X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Baterie samochodowe i katalizatory to polskie przeboje eksportowe. Podbijamy światowe rynki

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2021 09:02
- Naszym przebojem eksportowym są w ostatnim czasie baterie samochodowe i katalizatory. Tradycyjnie mocni jesteśmy w sprzedaży sprzętu elektronicznego, głównie telewizorów - mówi Katarzyna Kowalska, wiceprezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pakorn Khantiyaporn/Shutterstock

Jak wynika z danych GUS, w pierwszych czterech miesiącach tego roku wartość eksportu wyrażona w cenach bieżących wyniosła 408,4 mld zł. To oznacza wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku 2020 o 25,6 proc.


shutt eksport 1200.jpg
Rekordowy eksport polskich firm. Najlepszy wynik od kilku lat

- W pierwszych miesiącach tego roku widać odrabianie strat z tymi krajami, które były najciężej w Europie doświadczone lockdownami, czyli przede wszystkim z Włochami (wzrost w okresie styczeń-kwiecień o 43 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego) i Francją (o 28,1 proc.), a przeżywającymi obecnie silne odbicie. Tak wysoka dynamika sprawiła, że ich udział w polskim eksporcie wzrósł w porównaniu z poprzednim rokiem o ponad 1 pkt proc. - mówi Katarzyna Kowalska, wiceprezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

Brexit zmienia kierunki eksportu

Wzrost udziału tych krajów w polskim eksporcie, według ocen KUKE, wynika także po części z brexitu. Część polskich firm zrezygnowała z tego rynku ze względu na zaostrzone procedury administracyjne i konieczność uzyskiwania certyfikatów i zezwoleń, umożliwiających obecnie sprzedaż na rynek brytyjski.

- Najbardziej ucierpieli dostawcy szybko psujących się produktów, ponieważ wszystkie formalności zamiast trwać kilkadziesiąt minut mogą zająć wiele dni, biorąc pod uwagę dodatkowe wymogi i kolejki w punktach kontrolnych. Wciąż jednak za wcześnie, by oceniać, czy definitywnie udział Wielkiej Brytanii spadł poniżej 5 proc. w polskim eksporcie - podkreśla Katarzyna Kowalska.


Ale w czasie pandemii polskie firmy były w stanie umocnić się na innych rynkach, dlatego też - jak pokazują dane GUS - brexit nie wpłynął zasadniczo na wyniki polskiego eksportu.

- Polscy eksporterzy potrafili wykorzystać okres pandemii na umocnienie swojej pozycji w takich krajach, jak bliska nam Ukraina, ale też Turcja, Maroko i Meksyk. Z ważnych partnerów dochodzi do tego Szwajcaria i Izrael. Statystyki KUKE dotyczące wykorzystania ubezpieczenia GAP EX przy eksporcie do krajów UE i na wybrane rynki OECD pokazują, że bardzo wysoko plasują się kraje naszego regionu: Rumunia jest na 5. miejscu (z 8-proc. udziałem), a dalej Czechy i Słowacja (odpowiednio 6,5 i 4,3 proc.), a na 9. pozycji Litwa (2,4 proc.) - dodaje wiceprezes KUKE.

Perspektywy pozostają bardzo dobre

Jedynym z motorów polskiego handlu zagranicznego w czasie epidemii była sprzedaż na rynek niemiecki i szwedzki. Z danych KUKE wynika, że jest szansa na utrzymanie pozycji, zdobytych przez nasze firmy w tych krajach.

- Do Niemiec około 20-proc. wzrosty eksportu zanotowaliśmy w przypadku żywności i artykułów spożywczych. Do Szwecji o połowę zwiększył się z kolei nasz eksport obuwia i odzieży. Perspektywy dla handlu towarowego pozostają bardzo dobre, co potwierdzają najnowsze wyniki badań koniunktury i oceny portfela zamówień eksportowych. W maju, po raz pierwszy od 15 miesięcy, ocena przyszłego stanu zamówień przekroczyła zero, wskazując na pozytywną koniunkturę. Na najwyższym poziomie od prawie dwóch lat jest wskaźnik oceny bieżącego stanu zamówień zagranicznych, choć cały czas jest poniżej zera - tłumaczy ekspertka.


W czasie pandemii Polska albo utrzymała swoje pozycje w rankingach handlu międzynarodowego – jak choćby w chemii, gdzie przesunęliśmy z 17 na 14 miejsce w światowym eksporcie - albo je utrzymała.

Trzecia światowa potęga

- Naszym przebojem eksportowym są w ostatnim czasie baterie samochodowe i katalizatory. Tradycyjnie mocni jesteśmy w sprzedaży sprzętu elektronicznego, głównie telewizorów, co wynikało z przesunięcia konsumpcji u naszych głównych partnerów handlowych z zamkniętych w pandemii usług, jak turystyka, na towary. Z tego samego powodu korzystały na zwiększonym popycie odzież, gdzie w światowych tabelach przesunęliśmy się z 16. na 11. miejsce, oraz meble, w eksporcie których jesteśmy nadal trzecią światową potęgą. Generalnie dobrze radzi sobie cały czas polska żywność, nawet biorąc pod uwagę kłopoty przemysłu drobiarskiego - i tu w globalnych rankingach również utrzymujemy wysokie pozycje - podkreśla wiceprezes KUKE.


Dodatkowo otwieranie się światowej gospodarki będzie zwiększać popyt na te polskie produkty, na które zapotrzebowanie zmniejszyło się w czasie pandemii.

- Z głównych kategorii największe spadki dotknęły segmentów pojazdów o 25 proc. i produktów mineralnych o 31 proc., gdzie strata w porównaniu z 2019 r. sięgnęła w sumie 13 mld euro. Wydaje się jednak, że jest to chwilowy dołek, a pozycja konkurencyjna Polski wynikająca z przewag kosztowych, bliskości położenia w stosunku do głównych odbiorców, dobrej marki i pewności dostaw, co odegrało kolosalne znaczenie w czasie pandemii, może liczyć na rosnący popyt na swoje towary i usługi - podsumowuje Katarzyna Kowalska.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Minister rolnictwa: pandemia nie załamała eksportu produktów rolno-spożywczych

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2021 15:05
W ubiegłym roku wartość wywozu żywności z Polski wzrosła o 7 proc. do 34 mld euro - poinformował minister rolnictwa Grzegorz Puda podczas debaty online inaugurującej VII edycję Targów World Food Poland.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prezes KUKE: w kolejnych latach jest szansa na wzrost udziału eksportu w polskim PKB

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2021 17:30
Pandemia przyczyniła się do rozregulowania gospodarki światowej. Ale polscy przedsiębiorcy wyszli z tego obronną ręką. Jest nadzieja, że eksport będzie stanowił więcej niż 50 procent polskiego PKB - powiedział Janusz Władyczak prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia. Pomysły na wzrost polskiego eksportu były częstym motywem dyskusji ekspertów podczas dwudniowego Kongresu 590.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polskie firmy mają problem z zagranicznymi kontrahentami. Długi sięgają 27 mln złotych

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2021 07:55
Zagraniczne firmy zalegają polskim przedsiębiorcom z płatnościami na kwotę blisko 27 mln zł - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Za niemal połowę tej sumy odpowiadają firmy z Litwy, Niemiec i Włoch, rekord zadłużenia - ponad 4,7 mln zł - należy do litewskiego kontrahenta.
rozwiń zwiń