X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Pociągi napędzane wodorem - ciekawostka czy przyszłość polskiego transportu kolejowego?

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2021 11:10
W ciągu kilku, kilkunastu lat Polska będzie musiała podjąć decyzję dotyczącą niezelektryfikowanych linii kolejowych. Alternatywą są pociągi napędzane tak zwaną czystą energią lub dalsza elektryfikacja sieci kolejowej. Czas na poważną dyskusję w tej sprawie.
Alstom Coradia iLint napędzany wodorem
Alstom Coradia iLint napędzany wodoremFoto: alstom/twitter

Na doświadczalnym torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie na Dolnym Śląsku, odbyła się prezentacja przejazdu maszyny o nazwie Coradia iLint. To pierwszy na świecie pociąg o napędzie wodorowym.

Może on rozwinąć prędkość do 140 kilometrów na godzinę, zabrać na pokład do 160 pasażerów i przejechać bez tankowania do tysiąca kilometrów.

Napęd wodorowy powoduje, że maszyna nie zanieczyszcza środowiska. Wodór za pomocą ogniw paliwowych jest zamieniany na energię elektryczną, która napędza pojazd. Zamiast toksycznych spalin uwalniana jest jedynie para wodna. Do tej pory wyprodukowano ponad 40 egzemplarzy takich maszyn. Wożą one pasażerów w Austrii i Niemczech. Włochy i Francja przymierzają się do zakupu pierwszych takich pociągów.

Czy Polska dołączy do tego grona?

- To zależy - mówi odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, który brał udział w pokazie wodorowego pociągu.

Na pewno wyzwaniem dla polskiej kolei jest to, by uczynić z niej tak zwany czysty transport tam, gdzie dziś funkcjonuje dzięki spalinowozom, czyli lokomotywom napędzanym silnikami diesla. Ministrowi wtóruje wiceszef Instytutu Kolejnictwa Andrzej Massel, który mówi, że los lokomotyw z silnikami zasilanymi olejem napędowym jest przesądzony i znikną one z polskiego krajobrazu kolejowego w ciągu kilkunastu lat tak, jak wcześniej zniknęły parowozy.  

Wiceminister Andrzej Bittel zwraca jednak uwagę, że nasz kraj stoi przed wyborem: albo nowe technologie, do których zalicza się napęd wodorowy, albo intensywna elektryfikacja.

Powstaje też pytanie, czy kupować pociągi z nowymi rodzajami napędu od wielkich, zagranicznych producentów, czy inwestować na rozwój takich technologii w Polsce, u rodzimych producentów.

Wiceminister infrastruktury nie ma wątpliwości, że w naszym kraju powinny być prowadzone badania nad przyjaznymi dla środowiska napędami kolejowymi. Ale to wymaga nakładów i czasu.

wodór stacja paliwo 1200.jpg
Wodór i prąd paliwami przyszłości? "Tankowanie musi się po prostu opłacać"

Wodór czy prąd?

Odpowiedź na pytanie o wybór między elektryfikacją a nowymi rodzajami napędu też nie jest prosta. Prezentowany na torze doświadczalnym w Żmigrodzie pociąg jest przeznaczony dla ruchu lokalnego, aglomeracyjnego, ewentualnie regionalnego.

Ograniczenia zasięgu i prędkości nie pozwalają mu włączyć się do ruchu dalekobieżnego. I być może będzie to jedna z przesłanek w układaniu nowego systemu na polskiej kolei. Tam, gdzie pojawi się oczekiwanie przyspieszenia prędkości, bardziej opłacalna będzie trakcja elektryczna. Natomiast tam, gdzie priorytetem będzie poszerzanie dostępności kolei na poziomie lokalnym, na pewno znajdzie się miejsce choćby dla pociągów napędzanych wodorem, czy też składów elektrycznych - akumulatorowych, które nie potrzebują trakcji.

