X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Projekt składki od reklam na wstępnym etapie prac. Ministerstwo Finansów zaprasza do konsultacji

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2021 09:45
Do 16 lutego ministerstwo Finansów czeka na uwagi i propozycje merytoryczne do projektu ustawy dotyczącego składki od reklam. Swoje propozycje mogą składać zainteresowane podmioty rynkowe. Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.  
Siedziba Ministerstwa Finansów w Warszawie
Siedziba Ministerstwa Finansów w WarszawieFoto: Andrzej Hulimka/Forum

"Projekt ustawy znajduje się na wstępnym etapie prac. Rozpoczęliśmy jego prekonsultacje, aby dać podmiotom rynkowym możliwość wpływu na ostateczny kształt proponowanych rozwiązań. Żadne propozycje nie zostały jeszcze przyjęte. Kierujemy się przede wszystkim zasadami dialogu. Dlatego podmioty rynkowe od 3 do 16 lutego, mogą zgłaszać własne uwagi i propozycje merytoryczne. Dopiero taka formuła, pozwoli na wypracowanie ostatecznych rozwiązań, które zostaną skierowane do prac Rady Ministrów. Konsultacje są otwarte dla wszystkich zainteresowanych podmiotów" – poinformował resort finansów.


1200_pieniądze_shutterstock.jpg
Ile podatku od reklam zapłaciliby medialni giganci? Zobacz przybliżone kwoty

Reakcja jest nieadekwatna do sytuacji

Przeciw wprowadzeniu nowej składki protestowały w środę w ramach akcji "Media bez wyboru" liczne media prywatne. Telewizje informacyjne TVN24 i Polsat News zamiast programu nadawały specjalny komunikat. Na stronach tvn24.pl, onet.pl, gazeta.pl i interia.pl w środę rano czytelnicy nie mogli przeczytać żadnych informacju. Do akcji przyłączyły się także stacje radiowe, m.in. RMF FM, ZET, TOK FM, Rock Radio – zamiast audycji nadając komunikat specjalny.

Zdaniem resortu finansów reakcja części mediów i koncernów medialnych jest nieadekwatna do sytuacji, gdyż celem rządu jest przede wszystkim merytoryczna dyskusja wokół tego tematu.

"Dlatego apelujemy o podjęcie dialogu i udział w konsultacjach" – podkreśla ministerstwo.

Opłata nie dotyka małych wydawców

W zakresie reklamy internetowej, projekt realizuje założenia tzw. podatku cyfrowego, będącego przedmiotem propozycji ze strony Komisji Europejskiej w 2018 r., a nad którym to zagadnieniem pracuje aktualnie również OECD. Polską propozycją jest by zakresem składki zostali objęci "giganci cyfrowi", których globalne przychody sięgają około 3,4 mld zł (750 mln euro), a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce przekraczają 22 mln zł (5 mln euro). Resort przypomina, że w zakresie reklamy prasowej proponowany próg wynosi dla pojedynczego tytułu prasowego 15 mln zł z przychodu od działań reklamowych.

"Tym samym nie dotyka małych wydawców, ważnych dla funkcjonowania wspólnot lokalnych i regionalnych. Lokalni wydawcy z tytułu planowanych opłat nie poniosą żadnych dodatkowych kosztów – nie zapłacą nawet dodatkowej złotówki" – argumentuje Ministerstwo Finansów. Z kolei składka z reklamy prasowej obciąży tylko największych graczy na rynku prasy tradycyjnej – dla przykładu wpływy reklamowe powyżej 30 mln zł będą podlegać opłacie, która co do zasady wyniesie 6 proc.

Biznes medialny gra na czas

Środki ze składki od reklam nie tafią do budżetu państwa, tylko bezpośrednio na konta Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz nowego funduszu, z którego wspierane będą projekty związane z kulturą i dziedzictwem narodowym w obszarze mediów. Podobne rozwiązania funkcjonują w innych państwach, m.in. we Francji, Austrii czy we Włoszech.


Pieniądze banknoty gotówka free shutt-1200.jpg
Podatek od reklam wzorowany na rozwiązaniach państw UE. Ma wspierać Narodowy Fundusz Zdrowia

Jak informuje resort, składka medialna to też odpowiedź na wyzwanie, jakie stawiają przed nami przemiany rynku mediów internetowych.

