Sieci handlowe stawiają na marki własne. Wypierają z rynku znane produkty

2021-04-07, 12:39

Sieci handlowe stawiają na marki własne. Wypierają z rynku znane produkty
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

Sieci handlowe wkraczają na nowe pole ekspansji – po zawłaszczeniu rynku popularnych produktów tworzą własne marki, uderzając w segment dóbr bardziej luksusowych, kojarzonych od lat ze znanymi i dobrymi markami.

W najbliższych dwóch latach rynek marek własnych w Polsce wzrośnie prawie o 6 mld zł, a ich udział w całym rynku FMCG wyniesie 21,2 proc. - wynika z raportu opracowanego przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Ta część rynku w 2020 r. była warta 34 mld zł - dodano.

Rynek FMCG (z angielskiego Fast Moving Consumer Goods) to rynek produktów kupowanych regularnie w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb.

Marki własne kosmetyków, chemii gospodarczej, warte w Polsce już 34 mld zł

Jak poinformowało GFK w środowym komunikacie, w ostatniej dekadzie marki prywatne (private labels) znacząco umocniły swoją pozycję na polskim rynku FMCG (Fast Moving Consumer Goods - dobra szybko zbywalne - PAP) i ewoluowały w marki własne (private brands).


Powiązany Artykuł

shutterstock WAYHOME studio dziewczyna szafa ubrania moda 1200.jpg
Biznes modowy ma dość koronawirusa. Stawia na "wibrujące róże" i "niedbałe kardigany"

"Ta część rynku, obejmująca produkty spożywcze, kosmetyki i chemię gospodarczą, w 2020 roku była warta aż 34 mld zł (biorąc pod uwagę wartość zakupów gospodarstw domowych)" - podano w raporcie "GfK. Private Brands".

Jak dodano, udział marek własnych osiągnął 19,3 proc. udziałów w całym polskim rynku FMCG, co stanowiło wzrost o 0,9 p.p. w stosunku do roku poprzedzającego.

Rynek marek własnych urośnie w ciągu dwóch lat o kolejne 6 mld zł

- Z naszych szacunków wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat rynek marek własnych w Polsce wzrośnie prawie o 6 miliardów złotych, a ich udział w całym rynku FMCG wyniesie 21,2 proc." - powiedział, cytowany w komunikacie, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia Michał Maksymiec.

Marki własne rośnie głównie dzięki dyskontom – sieci Biedronka, Lidl

Według GFK rozwój sektora marek własnych w Polsce najbardziej napędza stały wzrost znaczenia kanału dyskontów (Biedronka, Lidl, Netto i Aldi).

W tych sklepach private brands odpowiadają za 44 proc. całej sprzedaży.

"Najdynamiczniej rośnie grupa tych nabywców, którzy wybierają dyskonty jako swój optymalny i preferowany format, a jego specyficzną cechą jest duży udział marek własnych w asortymencie.


Powiązany Artykuł

shutt cargo 1200.jpg
Eksporterzy siłą polskiej gospodarki. Sprzedajemy coraz więcej na rynki zagraniczne

Coraz mniej osób robiących zakupy (shopperów) zwraca uwagę na znane marki, wybierając produkt np. danej sieci handlowej

- Ta grupa shopperów nie myśli w kategoriach – marka własna czy producencka. Są otwarci na nowe marki, na nieznanych producentów, a kraj pochodzenia produktu nie ma dla nich większego znaczenia. To właśnie oni są i będą w jeszcze większym stopniu siłą napędową marki własnej - tłumaczył Rafał Dobrowolski z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

W raporcie GfK podkreśla, że po marki własne sięga dziś niemal każde polskie gospodarstwo domowe. Dzięki temu odsetek nabywców, którzy choć raz w roku sięgnęli po markę własną, wynosi 98 proc.

Konsumenci sięgają po sieciowe marki, gdyż rośnie ich jakość

Jednocześnie przeciętne gospodarstwo domowe w Polsce w ciągu roku kupuje 171 unikalnych produktów pod markami własnymi sieci detalicznych (o 24 więcej niż w 2011 r.).

W opinii Rafała Dobrowolskiego jedną z przyczyn sukcesu private brands jest rosnąca jakość oferowanych produktów, które coraz częściej pod tym względem w niczym nie odstają od liderów rynku.

"W czasach, gdy w Polsce pojawiły się pierwsze zachodnie sieci, marka własna miała być przede wszystkim tania i był to wymóg nadrzędny, osiągany często kosztem jakości. Obecnie marki własne nie mogą odstawać jakością od produktów markowych, a oczekiwania wobec nich są daleko szersze niż tylko niższa cena. Dlatego już teraz dostrzegamy proces zacierania się granicy między marką własną a produktem markowym" – wyjaśnił.

GfK jest firmą badawczą, zatrudnia ponad 11 000 ekspertów.

PAP, jk

Polecane

Wróć do strony głównej