Te pociągi już są na torach

Andrzej Massel zwraca uwagę, że pociągi z napędem wodorowym nie są już nowinką techniczną, ale realną alternatywą dla napędu spalinowego. Podkreśla, że są już w Europie przewoźnicy, którzy zadeklarowali, że od 2025 roku przestaną zamawiać składy z takim napędem.

Wiceszef Instytutu Kolejnictwa nie ma wątpliwości, że z punktu widzenia środowiskowego napęd wodorowy jest niemalże idealnym rozwiązaniem. Jest jednak jeszcze sprawa eksploatacji. Wprowadzenie takiego napędu na tory wymaga inwestycji w całą sieć dystrybucji paliwa wodorowego, której w Polsce w tej chwili nie ma. Chodzi zarówno o sieć dostawców, jak i punktów tankowania.

Andrzej Massel mówi, że tworzenie takiej sieci ma sens na dużych, niezelektryfikowanych obszarach. Zwraca jednocześnie uwagę, że 65 procent polskiej sieci kolejowej jest podłączone do elektryczności. Dlatego też konieczne będzie jeszcze przeprowadzenie szczegółowych analiz, które przesądzą, w którą stronę pojedzie polska kolej. Mimo to także polscy producenci nie wykluczają stworzenia konstrukcji napędzanych paliwem wodorowym.

PesaDART 1200 free.jpg
Prezes Pesy: testujemy pierwszą lokomotywę wodorową

Polski projekt lokomotywy na wodór

Prezes bydgoskiej Pesy Krzysztof Zdziarski przekazał informacje związane z realizowanymi przez tę fabrykę projektami pojazdów z napędami wodorowymi. Podczas tej samej konferencji zaprezentowano również po raz pierwszy publicznie wizualizacje produkowanej właśnie dla Orlen Kolitrans lokomotywy Pesa z napędem wodorowym. 

Realizacja tego projektu jest zaawansowana na poziomie 70 procent, trwają prace związane z zabudową konstrukcji. Do zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako.

Z kolei PKN Orlen wyraża zainteresowanie tworzeniem sieci dystrybucji paliwa wodorowego. Na razie w planach jest budowa stacji tankowania dla samochodów napędzanych tym paliwem, ale nie wyklucza oferowania napędu dla transportu publicznego, w tym kolei.


PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw

Czytaj także

PKN Orlen stawia na wodór. Powstaną huby we Włocławku i w Płocku

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2020 09:00
W 2021 r. PKN Orlen wybuduje hub wodorowy we Włocławku, gdzie działa spółka Anwil z Grupy Orlen. Inwestycja zakłada m.in. budowę instalacji produkującej wodór w jakości paliwa transportowego. Jak zapowiada prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, podobny hub ma powstać w Płocku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Światowy Dzień Ziemi. Współczesna ekologia stawia na transport szynowy

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2021 13:50
Unia Europejska promuje kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu. Za takimi deklaracjami idą pieniądze, które wspierają modernizację i tworzenie nowych odcinków. Każdy, kto chce dać chwilę wytchnienia naszej planecie, powinien wybrać transport szynowy. Najlepiej od dziś, od 22 kwietnia, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Ziemi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

CPK da impuls do powstania nowych linii kolejowych dużych prędkości. Wiemy, ile będą liczyły kilometrów

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2021 13:31
W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie blisko 1800 km nowych linii kolejowych - powiedział w piątek na I Forum Morskim w Gdańsku wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
rozwiń zwiń

Czytaj także

PKP Cargo kupiło fabrykę wagonów. Prezes: będą lżejsze i tańsze w utrzymaniu

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 16:18
PKP Cargo kupiło dawną fabrykę wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska na Podkarpaciu. Wartość tej transakcji to ponad 30 milionów złotych. Spółka chce tam wznowić produkcję wagonów towarowych. Zarząd firmy myśli zarówno o wymianie własnego taboru, jak i sprzedaży na rynku. 
rozwiń zwiń