Nowa strategia Poczty Polskiej. Dynamiczny rozwój i koncentracja na potrzebach klientów

2021-04-07, 08:35

Nowa strategia Poczty Polskiej. Dynamiczny rozwój i koncentracja na potrzebach klientów
Rada Ministrów na wtorkowym posiedzeniu ma zająć się projektem nowelizacji Prawa pocztowego.Foto: Shutterstock/Grand Warszawski

Poczta Polska z konsekwencją realizuje nowo przyjętą strategię skupiającą się na usługach kurierskich, cyfrowych i logistycznych. Coraz więcej globalnych firm chce korzystać z usług Poczty, widząc w niej dobrego partnera do obsługi klientów i rozwoju swojego biznesu.  

Uruchomienie polskiej wersji Amazona w pierwszym kwartale 2021 roku wiąże się z rozszerzeniem współpracy Poczty Polskiej z platformą i jest szansą na znaczące zwiększenie wolumenu obsługiwanych przez spółkę paczek. Do 2024 r. Poczta chce podwoić przychody z usług kurierskich.

Amerykańska firma uruchomiła na początku marca polską wersję swojego sklepu - Amazon.pl. O zamiarach udostępnienia polskojęzycznego serwisu e-commerce gigant handlu elektronicznego z USA informował pod koniec stycznia, kiedy uruchomił możliwość rejestracji dla sprzedawców.

- Poczta Polska już od kilku lat dostarcza przesyłki Polakom zamawiającym towary na platformie Amazon. Z uruchomieniem polskiej odsłony platformy wiąże się rozszerzenie naszej współpracy i szansa na znaczące zwiększenie wolumenu obsługiwanych przez Pocztę paczek. Współpraca z firmami z branży eCommerce to strategiczne działanie spółki. Będziemy intensyfikować prace w tym obszarze, aby do roku 2024 podwoić przychody z usług kurierskich - powiedział prezes Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot.

Powiązany Artykuł

shutt biznes covid 1200.jpg
Tarcza antykryzysowa dla firm przedłużona o kolejny miesiąc. Zobacz, kto i na jakich zasadach może z niej skorzystać

- Wspólnie z firmą Amazon przygotowaliśmy się do rozwoju współpracy, by klienci mogli korzystać z jednej z największych platform sprzedażowych, Amazon.pl, za pośrednictwem Poczty Polskiej- dodał wiceprezes zarządu Poczty Polskiej Andrzej Bodziony.


Strategia na najbliższe lata

Jak podano, strategia Poczty Polskiej na lata 2021–2023 zakłada intensywny rozwój usług kurierskich. Obecnie obszary rozwojowe, do których należą usługi kurierskie, cyfrowe i logistyczne, generują niecałe 20 proc. przychodów spółki. Prawie czterokrotnie więcej przynosi biznes tradycyjny, czyli papierowe listy, wpłaty i przekazy pocztowe, które podlegają silnej e-substytucji. Strategia spółki zmierza do odwrócenia tych proporcji: już w 2024 r. przeważać mają przychody z obszarów rozwojowych.

Strategia Poczty na lata 2021-2023 przewiduje także rozwój sieci punktów odbioru. Do 2022 r. ich liczba ma wzrosnąć z obecnych 13,6 tys. do 20 tys. punktów. W tym roku operator uruchomi 500 automatów do odbioru przesyłek, a w przyszłym roku - 2000. Spółka zapowiada, że w 2021 r. wprowadzi też nowy format usług kurierskich Pocztex.

Poczta Polska jest największym operatorem na rodzimym rynku. Zatrudnia blisko 80 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych. Skala działalności pozwala na konsekwentne realizowanie przyjętej strategii


Nowi klienci

Pod koniec marca Poczta Polska zawarła dwuletnią umowę z Cainiao Network, dostawcą ponad 90 proc. zamówień z AliExpress do Polski i na świecie. Dzięki porozumieniu polscy klienci zamawiający towary z Chin będą mogli otrzymać paczkę po 15 dniach od złożenia zamówienia na globalnej platformie sprzedażowej; a pod drzwi po 2 dniach od momentu pojawienia się jej na terenie naszego kraju. Poczta Polska jest jedynym dostawcą w kanale door-to-door dla usługi AliExpress. Jest to jeden z elementów realizacji nowej strategii spółki w zakresie zwiększania udziału w rynku KEP.

Zdaniem prezesa Poczty Polskiej jednym z filarów nowej strategii spółki jest zwiększenie udziału w rynku KEP, zwłaszcza w rynku transgranicznym.

- Zgodnie z przyjętymi założeniami, naszym celem do 2024 r. jest podwojenie przychodów spółki z przesyłek kurierskich, uwzględniając zwłaszcza sektor e-commerce. Rozwój współpracy z kluczowymi partnerami na tym rynku, takimi jak platforma AliExpress czy Cainiao Network, to jedno z najważniejszych działań realizowanych przez Pocztę Polską w tym obszarze działalności biznesowej - wskazał prezes.

Poczta Polska będzie również dostarczała paczki do klientów sieci Hebe w ramach realizacji zamówień ze sklepu internetowego.
Napisano, że sieć Hebe postawiła na współpracę z Pocztą Polską ze względu na liczbę placówek i punktów odbioru, którymi dysponuje operator.

