X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

UOKiK: klientom UPC należy się rekompensata za automatycznie aktywowaną usługę

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2021 10:59
Klienci operatora UPC, od których firma pobierała płatności za aktywowaną usługę "Pakiet Bezpieczeństwa UPC" pomimo braku ich zgody na jej uruchomienie, mogą liczyć na rekompensatę od spółki - czytamy w komunikacie UOKiK.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/fizkes

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał operatora UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla konsumentów praktyki oraz przyznania im rekompensaty. Jak przekazał w komunikacie Urząd - decyzja w tej sprawie jest prawomocna.

shutt dług 1200.jpg
Uwolnij się od długów. Proponujemy kilka metod

Musi być jednoznaczna zgoda

Przedsiębiorca, który oferuje dodatkowo płatne usługi do umowy, musi uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na ich aktywację - czytamy. W treści komunikatu Urząd przypomniał, że operator aktywował usługę "Pakiet Bezpieczeństwa UPC", czyli dodatkowy program antywirusowy, bez otrzymywania zgody ze strony klientów. Konsumenci byli informowani o tym, że usługa będzie włączona, a jej koszt po okresie próbnym wyniesie 9 zł miesięcznie. UOKiK podkreślił jednak, że sama informacja w takim wypadku nie jest wystarczająca - firma świadcząca usługi powinna zapytać konsumenta o zgodę, czego UPC nie robiło. Część konsumentów nie była w ogóle informowana o aktywacji dodatkowej usługi i związanymi z nią opłatami - czytamy w komunikacie UOKiK.

Cytowany przez komunikat Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, że "spółka nie zadawała konsumentom pytania o zgodę na aktywację dodatkowo płatnego programu antywirusowego. W czasie rozmów sprzedażowych konsultanci powiadamiali jedynie o aktywacji pakietu na próbę, wskazując jego bezpłatny okres oraz informując, że jeśli klient nie dokona dezaktywacji w określonym czasie, to będzie zobowiązany do uiszczania dodatkowej opłaty".

Jak zaznaczył Chróstny "konsumenci nie byli jednak pytani o zgodę na aktywację usługi "Pakiet Bezpieczeństwa UPC".

Będą rekompensaty dla klientów

W komunikacie Urzędu czytamy, iż Prezes UOKiK zobowiązał UPC Polska do zakończenia szkodliwej dla klientów praktyki oraz do usunięcia jej skutków poprzez przyznanie konsumentom rekompensaty, którą otrzymają automatycznie.

"Oznacza to, że spółka zwróci swoim klientom środki w postaci upustu na kolejnej fakturze. Z kolei byli abonenci zostaną poproszeni przez przedsiębiorcę o podanie aktualnego numeru rachunku bankowego w celu otrzymania zwrotu" - wyjaśnił cytowany przez komunikat Prezes Chróstny.

UPC Polska zostało zobowiązane do zmodyfikowania procedury zawierania umowy, której elementem jest program antywirusowy. Konsument będzie musiał być wyraźnie pytany o to, czy zgadza się na ponoszenie opłaty za dodatkową usługę w ramach każdego z trybów zawierania umowy. Ponadto, konsumenci, którzy zrezygnowali z "Pakietu Bezpieczeństwa UPC" pomiędzy otrzymaniem pierwszej lub drugiej lub trzeciej, a wystawieniem przez UPC Polska kolejnej faktury zawierającej naliczenie za korzystanie z usługi dodatkowej, będą mogli otrzymać zwrot tych płatności. Spółka zwróci im kwotę od 9 do 27 zł.

UPC Polska zostało również zobowiązane do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji dotyczących ponoszenia opłat za "Pakiet Bezpieczeństwa UPC", które zostały zgłoszone w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia przez nich umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, oraz które wpłynęły lub wpłyną do spółki w okresie od 29 grudnia 2020 r. do 30 dni po wprowadzeniu przez operatora nowych procedur - przekazał w swoim komunikacie Urząd. Firma UPC Polska ponownie musi rozpatrzyć również odrzucone reklamacje konsumentów obciążonych opłatą za dodatkową usługę, które wpłynęły do niej od połowy maja 2016 r.

PolskieRadio24.pl, PAP, UOKiK, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Prezes UOKiK zgodził się na przejęcie przez PKN Orlen spółki Polska Press

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2021 11:21
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zgodził się na przejęcie spółki Polska Press przez PKN Orlen - poinformował w piątek Urząd. Podkreślił, że działalność uczestników koncentracji się nie pokrywa; transakcja nie zagraża konkurencji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Piramidy finansowe wciąż mają się dobrze. Sprawdź, jak nie stracić pieniędzy na "niezwykle atrakcyjnej" inwestycji

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2021 14:45
Zawsze zaczyna się tak samo: wyjątkowa inwestycja, gwarantująca krociowe zyski. I nie ma znaczenia, że piramidy finansowe są nielegalne, a na końcu winowajcy są osądzeni. Zawsze bowiem niedoszłym inwestorom pozostaje ruina finansowa, niedowierzanie i... wstyd. Nigdy bowiem nie zdarzyło się, by – poza pomysłodawcą "przekrętu" – ktokolwiek na tym zarobił. Jak się ustrzec czyhającego niebezpieczeństwa? Sposobów jest wiele.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK przejmie kompetencje Rzecznika Finansowego? Sejm pracuje nad projektem

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2021 18:50
W Sejmie trwają pracę nad projektem ustawy o rozpatrywaniu reklamacji i sporów klientów podmiotów rynku finansowego. Przewiduje on m.in. likwidację Rzecznika Finansowego i przekazanie jego kompetencji prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzją posłów nad szczegółowymi zapisami rządowego projektu będzie pracować teraz podkomisja sejmowa. 
rozwiń zwiń