X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Lotniska regionalne chcą unijnego wsparcia. Stanowią ważny element gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2021 14:00
O dopuszczenie polskich lotnisk regionalnych do grona beneficjentów w perspektywie finansowej 2021-27 zwrócił się do Komisji Polityki Spójności Terytorialnej i Budżetu Unii Europejskiej Europejskiego Komitetu Regionów Związek Regionalnych Portów Lotniczych. Organizacja motywuje to ich trudną sytuacją wobec pandemii, szacując potrzeby inwestycyjne na 3 mld zł.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Przemyslaw Szablowski/Shutterstock

Jak poinformował rzecznik Związku Regionalnych Portów Lotniczych Piotr Adamczyk, w przesłanym wniosku podkreślono, że z powodu pandemii koronawirusa lotniska regionalne znalazły się w bardzo trudnej sytuacji. Przywołano szacunki Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych dotyczące utraty w ubiegłym roku przez europejskie lotniska 30 mld euro w porównaniu z 2019 r., co oznacza ok. 60 proc. ich rocznych przychodów.

ZRPL zaznaczył, że w roku 2020 polskie lotniska regionalne odnotowały spadek ruchu pasażerskiego o 70 proc. rok do roku. Jednocześnie Związek przywołał prognozę Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej ze stycznia, że ruch lotniczy do poziomu z 2019 r. powróci w optymistycznym scenariuszu w 2024 r., a w pesymistycznym – w 2029 r.

16 mld zł i 100 tys. miejsc pracy

LOTNISKO EPIDEMIA.jpg
ULC: ruch lotniczy zamknięty na wielu kierunkach. Powodem covidowe restrykcje

W 2019 r. trzynaście polskich lotnisk regionalnych obsłużyło 30,2 mln pasażerów, co stanowiło 61 proc. całości liczby podróżnych obsłużonych w tym czasie w Polsce. Według szacunków ATAG (Air Transport Action Group) liczba pasażerów obsłużonych przez porty w regionach tylko w 2019 r. przełożyła się na wkład w PKB Polski na poziomie około 16 mld zł i utrzymanie ok. 100 tys. miejsc pracy na lotniskach i w branżach powiązanych z transportem lotniczym, jak turystyka.

W stanowisku skierowanym do komisji podkreślono, że po wejściu Polski do UE w 2004 r. polskie porty lotnicze znalazły się w gronie beneficjentów tylko w perspektywie 2007-13. W tym czasie spółki zarządzające lotniskami skorzystały ze wsparcia głównie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co poskutkowało znaczną rozbudową infrastruktury.

W swoim wystąpieniu ZRPL zasugerował, że celowe byłoby podjęcie na szczeblu instytucji Unii Europejskiej działań, które zachęciłyby państwa do przedstawienia krótko- i długoterminowych planów strategicznych dla regionalnych portów, co docelowo umożliwiłoby wypracowanie kierunkowych instrumentów wsparcia dla branży lotniczej, zależnych od warunków środowiskowych.

Lotniska będą musiały inwestować

ZRPL uważa też, że Komisja Europejska powinna wprowadzić elastyczniejsze, a tym samym skuteczniejsze zasady pomocy publicznej, na przykład lotniska – jako podmioty użytku publicznego – powinny zyskać możliwość uzyskania automatycznych rekompensat z tytułu ponoszonych kosztów stałych i utrzymywania w gotowości operacyjnej infrastruktury w okresie obowiązywania ograniczeń w podróżowaniu.

Kierujący Związkiem szef Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik ocenił, że choć pandemia zatrzymała rozwój polskich lotnisk regionalnych, po zakończeniu kryzysu wrócą one na ścieżkę wzrostu. Jednak, aby utrzymać konkurencyjność infrastruktury i odpowiedni poziom bezpieczeństwa, będą musiały inwestować.

– Z identyfikacji potrzeb inwestycyjnych polskich lotnisk regionalnych wynika, że łączna wartość niezbędnych projektów z zakresu bezpieczeństwa, ochrony, poprawy przepustowości, rozwoju ruchu towarowego oraz ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, opiewa na kwotę ok. 3 mld zł – podkreślił Artur Tomasik.

Wsparcie w kontekście dekarbonizacji

Szef Związku uważa, że umożliwienie lotniskom regionalnym korzystania ze wsparcia w ramach polityki spójności UE na lata 2021-27 jest istotne także w kontekście procesów dekarbonizacyjnych.

– Ogłoszony w maju 2020 r. Europejski Plan Odbudowy stanowi wyjątkową okazję do wsparcia regionalnych portów lotniczych, przy jednoczesnym przyjęciu ambitnych środków na rzecz ekologicznego lotnictwa i ekologicznych portów lotniczych. Dlatego uważamy, że warto dokładnie określić zakres możliwego wsparcia dla regionalnych portów lotniczych w ramach krajowych planów odbudowy – podkreślił.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Czytaj także

Łódź bez połączeń rejsowych z powodu lockdownu w Anglii i Irlandii

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2020 09:15
Od poniedziałku przez co najmniej dwa tygodnie z łódzkiego lotniska nie będzie latał żaden pasażerski samolot rejsowy. Ma to związek z zawieszeniem przez Ryanaira połączeń do Anglii i Irlandii z powodu wprowadzonego w tych krajach lockdownu.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

ZRPL: większość lotnisk regionalnych walczy o utrzymanie płynności finansowej

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2020 18:32
Związek Regionalnych Portów Lotniczych wnioskuje do rządu o zawieszenie stosowania przepisów o obszarach ograniczonego użytkowania. Organizacja wskazuje, że szczególnie w kryzysie branży funkcjonowanie obszarów w obecnym stanie prawnym jest dla niej zbyt drogie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Boeingi 737-MAX wracają do służby w Polsce. Pierwsze rejsy planowane w wakacje

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2021 10:31
Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły, że pięć maszyn 737-MAX 8, którymi dysponują, zostanie przebazowanych z Lublina do Warszawy. Już wczoraj na warszawskim lotnisku Chopina wylądował pierwszy z nich – z okolicznościowym malowaniem z okazji 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Pozostałe powrócą do końca marca.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak Polska wykorzysta unijne pieniądze? Resort funduszy ujawnia szczegóły planu odbudowy gospodarki

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2021 12:00
Umowa Partnerstwa to najważniejszy dokument określający, w co Polska zainwestuje fundusze europejskie na lata 2021-2027. Chodzi o 76 miliardów euro z unijnej polityki spójności i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji. Jak zainwestujemy te środki i z czego to wynika? Mówił o tym dziś wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda podczas wysłuchania dla Umowy Partnerstwa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Horała o Funduszu Odbudowy: niepozyskanie tych środków będzie bardzo złe dla Polski

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 08:15
- Staramy się przekonać koalicjantów, mamy jeszcze trochę czasu, ratyfikacji musimy dokonać przed końcem kwietnia - powiedział o głosowaniu ws. przyjęcia Funduszu Odbudowy przez Sejm w Programie 1 Polskiego Radia Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. 
rozwiń zwiń