Firma XEOS remontująca silniki odrzutowe w stanie hibernacji. To efekt wpływu COVID-19 na branżę lotniczą

2021-06-08, 16:00

Firma XEOS  remontująca silniki odrzutowe w stanie hibernacji. To efekt wpływu COVID-19 na branżę lotniczą
silnik lotniczy 800-GEnx, tego typu silniki do jumbo-jetów były remontowane w firmie XEOS. Foto: GE/XEOS/strona firmowa

Firma XEOS ze Środy Śląskiej, zajmująca się remontami silników lotniczych, wstrzymała działalność. Spowodowane jest to trwającą od półtora roku pandemią, co negatywnie wpłynęło na poziom zapotrzebowania na tego typu usługi.

W opinii władz firmy zapotrzebowanie na usługi serwisowania silników lotniczych wróci do poziomu sprzed pandemii za kilka lat. Informacja o rozpoczęciu przez nią w Polsce wartej miliard złotych inwestycji została ogłoszona w 2016 roku.

Nowoczesny zakład został zbudowany w rekordowo krótkim czasie 16 miesięcy. Równolegle firma szkoliła mechaników silników lotniczych we własnym centrum szkoleniowym na Bielanach Wrocławskich oraz w zakładach Lufthansa Technik w Niemczech i amerykańskiej firmie GE Aviation w Wielkiej Brytanii.

Uroczyste otwarcie i przyjęcie pierwszych silników do naprawy miało miejsce w 2019 roku. Przed wybuchem pandemii w firmie zatrudniano 300 osób 14 narodowości.

Powiązany Artykuł

wizz air 1200 materiały prasowe.jpg
Wizz Air ogłosił plany na sezon letni 2022 roku. Zobacz, gdzie i z jakich lotnisk polecimy tą linią

Wszystkiemu jest winny koronakryzys

"Branża lotnicza jest jedną z tych, które kryzys dotknął najbardziej - znaczne ograniczenie ruchu lotniczego na całym świecie, trwające długie miesiące uziemienia całych flot oraz niskie wskaźniki wykorzystania samolotów szerokokadłubowych sprawiły, że zapotrzebowanie na remonty silników lotniczych znacznie się obniżyło" - napisano w komunikacie firmy XEOS.

Jak podano, oprócz ogólnej destabilizacji rynku lotniczego dodatkową przyczyną przejścia XEOS w tryb hibernacji jest zmniejszony globalny popyt na serwis naprawianych w średzkim zakładzie silników GEnx2B (napędzających szerokokadłubowe Boeingi 747-8). Wykazują one bowiem coraz dłuższy okres działania. Ponadto w czasie została przesunięta także data wejścia do eksploatacji silnika GE9X (drugiego z portfolio XEOS). Przesuwa to o kilka lat potrzebę ich remontów.

- Po rozważeniu wszystkich opcji wyjścia z tej sytuacji doszliśmy do momentu, w którym postanowiliśmy podjąć niezwykle trudną, jednak dogłębnie przeanalizowaną decyzję o zawieszeniu działalności firmy. Szczegóły dotyczące ponownego otwarcia będą przedmiotem dalszych uzgodnień, natomiast ich przebieg będzie uwarunkowany terminem prognozowanego, przyszłego ożywienia rynku oraz wzrostem popytu na serwis silników lotniczych - powiedzieli cytowani w komunikacie przedstawiciele joint venture Dietmar Focke, dyrektor pionu serwisu silników w Lufthansa Technik, oraz Maria Deacon, dyrektor generalna nadzorująca sieć zakładów serwisowych w GE Aviation.

Zawieszenie to nie likwidacja

W czasie hibernacji firmy XEOS wykonywane będą niezbędne działania infrastrukturalne, które zagwarantują utrzymanie budynku oraz jego wyposażenia w stanie operacyjnym. Rozpoczęta w 2019 roku budowa jednej z największych komór testowych w skali światowej zostanie ukończona, pomimo przejścia samego zakładu w tryb hibernacji. Prace konstrukcyjne potrwają do września 2021 roku. Firma pracuje aktualnie nad szczegółowym, rozpisanym na kilka następnych miesięcy, planem przejścia zakładu w tryb hibernacji.

Jak podano, proces redukcji etatów rozpoczyna się we wtorek od powiadomienia związków zawodowych, co otwiera obligatoryjne negocjacje. Po ich zakończeniu oraz podpisaniu umowy pomiędzy XEOS oraz związkami zawodowymi rozpocznie się procedura restrukturyzacji, która obejmie cały personel firmy XEOS, czyli ok. 220 osób.

Powiązany Artykuł

PLL LOT free 1200.jpg
PLL LOT odnotował dotkliwe straty przez pandemię - teraz liczy na odbicie

Pomoc dla pracowników

- Deklarujemy szerokie wsparcie dla pracowników, aby pomóc im odnaleźć się na rynku w tej nowej sytuacji. Szczegóły dotyczące wsparcia zostaną wypracowane po negocjacjach ze związkami zawodowymi. Jesteśmy przekonani o wysokich kompetencjach i kwalifikacjach naszych kolegów, dlatego będziemy promować ich kandydatury do pracy w branży lotniczej i branżach pokrewnych, a także w innych zakładach Lufthansy Technik i GE Aviation - powiedzieli dyrektorzy zarządzający XEOS Thomas Lange i Rob Burton.


PR24/PAP/sw

Polecane

Wróć do strony głównej