Jak zarabia Google? Liczy się każde kliknięcie

2021-03-16, 13:49

Jak zarabia Google? Liczy się każde kliknięcie
Firmy zarabiają na danych użytkowników.Foto: Shutterstock/PK Studio

Google - najbardziej popularna przeglądarka internetowa na świecie ułatwia od wielu lat życie całym rzeszom internautów. Trafne wyszukiwania, szybkie dostarczanie wyników, możliwość skonfigurowania zapytań oraz wiele innych narzędzi udostępnianych nam za darmo dodaje przeglądarce uroku. Cudowne rozwiązanie, które nic nie kosztuje. Ale przecież nic nie jest za darmo...

Dane to nowa waluta, od której zależy dzisiejsze bogactwo. To właśnie dzięki nim firmy technologiczne, takie jak Google czy Facebook, stały się jednymi z największych i najbardziej dochodowych przedsiębiorstw na świecie. Dane stały się motorem napędzającym firmy w wielu sektorach. Firmy technologiczne zarabiają poprzez wpływanie na racjonalne decyzje podejmowane przez konsumentów.


Przychody Google w latach 2002-2020 w mld USD. Źródło: Statista Przychody Google w latach 2002-2020 w mld USD. Źródło: Statista

Google w 2020 roku wygenerowało blisko 182 mld dolarów przychodów. To dużo pieniędzy, ale trzeba wziąć pod uwagę, że firma ma więcej użytkowników niż inne firmy technologiczne. Google generuje 90% swoich przychodów z reklam, a to my, użytkownicy w nie klikamy. Google używa kilku metod, aby współpracować z handlowcami i reklamodawcami: Google Pay, Google Ads, Google AdSense i Google Analytics to tylko niektóre z nich.

Infographic: Google's Search Dominance | Statista You will find more infographics at Statista

Głównym sposobem, w jaki Google generuje swoje przychody, są usługi reklamowe o nazwie Ads i AdSense. W Ads, reklamodawcy przesyłają reklamy do Google, które zawierają listę słów kluczowych odnoszących się do produktu, usługi lub firmy. Gdy użytkownik Google wyszukuje w sieci za pomocą jednego lub więcej z tych słów kluczowych, reklama pojawia się na pasku bocznym. Reklamodawca płaci Google za każdym razem, gdy użytkownik kliknie na reklamę i zostanie skierowany do witryny reklamodawcy.

Powiązany Artykuł

shutt esport 1200.jpg
Branża eSportowa rośnie w siłę. Biznes i dobra zabawa w jednym

W tym momencie wchodzą do gry tzw. ciasteczka i inne algorytmy, dzięki którym firmy technologiczne gromadzą dane. Jak zbadała Rebecca Lemov z Harvardu, algorytmy przechwytujące dane mogą również rejestrować informacje takie jak tweety, polubienia na Facebooku, twitche, wyszukiwania w Google, komentarze online, sprzedaż za pomocą jednego kliknięcia, oglądanie i pomijanie filmów w serwisach wideo.

Infographic: The World's Most Valuable Brands 2020 | Statista You will find more infographics at Statista

AdSense jest podobny, z wyjątkiem tego, że zamiast wyświetlać reklamy na pasku bocznym, webmaster może wybrać sposób integracji reklamy na stronie. Algorytmy Google przeszukują witrynę i analizują jej zawartość. Następnie, Google wybiera reklamy, które zawierają słowa kluczowe istotne dla witryny webmastera. Webmasterzy mogą dostosować typ i lokalizację reklam, które Google zapewnia. Za każdym razem, gdy ktoś kliknie na reklamę w witrynie, witryna otrzymuje część przychodów z reklam.

Powiązany Artykuł

shutt cyberbezp 1200.jpg
Cyberpunk, cyberwojna i bezpieczeństwo danych. Trzeba być czujnym

Zarówno w przypadku Ads, jak i AdSense, strategia Google polega na zapewnieniu reklamodawcom miejsc reklamowych, które są bezpośrednio kierowane do użytkowników Google, którzy najprawdopodobniej kupią ich produkty lub usługi, oraz na dostarczaniu użytkownikom informacji, które są najbardziej odpowiednie do tego, czego szukają. Zadowolony z rezultatów wyszukiwania użytkownik wróci jeszcze wielokrotnie do Google z innymi zapytaniami. I w ten sposób biznes się kręci.


PolskieRadio24.pl/ Pawtocol/ CivicMedia/ Statista/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej