Centralny Port Komunikacyjny nabiera kształtów. Powstanie plan węzła kolejowego

2021-05-18, 09:56

Centralny Port Komunikacyjny nabiera kształtów. Powstanie plan węzła kolejowego
Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego. Foto: Cpk.pl

Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie prac przygotowawczych dla kolejnego zadania inwestycyjnego - węzła kolejowego CPK. Na liniach wchodzących w skład węzła CPK pociągi będą mogły się rozpędzać do maksymalnie 250 km/h.

Jego budowa zapewni integrację Portu Solidarność z krajową siecią połączeń kolejowych – zarówno dla kolei dużych prędkości, jak i dla pociągów regionalnych i aglomeracyjnych.

Węzeł CPK to centralny element całego systemu kolejowego, który jest największą częścią Programu CPK. Będzie to obiekt, który w jednym miejscu zintegruje wszystkie rodzaje transportu – kolejowy, lotniczy i drogowy. Z tego powodu będzie to jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat.


Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK/ źródło CPK

Jakich tras kolejowych będzie to dotyczyło ?

Węzeł CPK będzie zlokalizowany na styku najważniejszych linii kolejowych w Polsce, w tym:

linii nr 85 z Warszawy w kierunku Łodzi, Sieradza, Wrocławia i Poznania (w ramach tzw. szprychy nr 9),

linii nr 5 w kierunku Płocka, Włocławka, Trójmiasta, Bydgoszczy i Torunia (w ramach szprychy nr 1),

linii nr 4 (Centralnej Magistrali Kolejowej) w kierunku Katowic i Krakowa (w ramach szprychy nr 7),

linii nr 88 w kierunku Warki, Radomia, Sandomierza i Rzeszowa (w ramach szprychy nr 6),

linii nr 1 w kierunku Częstochowy, Opola i Kłodzka (w ramach szprychy nr 8),

linii nr 3 w kierunku Kutna i Konina (w ramach szprychy nr 10).

Na budowie węzła CPK skorzystają nie tylko pasażerowie połączeń dalekobieżnych, ale także użytkownicy tras regionalnych i aglomeracyjnych. Powstaną dogodne trasy kolejowe łączące m.in. Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Sochaczew i Błonie z Warszawą i z planowanym lotniskiem, a regionalne ekspresy zapewnią szybkie połączenia z miastami zachodniego Mazowsza (np. Płock) i województwa łódzkiego.


Powiązany Artykuł

PKP_1.jpg
Marcin Horała: będzie blisko 200 dodatkowych kilometrów tras kolejowych do CPK

Kto przygotuje koncepcję budowy ? 

Za najkorzystniejszą uznano ofertę Konsorcjum firm Egis i Jaf-Geotechnika. Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 19,9 milionów złotych.

Na przygotowanie studium wybrany w przetargu wykonawca będzie miał około dziesięciu  miesięcy, a na realizację zakresu dokumentacji geotechnicznej oraz map do celów projektowych i rozliczenie całej umowy prawie 2 lata od momentu podpisania umowy z Wykonawcą.

W ramach studium wykonawca dostarczy spółce CPK między innymi  prognozy ruchu, a także analizy – na przykład ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne – oraz przygotuje dokumentację geologiczno-inżynierską oraz mapy do celów projektowych. Celem opracowania jest stworzenie dla linii kolejowej specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu.


Powiązany Artykuł

cpk 1200(1).jpg
Badania środowiskowe ws. CPK idą zgodnie z planem. Analiza obejmuje trzy gminy

Kiedy ruszy budowa ? 

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 roku. CPK zakłada, że  węzeł zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 roku, tak aby zapewnić szybkie połączenia kolejowe wraz z uruchomieniem Portu Solidarność.

Następnym etapem prac przygotowawczych, po wykonaniu studium, będzie opracowanie dokumentacji projektowej, czyli między innymi projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Spółka CPK jest na końcowym etapie wstępnych konsultacji rynkowych przed ogłoszeniem przetargu na umowę ramową dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla 30 zadań inwestycyjnych.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tak zwanych  „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

 

Prędkości z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK Prędkości z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw 


Polecane

Wróć do strony głównej