- Cieszymy się, że do grona dostawców usług kurierskich współpracujących z hebe.pl dołączyła Poczta Polska. Mamy nadzieję, że ta współpraca przełoży się na jeszcze lepszą obsługę zamówień naszych klientów - powiedział cytowany w informacji dyrektor ds. logistyki i łańcucha dostaw sieci Hebe Marcin Dopierała.

Z kolei dyrektor zarządzający pionem sprzedaży w Poczcie Polskiej Artur Więckowski podkreślił, że zapewnienie ciągłości działania i bezpieczeństwa klientom oraz pracownikom to dla firmy priorytet. - Dzięki nowej umowie również klienci hebe.pl będą mogli otrzymać dostarczane przez nas przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Jesteśmy także w trakcie prac nad rozszerzeniem współpracy o bezpieczne dostawy kurierem do domu - wskazał.

Powiązany Artykuł

rating1200.jpg
MFW prognozuje wzrost polskiego PKB. Optymistycznych wiadomości jest jeszcze więcej

Poczta Polska udostępniła również w całej sieci sklepów Żabka możliwość nadawania przesyłek oraz pilotażową opcję zwrotu towarów kupionych online w Answear.com.

- Od kilku lat rozwijamy sieć punktów odbioru, których chcemy mieć 20 tys. do końca 2022 roku. Punkty te, takie jak sieć sklepów Żabka, stają się miejscem, w którym klienci mogą wygodnie wysłać paczki. Tę opcję rozwijamy wspólnie z Żabka Polska Sp. z o.o. - podkreślił Artur Więckowski.

Przesyłki Poczty Polskiej w sklepach Żabka można odbierać już od 2017 roku. Ale oprócz odbioru przesyłek, istnieje także możliwość ich nadawania poprzez serwis https://paczki.zabka.pl/ - zarówno z opcją dostawy pod wskazany adres, jak i z opcją odbioru w wybranym sklepie z tej sieci. Przesyłkę można opłacić online, a następnie zanieść do sklepu Żabka.
Zdaniem dyrektora ds. sprzedaży i rozwoju usług w Żabka Polska Przemysława Tomaszewskiego konsumenci coraz częściej korzystają z zakupów online.

- Potwierdza to rosnące zainteresowanie możliwością odbioru przesyłek w sklepach naszej sieci - w 2020 roku w sklepach Żabka obsłużyliśmy o kilkadziesiąt procent więcej paczek niż w ubiegłym roku. Klienci doceniają wygodę i możliwość szybkiego odbioru czy nadania paczki podczas codziennych zakupów w swoim osiedlowym sklepie, blisko domu - wskazał.

Operator dodał, że od niedawna Poczta Polska wraz z Żabką oraz partnerem PointPack wprowadziła pilotażowy projekt zwrotu towarów kupionych online. Pierwszym partnerem biznesowym Poczty Polskiej, który skorzystał z kompleksowej opcji wysyłek i zwrotów towarów poprzez sieć Żabka jest Answear.com - multibrandowy sklep internetowy.


Trzeba iść z duchem czasu

Wróciła również usługa eSkrzynka. W ciągu dwóch miesięcy od ponownego uruchomienia eSkrzynki z usługi tej skorzystało już 12 700 użytkowników.  

Jak zaznaczyła Poczta Polska, usługa eSkrzynki jest realizowana już po raz drugi. Po raz pierwszy Poczta Polska udostępniła możliwość założenia eSkrzynki i odbioru listów poleconych przez internet pod koniec kwietnia 2020 r. w związku z zagrożeniem związanym z pandemią. Wprowadzenie usługi było możliwe dzięki przepisom ograniczonym czasowo do 30 września 2020 r.
Z uwagi na duże zainteresowanie klientów, którzy w eSkrzynce dostrzegli też nowoczesne narzędzie pozwalające zaoszczędzić czas, eSkrzynka została przywrócona ponownie od 30 grudnia 2020 r. do 30 września 2021 r.

Jak wskazał wiceprezes Poczty Polskiej Krzysztof Falkowski, rewolucja cyfrowa przyspieszyła w trakcie pandemii, Poczta odpowiada na te wyzwania, wprowadzając możliwości skorzystania z usług pocztowych przez internet.

- To wygodne i bezpieczne rozwiązania, cieszące się coraz większą popularnością wśród naszych klientów - ocenił.

Jak wyjaśnił, kluczowym rozwiązaniem cyfrowym, dostępnym w ramach platformy i uruchomionym przez Pocztę Polską w trakcie pandemii, jest właśnie eSkrzynka - czyli usługa zapewniająca możliwość odbioru korespondencji bez wychodzenia z domu.
Spółka podaje, że przesyłki polecone są digitalizowane i udostępniane klientowi w internetowej skrzynce pocztowej, z zachowaniem wszelkich norm bezpieczeństwa oraz poufności e-korespondencji. eSkrzynkę można założyć online, przy użyciu profilu zaufanego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w ramach rozwiązania obsługiwane są przesyłki polecone, z wyłączeniem przesyłek wysyłanych przez: sądy i trybunały, prokuraturę i komornika sądowego oraz przez organy ścigania - jeśli zostały opatrzone przez nadawcę napisem "Nie podlega digitalizacji".

Na platformie poczta-cyfrowa.pl spółka zintegrowała większość usług rozproszonych w ramach całej Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej, umożliwiając łatwy i bezpieczny dostęp do oferty drogą online.


PolskieRadio24.pl/ Poczta Polska/ PAP/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej