linii papilarnych, a dla prawie 10 proc. weryfikacja twarzy.

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych przeprowadził IMAS International w I połowie 2021 r. metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1007 respondentów.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Czytaj także

Mail jak polecony. Wszystko o e-doręczeniach

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2021 20:30
Ministerstwo Cyfryzacji chce, by komunikacja między obywatelem a administracją była jasna i przejrzysta. W tym celu Sejm uchwalił ustawę o e-doręczeniach, która wejdzie w życie już 1 lipca.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ataki rosyjskich hakerów. "NYT": testują czerwone linie wyznaczone przez USA

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2021 16:48
Niedzielny atak ransomware na firmę Kaseya i jej klientów oraz włamanie najpewniej hakerów rosyjskich służb na serwery Partii Republikańskiej stanowią poważny test wyznaczonych przez USA czerwonych linii podczas czerwcowego szczytu amerykańsko-rosyjskiego w Genewie - pisze w środę "New York Times".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperci przypominają zasady bezpieczeństwa w sieci

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2021 14:11
Eksperci od cyberbezpieczeństwa apelują, by korzystający z sieci używali silnych haseł - osobnych do poczty elektronicznej, konta bankowego oraz mediów społecznościowych. Włamanie do naszego komputera czy telefonu możemy również utrudnić korzystając z uwierzytelniania dwuskładnikowego.
rozwiń zwiń