Andrzej Adamczyk: budowę Via Carpatia poparły również Niemcy

2021-05-05, 15:28

Andrzej Adamczyk: budowę Via Carpatia poparły również Niemcy
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock

- Droga Via Carpatia to droga życia dla Europy środkowo-wschodniej - przekonywał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas Kongresu 590. Dodał, że obecnie trwają starania, żeby wpisać szlak do sieci bazowej TEN-T. O inwestycjach - tym razem w transporcie szynowym - mówił z kolei wiceprezes PKP SA Rafał Zgorzelski.

Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że budowa Via Carpatia to wieki projekt, który powinien być obecny w rozmowach w każdym z państw UE.

- 8800 km drogi Via Carpatia wraz z odnogami, to tak naprawdę droga życia całej Europy środkowo-wschodniej. Via Carpatia to zmiana sposobu myślenia, to inne pojmowanie układu transportowego Europy. To nie tylko układ wschód-zachód, ale szczególnie układ południkowy - mówił.

Szef resortu infrastruktury dodał, że budowa tej trasy to również otwarcie Bałtyku i państw północno-wschodniej Europy. Przypomniał, że inicjatorem powstania szlaku był śp. prezydent Lech Kaczyński.

Z Kłajpedy nad Morze Egejskie

Powiązany Artykuł

autostrada A2.jpg
Autostradą A2 dojedziemy bliżej wschodniej granicy. GDDKiA podpisała umowę na dwa nowe odcinki

Minister przypomniał, że budowę Via Carpatii poprały nie tylko kraje, przez które ona przebiega, ale również m.in. Niemcy, Białoruś i Ukraina. Szczególnie ważna jest to droga dla tego ostatniego kraju. Obecnie głównym celem jest wpisanie szlaku do sieci bazowej TEN-T – Transeuropejskiej Sieci Transportowej.

Via Carpatia będzie się łączyła m.in. z drogą Via Baltica i autostradą A2. W ocenie ministra Adamczyka, dlatego Via Carpatia będzie potężnym silnikiem, który wpłynie na rozwój regionów, przez które będzie przebiegać. Odcinek trasy między Rzeszowem a Lublinem ma być oddany jeszcze w tym roku. Natomiast cała trasa w naszym kraju ma być gotowa do końca 2026 r.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

37 dworców do końca roku

Z kolei podczas panelu "Wielkie inwestycje Grupy PKP szansą dla gospodarki i społeczeństwa", wiceprezes PKP SA Rafał Zgorzelski poinformował, że PKP SA, realizując Program Inwestycji Dworcowych, prowadzi prace budowlane o wartości około 800 mln zł.

Wartość Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego przebudowanych lub zbudowanych zostanie w sumie prawie 200 dworców, to ponad 1,7 mld zł netto. Większość, bo około 75 proc. inwestycji zostanie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

– Łączna wartość zakończonych inwestycji to przeszło 300 mln zł netto. Wartość inwestycji, które są obecnie realizowane na etapie robót budowlanych szacuje się łącznie na około 800 mln zł netto. Natomiast inwestycje w trakcie projektowania to 470 mln zł netto – powiedział Rafał Zgorzelski.

Wiceprezes poinformował, że do tej pory w ramach Programu Inwestycji Dworcowych zostało zmodernizowanych i udostępnionych podróżnym 31 dworców kolejowych. Do końca bieżącego roku spółka planuje otworzyć 37 dworców.

Obecnie poza zrealizowanymi dworcami około 50 proc. obiektów z programu jest na etapie robót budowlanych, 37 proc. na etapie projektowania, a 13 proc. w fazie przygotowani do realizacji.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej