X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Prawie 20 proc. Polaków kupuje podróbki znanych marek. Wśród nich najczęściej… osoby bogate

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2021 12:31
Blisko 20 proc. Polaków deklaruje, że kupuje rzeczy z podrobionymi znakami towarowymi znanych marek - wynika z badania firmy analityczno-badawczej UCE RESEARCH. Co ciekawe, sięgają po nie przede wszystkim osoby młode i osoby o dużych dochodach.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

Najczęściej nabywane są podróbki markowych ubrań, butów i kosmetyków, rzadziej elektroniki i biżuterii.

Autorzy badania wskazują, że 70 proc. rodaków nie robi tego, z kolei 10,8 proc. ankietowanych nie pamięta, czy je nabywa. Głównym motywem jest oszczędność, a najmniej popularnym – chęć podkreślenia pozycji społecznej - wynika z badania.

Jak zaznaczył Maciej Tygielski z Grupy Modern Commerce, niecałe 20 proc. może wydawać się niewielkim wynikiem, ale na problem trzeba spojrzeć szerzej.


podrabiane zegarki 1200.png
Sprzedawał podrabiane zegarki światowych marek. Straty sięgają miliona złotych

Podróbka – tylko tańszy zamiennik?

- Od wielu lat mamy do czynienia ze społecznym przyzwoleniem na zakup tzw. podróbek. Niższej jakości asortyment jest uznawany jedynie za tańszy zamiennik, co świadczy o małej świadomości konsumentów - wskazał.

Tłumaczenie: Agorateka to europejska alternatywa prawna dla nielegalnego pobierania i przesyłania strumieniowego. Znajdź dostęp do ponad 2 800 stron oferujących muzykę, filmy i telewizję, e-booki, gry wideo i wydarzenia sportowe w 23 krajach. 

Na podróbkach tracą firmy oraz budżet

Dodał, że tracą na tym nie tylko producenci, ale też budżet, bo od sprzedaży legalnych produktów są przecież odprowadzane podatki.

- Ostrożnie mówi się, że z tego tytułu straty budżetowe unijnych państw dochodzą nawet do 15 mld euro rocznie - podał.

Z badania wynika, że wśród osób, które nie kupują tego typu produktów, aż 36,4 proc. wskazuje, że raczej tego nie robi. 33,6 proc. informuje, że zdecydowanie nie sięga po podróbki. Według ekspertów UCE RESEARCW, takie wyniki mogą oznaczać, że część konsumentów unikających nieoryginalnych towarów sporadycznie jednak je nabywa.

Jedna dobra wiadomość dla oryginalnych marek – maleje liczba osób kupujących podróbki

Ich zdaniem, patrząc na te dane, widać też pozytywne aspekty. Jeszcze kilka lat temu do kupowania fałszywych produktów znanych marek przyznawało się nawet dwa razy tyle Polaków co obecnie. Zatem mentalność w tej kwestii się zmienia.

- Oczywiście może być też tak, że sytuacja wcale się nie zmieniła, tylko mniej osób przyznaje się otwarcie do tego, że nabywa podróbki - zaznaczyli.


POD..jpg
Rynek podróbek ma się dobrze mimo pandemii. Nowy raport Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej

Najczęściej kupujemy podrabiane ubrania, obuwie i kosmetyki

Natomiast badani, którzy kupują podrobione produkty znanych marek, głównie wskazują na ubrania (52,6 proc.), obuwie (50,7 proc.) i kosmetyki (40,5 proc.). Następnie podają elektronikę (26,5 proc.), zabawki (23,7 proc.), a także akcesoria (20,5 proc.) i biżuterię (15,8 proc.).

Według Tygielskiego, ten trend właściwie się nie zmienia.

- Ubrania, obuwie i kosmetyki od lat są liderami takich rankingów. A wynika to z tego, że są najczęściej kupowane, przez co popyt na nie jest wyższy niż na inne dobra. I dlatego opłaca się je podrabiać na masową skalę – wskazał.

Tłumaczenie: Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich @EUombudsman ,  przystąpił do działania, aby pomóc MŚP wyjść z pandemii. Inicjatywy obejmowały pomoc MŚP w dostępie do bezpłatnego wsparcia w zakresie własności intelektualnej oraz ułatwienie rejestracji Znaku towarowego.

