X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej. Wkrótce podpisanie umowy na ważną inwestycję

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 08:33
Na przełomie marca i kwietnia zostanie prawdopodobnie podpisana umowa na przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg. W jej ramach wykonawca wybuduje też most w Nowakowie. To drugi etap budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - podał Urząd Morski w Gdyni.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Twitter/MGMiZS_GOV_PL

Projekt budowy nowej drogi wodnej z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską dotyczy nie tylko samego kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Aby inwestycja była funkcjonalna, oprócz przekopu inwestor zaplanował także inwestycje uzupełniające.

Obecnie rozstrzygany jest przetarg na II etap inwestycji obejmujący przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Prace na półmetku

Jak poinformował dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

- Podpisanie umowy nastąpi wkrótce, najprawdopodobniej na przełomie marca i kwietnia. Wykonawca został wyłoniony w przetargu, to firma Budimex, jednak do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły odwołania od decyzji. KIO ogłosiła wyrok oddalając odwołania. Czekamy na dokumentację z Krajowej Izby Odwoławczej i przygotowujemy się do podpisania umowy - poinformował dyr. Piotrzkowski.

Oceniając dotychczasowe zaawansowanie prac przy budowie samego kanału żeglugowego w Nowym Świecie na Mierzei Wiślanej, dyr. Piotrzkowski powiedział, że prace są na półmetku.

- Można powiedzieć, że jedziemy z górki. Ta inwestycja też jest wpisana w krajobraz, jest akceptowana przez samorządowców, widziana przez mieszkańców i turystów. Budowa nabiera kształtów. Mówimy już o konkretnych zarysach, o wylewaniu betonu, o śluzie, o mostach, które widzimy i to są rzeczy, które nas napawają optymizmem - powiedział.

mid-21310341 (1).jpg
Minister infrastruktury: Polskę stać na takie inwestycje jak przekop Mierzei Wiślanej

Podał, że jeden z dwóch mostów - południowy, przeznaczony dla ruchu samochodowego wzdłuż Mierzei - jest już scalony. Czeka na próby wyważania.

- ,Gdy wszystko zakończy się pomyślnie, to ruch samochodów z drogi 501 od Stegny do Krynicy Morskiej zostanie przełożony na most. Stanie się to najprawdopodobniej pod koniec pierwszej połowy tego roku - wyjaśnił.

W miejscu "starego odcinka drogi" budowany będzie kanał w kierunku Zalewu Wiślanego. Kolejnym ważnym momentem będzie oddanie kapitanatu, którego budynek już stoi i trwają w nim prace wykończeniowe. Kontynuowane będą także prace przy budowie śluzy i kanału.

Przekop Mierzei coraz bliżej

Jak przypomniało Ministerstwo Infrastruktury, pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 roku. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko - belgijskie konsorcjum NDI/Besix, które wykonywało także głębokowodne nabrzeże DCT 2 w Porcie Północnym w Gdańsku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a nadzór pełni firma SWECO.

Obecnie na budowie kontynuowane jest m.in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Osłonowego. Odbywa się również produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem oraz wykopy. Dwa tygodnie temu wylana została płyta denna bramy południowej śluzy.

W kanale żeglugowym trwa m.in. betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu ruchomych mostach, z których południowy jest już bardzo zaawansowany; będzie można nim przejechać wiosną tego roku. Coraz bliżej także do zakończenia budowy budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat, przy którym trwają prace wykończeniowe wewnątrz i przy instalacji złącza elektrycznego. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego planowane są dalsze prace przy ścianie grodzy, tworzącej element sztucznej wyspy, oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy. Ponadto, kontynuowany jest transport kamienia hydrotechnicznego, który jest obecnie magazynowany w Porcie Elbląg. Posłuży on do wzmocnienia obwiedni wyspy.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Czytaj także

Budowa przekopu Mierzei Wiślanej postępuje zgodnie z harmonogramem na 2020 i 2021 rok

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2020 09:20
Mijający rok nie był łatwy dla gospodarki, a jednak przekop Mierzei Wiślanej – jeden z głównych projektów rządu PiS – realizowany jest zgodnie z harmonogramem. Obecnie scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych. Konstrukcja będzie ważyła 500 ton, a jej montaż odbywa się z dokładnością do milimetrów.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rozwój polskiej infrastruktury. "W każdym regionie Polski toczą się inwestycje w drogowe lub kolejowe"

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2021 10:41
- Dla nas najważniejsze jest to, że w każdym regionie kraju toczą się ważne inwestycje drogowe i kolejowe. Nie ma takiego regionu w Polsce, gdzie sprawa komunikacji byłaby zaniedbywana i na tym nam bardzo zależy - powiedział o rozwoju polskiej infrastruktury w kontekście rozpoczęcia budowy tunelu w Świnoujściu Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Rozwój i większe bezpieczeństwo kraju". Gróbarczyk o budowie tunelu pod Świną

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2021 08:00
- Tunel jest tak istotnym, oczywistym projektem, że powinien być poza dyskusją - powiedział w Polskim Radiu 24 Marek Gróbarczyk, komentując reakcje na rozpoczęcie inwestycji w Świnoujściu. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Minister infrastruktury: Polskę stać na takie inwestycje jak przekop Mierzei Wiślanej

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2021 14:11
Minister infrastruktury zapewnia, że Polskę stać na takie inwestycje jak przekop Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy ma być ukończony za 2 lata, dziś Andrzej Adamczyk wizytował plac budowy.
rozwiń zwiń