X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

UOKiK ostrzega: nie podawaj przez telefon danych o kartach płatniczych. To pomaga wyłudzać pieniądze oszustom

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2021 11:00
Podszywanie się pod pracownika infolinii banku, portalu aukcyjnego lub sprzedażowego, podrobienie strony internetowej - takie zgłoszenia o metodach kradzieży pieniędzy z konta dostaje UOKiK. Radzi, by nie podawać numeru karty i kodu CVV czy CVC, które ułatwią kradzież.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Foto: shutterstock.com

Jak podkreśla prezes UOKiK Tomasz Chróstny w środowym komunikacie, zakupy internetowe są bardzo popularne i wygodne, jednak, jak pokazują napływające do UOKiK skargi, mogą być przyczyną poważnych kłopotów.

- Chciałbym przestrzec konsumentów, aby nie podawali numeru karty i kodu karty oznaczonego literami CVV lub CVC, które ułatwią oszustom kradzież naszych pieniędzy. Nie klikajmy w podejrzane linki do płatności, które dostajemy SMS-em lub na komunikatorach. Do wykonania wpłaty wystarczy wskazać kupującemu numer konta bankowego - zaznaczył Tomasz Chróstny. Jak przypomniał, portale aukcyjne dysponują najczęściej bezpiecznymi metodami płatności.

Banki muszą pomagać poszkodowanym

- Bankom przypominam, że powinny rzetelnie analizować każdy przypadek nieautoryzowanej transakcji, a nadużycia zgłaszać organom ścigania – dodał prezes UOKiK. Urząd przypomniał, że bank powinien w ciągu jednego dnia roboczego oddać konsumentowi utracone w wyniku oszustwa środki, a następnie wyjaśnić, kto odpowiada za incydent lub zgłosić takie przypadki organom ścigania.

UOKiK uczula konsumentów, by uważali, gdy np. dostają SMS z informacją, że muszą dopłacić kilka złotych do przesyłki wraz z linkiem do przelewu, zwłaszcza, jak nic nie zamawiali. Inne potencjalnie niebezpieczna sytuacje to telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku z informacją o nieautoryzowanej transakcji, prośba o zainstalowanie aplikacji czy podanie numeru karty płatniczej i kodu CVV/CVC, dzięki którym oszust może autoryzować każdą transakcję.

haker 1200.jpg
Cyberoszuści nie próżnują. W sieci pojawiają się kolejne przestępcze kampanie

Co trzeba zrobić jak zostaniemy oszukani

UOKiK przypomniał, że jeżeli oszuści wykonywali nieautoryzowane transakcje z konta konsumenta, jak najszybciej należy skontaktować się z bankiem za pośrednictwem oficjalnej infolinii, zgłosić taką transakcję, zmienić dane do logowania do aplikacji bankowej i bankowości elektronicznej oraz zastrzec kartę.

Na powiadomienie instytucji finansowej mamy 13 miesięcy, ale im wcześniej to zrobimy, tym lepiej - zaznaczył Urząd. Gdy reklamacja zostanie odrzucona, radzi złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego lub miejskiego czy powiatowego rzecznika konsumentów o pomoc w rozwiązaniu indywidualnej sprawy.

UOKiK wskazał, że jeżeli klient w jakimś stopniu ponosi odpowiedzialność za utratę gotówki, bank po dokonaniu zwrotu środków konsumentowi powinien ocenić, na ile to on przyczynił się do utraty pieniędzy. Wówczas może domagać się od konsumenta zwrotu części zwróconych środków. Bank nie może odmawiać zwrotu środków i jednocześnie uzależniać tego od zgłoszenia przez konsumenta sprawy na policję - podkreślił Urząd.


PR24/pap/sw

Czytaj także

Jak bronić się przed "metodą na wnuczka" i zakupami podczas pokazu? Ekspert wyjaśnia

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 17:53
Na co powinni zwracać uwagę seniorzy, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk różnego rodzaju "handlowców" czy akwizytorów podczas pokazów lub prezentacji, mówi w radiowej Jedynce Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Piramidy finansowe wciąż mają się dobrze. Sprawdź, jak nie stracić pieniędzy na "niezwykle atrakcyjnej" inwestycji

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2021 14:45
Zawsze zaczyna się tak samo: wyjątkowa inwestycja, gwarantująca krociowe zyski. I nie ma znaczenia, że piramidy finansowe są nielegalne, a na końcu winowajcy są osądzeni. Zawsze bowiem niedoszłym inwestorom pozostaje ruina finansowa, niedowierzanie i... wstyd. Nigdy bowiem nie zdarzyło się, by – poza pomysłodawcą "przekrętu" – ktokolwiek na tym zarobił. Jak się ustrzec czyhającego niebezpieczeństwa? Sposobów jest wiele.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieautoryzowane transakcje bankowe staja się plagą. Banki nie zawsze postępują zgodnie z przepisami

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2021 12:40
W 2020 r. do Rzecznika Finansowego trafiło niemal 1200 wniosków o interwencję w sporach dotyczących nieautoryzowanych transakcji bankowych. "Skala tego problemu w czasie pandemii dynamicznie rośnie" – alarmuje Rzecznik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kredytobiorca wbrew własnej woli? Jak ustrzec się oszustwa i co zrobić, jeśli już do niego dojdzie

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2021 07:30
W IV kwartale 2020 r. próbowano wyłudzić 1.943 kredyty, na łączną kwotę 67,3 mln zł. W całym 2020 roku zablokowano 6,9 tys. prób takich wyłudzeń o łącznej wartości 253,8 mln zł. Każdego dnia jesteśmy narażeni na działalność cyberoszustów działających w świecie finansów. Jak się przed nimi ustrzec i co zrobić, kiedy już padniemy ofiarą przestępstwa?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dane osobowe na wagę złota. Od tego oszust rozpoczyna skok na kasę

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2021 11:00
Pozyskanie danych osobowych to dla oszusta pierwszy sukces. Dzięki temu jest o krok bliżej do popełnienia przestępstwa na znacznie większą skalę, które pozwoli "spieniężyć" wcześniejsze zabiegi. Metod jest bardzo dużo – zwykła ufność ofiary, brak ostrożności, lenistwo czy wreszcie niefrasobliwość. Każda z tych cech może skutkować ogromnymi stratami finansowymi.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Uwaga, nowa metoda oszustów. Podszywają się pod pracowników NBP

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2021 16:35
"Oszuści finansowi podszywają się pod NBP" - ostrzega Narodowy Bank Polski w komunikacie. "Przestępcy, udając pracowników NBP i wykorzystując logo banku centralnego, próbują uzyskać dostęp do rachunków bankowych osób fizycznych" - alarmuje bank centralny.
rozwiń zwiń