Aukcje internetowe i bazarki królestwami podróbek

Jak dodał, do tego stanu po części przyczynił się internet i handel, który odbywa się na bazarach, szczególnie w dużych miastach.

- Nie jest też tajemnicą, że na największych portalach aukcyjnych można natknąć się na różnego rodzaju podróbki" - zaznaczył.

Podróbki kupujemy przede wszystkim aby oszczędzić

Na pytanie o pobudki kupowanie podróbek, ponad połowa respondentów (50,7 proc.) wskazała, że robi to z "czystej oszczędności". Na drugim miejscu jest chęć posiadania czegoś ładnego (34 proc.) i zyskania lepszego samopoczucia (28,4 proc.). Natomiast najniżej w rankingu znalazła się potrzeba podkreślenia pozycji społecznej (12,6 proc.) oraz zaimponowania znajomym i rodzinie (14 proc.) - czytamy w badaniu.


pigułki free1200.jpg
Rynek podróbek wart w Europie 60 mld euro. Wśród nich – leki, kosmetyki, odzież, smartfony



- Wątek oszczędności oczywiście jest kluczowym aspektem od dawien dawna, niemniej jednak na przestrzeni kilku ostatnich lat można zaobserwować zmianę postaw. Kiedyś konsumenci kupowali podróbki przede wszystkim w celu podkreślenia swojej pozycji społecznej. Mam jednak wrażenie, że ten mechanizm działa do dzisiaj, ale zdecydowanie mniej osób otwarcie się do tego przyznaje – ocenił Leszek Kobyliński z Grupy Modern Commerce.

Najmniej podróbek kupują osoby starsze

Z badania wynika ponadto, że najczęściej zakupu produktów z podrobionym znakiem towarowym znanych marek dokonują osoby mające od 23 do 35 lat (28,1 proc.).

Dalej są konsumenci w wieku 18-22 lat (20,4 proc.), 36-55 lat (19,7 proc.), na końcu listy znaleźli 56-80-latkowie (7,2 proc.).

W ocenie analityków UCE RESEARCH, osoby w pierwszej grupie bardziej zwracają uwagę na znane logo, traktując je jako pewnego rodzaju wyróżnik, szczególnie w kategoriach społecznych.

Podróbki kupują najczęściej osoby zarabiające najwięcej

Uwzględniając miesięczne dochody netto badanych, wyraźnie widać, że najczęściej ww. zakupy deklarują osoby zarabiające ponad 9 tys. zł (35,1 proc.). Na dwóch kolejnych miejscach w zestawieniu są rodacy z zarobkami od 7 do blisko 9 tys. zł (22,2 proc.) i poniżej 1 tys. zł (21,6 proc.).

Jak zaznaczył Tygielski, widać, że Polacy z największymi dochodami najczęściej sięgają po podróbki.

- Mogłoby to wydawać się dziwne, ale właśnie te osoby odczuwają największą potrzebę pokazywania się w markowych rzeczach ze względu na nieustanną rywalizację w swoim środowisku zawodowym i w kontaktach towarzyskich oraz walkę o utrzymanie prestiżu społecznego – wyjaśnił.

Sondaż został wykonany przez UCE RESEARCH i SYNO Poland dla Grupy Modern Commerce w dniach 15-16 maja br. wśród 1122 dorosłych Polaków. Próba była reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości, wykształcenia oraz regionu.

PAP, jk

Czytaj także

Sieci handlowe stawiają na marki własne. Wypierają z rynku znane produkty

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2021 12:39
Sieci handlowe wkraczają na nowe pole ekspansji – po zawłaszczeniu rynku popularnych produktów tworzą własne marki, uderzając w segment dóbr bardziej luksusowych, kojarzonych od lat ze znanymi i dobrymi markami.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W jakie branże inwestują polskie firmy? Zobacz wyniki najnowszej analizy PIE

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2021 10:27
W maju najwięcej firm inwestujących było w budownictwie, a najmniej w produkcji i handlu - wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polska gospodarka po "covidowej smucie". Rośnie liczba zamówień, sprzedaż i wydajność pracy

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2021 12:26
Najnowsze dane statystyczne wskazują, że okres "covidowej smuty" polska gospodarka ma już za sobą. Jak informuje GUS, w kwietniu zdecydowanie wzrosła liczba nowych zamówień eksportowych, przewozy ładunków, sprzedaż hurtowa oraz wydajność pracy w zakładach produkcyjnych.
rozwiń zwiń