X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Skaner kolejowy na przejściu granicznym w Braniewie. To reakcja na rosnące ryzyko przemytu

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2021 07:08
Na polsko-rosyjskim kolejowym przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo zainstalowano stacjonarne wielkogabarytowe urządzenie RTG. Umożliwi ono funkcjonariuszom Krajowej Administracji Skarbowej szybką i bezinwazyjną kontrolę wagonów towarowych.
Skaner kolejowy na przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo.
Skaner kolejowy na przejściu granicznym Braniewo-Mamonowo.Foto: KAS/Twitter

Skaner w Braniewie (woj. warmińsko-mazurskie) jest pierwszym tego typu urządzeniem na granicy z obwodem kaliningradzkim. Zapewnia możliwość skanowania przez całą dobę i siedem dni w tygodniu, w każdych warunkach pogodowych. Jest bezpieczne dla obsługujących funkcjonariuszy i otoczenia.

Skaner ma służyć do wykrywania nielegalnych towarów, materiałów wybuchowych czy broni, a w szczególności do wykrywania skrytek w elementach konstrukcyjnych wszystkich rodzajów wagonów towarowych i kontenerów. Pozwala w bezinwazyjny sposób dokonać inspekcji przewożonego ładunku, skrócić czas i zwiększyć efektywność kontroli.

400 m od granicy państwa

tory budowa linie kolejowe inwestycja 1200.jpg
Ułatwi przewóz towarów z Braniewa i Obwodu Kaliningradzkiego do polskich portów. PKP planują nową inwestycję

- Dla KAS priorytetem, obok zapewnienia bezpieczeństwa finansowego naszego państwa, jest również zapewnienie bezpieczeństwa obywateli, ale także zwalczanie przestępczości gospodarczej, zapewnienie równych warunków konkurencji, wsparcie legalnie działającego biznesu. Prawidłowa, skuteczna realizacja takich zadań nie byłaby możliwa bez wykorzystania nowoczesnych metod kontroli - mówiła wiceminister finansów, szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

Skaner znajduje się około 400 m od granicy państwa, a przy wyborze lokalizacji brano też pod uwagę m.in. plany związane z rozbudową linii kolejowej i budową stacji rozrządowej. Umowę z wykonawcą urządzenia Izba Administracji Skarbowej w Olsztynie podpisała pod koniec 2019 r. Inwestycja została zrealizowana w systemie "zaprojektuj i wybuduj" i w całości sfinansowana ze środków budżetowych. Wartość umowy to ponad 22 mln zł.

Zbudowanie takiego obiektu wymagało m.in. wybudowania drogi dojazdowej, doprowadzenia sieci i instalacji. Zamontowano panele fotowoltaiczne, jako alternatywne źródło energii, które zasili oświetlenie terenu. Masa samego skanera wynosi około 20 ton.


60 tys. wagonów rocznie

Kolejowe przejście granicznego Braniewo-Mamonowo znajduje się na odcinku zewnętrznej granicy Polski i zarazem UE z Federacją Rosyjską, w odległości 8 km od granicy. Od 2018 r. Oddział Celny w Braniewie pełni jedną z kluczowych ról na szlaku kolejowym wschód-zachód w transporcie towarów i ma szanse stać się północnym punktem na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Według służb celno-skarbowych wraz ze wzrostem liczby składów kolejowych rośnie liczba zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa i ochrony granicy państwowej. Ryzyko przemytu w wagonach kolejowych wzrasta, a możliwości kontroli fizycznej są bardzo ograniczone. Stąd decyzja o doposażeniu funkcjonariuszy w wielkogabarytowe urządzenie skanujące.

W ostatnich latach przez przejście w Braniewie wjeżdża do Polski ponad 60 tys. wagonów ładownych rocznie. W tym roku, do końca maja odprawiono już blisko 27 tys. takich wagonów. Towary dominujące w imporcie to węgiel, gaz, sadza i drewno. Z Chin - w tranzycie do Niemiec - przyjeżdża głównie sprzęt komputerowy.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Modernizacja linii kolejowej w regionie Kłodzka. Podpisano umowę na generalny remont

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2021 15:45
PKP Polskie Linie Kolejowe rewitalizują trasę do Kłodzka z Wałbrzycha. Na odcinku Ścinawka - Kłodzko Główne zostaną wyremontowane dwa mosty i jeden wiadukt. Wszystko po to, by w przyszłości przywrócić ruch kolejowy na tej trasie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Hiszpania pomoże Polsce w budowie systemu kolei dużych prędkości

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2021 16:57
Polska i Hiszpania będą współpracować przy budowie kolei dużych prędkości, które będą częścią Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obie strony podpisały umowę w tej sprawie. Hiszpania to kolejny kraj, który współpracuje z Polską przy tworzeniu CPK.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Centralny Port Komunikacyjny. Wiemy, kto przygotuje linię kolejową Warszawa-Łódź

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2021 10:34
Spółka odpowiedzialna za budowę  Centralnego Portu Komunikacyjnego zawarła kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. W przygotowaniu są już następne odcinki kolejowych "szprych", które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski.
rozwiń zwiń