"Wielkie korporacje medialne zarabiają w Polsce ogromne środki. Część z nich korzysta jednocześnie z faktu, że przepisy nie nadążają za rozwojem technologicznym i nie płaci u nas sprawiedliwych podatków. Uczciwa konkurencja wymaga równych zasad gry – dla wszystkich. Sytuacja, w której międzynarodowi giganci nie muszą rozliczać w sposób odpowiedni podatków w Polsce, podczas gdy inne media uczciwie płacą podatki, jest nie do zaakceptowania – podkreśla resort w komunikacie.

Komisja Europejska zaproponowała międzynarodowym koncernom medialnym dialog i wspólne znalezienie uczciwego rozwiązania opodatkowania miliardowych zysków.

"W ciągu dwóch lat ze strony biznesu medialnego toczyła się wyłącznie gra na czas. Dlatego wiele państw europejskich zaczęło wprowadzać regulacje krajowe. Polska podąża za tym przykładem" – czytamy w komunikacie.

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

 

Czytaj także

Podatek od reklam wzorowany na rozwiązaniach państw UE. Ma wspierać Narodowy Fundusz Zdrowia

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 09:37
Rząd pracuje nad wprowadzeniem podatku od reklamy internetowej i konwencjonalnej. W 2022 r. ma to przynieść budżetowi około 800 mln zł, a uzyskane środki zasilą w głównej mierze Narodowy Fundusz Zdrowia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Podatków nie płacą, a wpływ na życie polityczne mają gigantyczny". Prof. Ryba o podatku od reklam

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 10:38
- Pamiętajmy, że te media, czasem koncerny medialne o zasięgu globalnym, funkcjonują w sposób nierównoprawny. Podatków zasadniczo nie płacą lub płacą w pomniejszonej formie, a wpływ na życie polityczne mają gigantyczny - powiedział w Polskim Radiu 24 prof. Mieczysław Ryba, historyk z KUL. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Podatek od reklam. Ministerstwo Finansów: jesteśmy otwarci na dialog z mediami

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 13:12
Ministerstwo Finansów jest otwarte na dialog z przedstawicielami mediów - poinformował resort. MF liczy, że w sprawie projektu dotyczącego składki od reklam, wspólnie z rynkiem zostaną wypracowane rozwiązania akceptowalne dla wszystkich.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Podatek od reklam. Tomasz Latos: to tylko zapowiedź ograniczenia kreatywnej księgowości

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 16:38
- Może trzeba będzie – zamiast pewnej kreatywności związanej z księgowością, gdzie wykazuje się jak najmniejsze dochody – zapłacić podatek związany z przychodem. Jest to tylko zapowiedź, żeby taką "kreatywność" ograniczyć - powiedział poseł Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Latos, odnosząc się do planów dotyczących wprowadzenia podatku od reklam w mediach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rozmowa Kulczyka z Grasiem. Mazurek przypomniała, jak PO postępowała z mediami

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 18:10
Protest komercyjnych mediów, który jest odpowiedzią na plany wprowadzenia podatku od reklamy internetowej i konwencjonalnej, gorąco wspierają politycy opozycji. Internauci przypomnieli tymczasem pamiętną rozmowę Pawła Grasia, bliskiego współpracownika b. premiera Donalda Tuska z miliarderem Janem Kulczykiem. Obaj panowie w jednej z warszawskich restauracji omawiali kwestię zwolnienia ówczesnego naczelnego "Faktu" i wpłynięcia na koncern Ringier Axel Springer.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Joanna Lichocka: składka od przychodów z reklam nie naruszy stanu finansowego żadnego z mediów

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 20:30
- Składka od przychodów z reklam na poziomie dwóch, trzech czy pięciu procent nie naruszy stanu finansowego żadnego z istniejących mediów - powiedziała w środę poseł PiS Joanna Lichocka. - Mówienie, że jest to zamach na stabilne istnienie mediów - jest wprowadzaniem opinii publicznej w błąd - dodała.
rozwiń zwiń