Polacy polubili e-handel. Już blisko 3/4 z nas kupuje w sieci

2021-07-14, 09:10

Polacy polubili e-handel. Już blisko 3/4 z nas kupuje w sieci
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Niemal 70 proc. Polaków z różnych grup wiekowych kupuje online - wynika z najnowszego badania na potrzeby raportu "Polaków portfel własny: nowa normalność". Wskazano, że co trzeci z nas zamawia w ten sposób książki, a co czwarty posiłki z restauracji.

Jak wskazali autorzy badania z Santander Consumer Banku, pandemia koronawirusa przyczyniła się do wzrostu zainteresowania zakupami online. W związku z obowiązującymi w ostatnim roku obostrzeniami i okresowymi zamknięciami galerii handlowych, wiele osób, wcześniej nieprzekonanych do tej formy zakupów, zdecydowało się spróbować swoich sił w internecie. Podali, że 68,8 proc. Polaków deklaruje, że kupuje w sieci. Dotyczy to w równym stopniu kobiet i mężczyzn.

Najbardziej aktywną grupą, jeśli chodzi o zakupy internetowe są najmłodsi w wieku 18-29 lat (96,8 proc.). Co może jednak zdziwić, produktów i usług online szuka również co trzeci senior powyżej 60-tego i 70-tego roku życia (kolejno 31,1 proc. i 34,5 proc.). Zakupy w sieci to domena mieszkańców średnich i dużych miast (ponad 70 proc. osób w obu przypadkach). Chętniej robią je również rodzice i osoby z wykształceniem wyższym (kolejno 86 proc. i 88,3 proc.) - czytamy.

Powiązany Artykuł

1 finanse kanchana_koyjaiShutterstock 1200.jpg
Lokaty już nieopłacalne. Bartosz Turek: "Posiadacze lokat nie mają co liczyć na realne zyski z depozytów"

Co kupujemy przez sieć?

Z badania wynika, że najczęściej przez internet kupowaliśmy książki (35,7 proc.). Ponad połowa (57,2 proc.) ankietowanych w wieku od 18 do 29 lat w ostatnich miesiącach kupiła online przynajmniej jedną książkę. Według autorów badania, może to wynikać z faktu, że czytelnictwo w czasie pandemii wzrosło, zwłaszcza wśród młodych osób, o czym - na początku wiosny - informowała Biblioteka Narodowa.

Bank wskazuje, że na liście produktów, których najczęściej szukaliśmy w internecie wysoką lokatę zajęły też ubrania - kupował je co trzeci z nas (35,6 proc.). Natomiast co czwarty zamawiał przez internet posiłki z restauracji z dostawą do domu (29,5 proc.). Ten zwyczaj jest domeną najmłodszych ankietowanych przed 30-stym rokiem życia (63,4 proc.) oraz kobiet (33,4 proc. w porównaniu do 25,1 proc. mężczyzn).

"Jedzenie w ten sposób zamawiamy niezależnie od zarobków. Robi to już co czwarta osoba z dochodem, który zaczyna się od 2 tys. zł i nie przekracza 3 tys. zł na rękę. Jednak zakupy spożywcze nadal wolimy robić stacjonarnie. Mniej niż 2 proc. badanych przyznało, że w ostatnim czasie zamawiało online produkty z tej kategorii" - wskazali autorzy badania.

Dodali, że tradycyjnie duży odsetek kupował w sieci sprzęt elektroniczny (23,1 proc.). Przeważały tu osoby posiadające dzieci, co mogło być związane z chęcią zapewnienia im swobodnego dostępu do nauki i rozrywki w czasach, które mimo zdjęcia większości obostrzeń, nadal pozostają niepewne - czytamy.

Ogólnopolskie badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przez Instytut IBRiS w maju 2021 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.


PolskieRadio24.pl, PAP, md

Polecane

Wróć do strony głównej