Jak usprawnić administrację publiczną? "Poszturchiwanie" urzędnika ma być jedną z metod

2021-02-05, 06:50

Jak usprawnić administrację publiczną? "Poszturchiwanie" urzędnika ma być jedną z metod
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/FotoAndalucia

Administracja publiczna funkcjonuje na specyficznych zasadach - często trzeba podejmować wiele decyzji i to w krótkim czasie. Strategiczne decyzje podejmowane przez urzędników mają daleko idące konsekwencje. W celu uwolnienia kreatywności i usprawnienia procesów charakterystycznych dla pracy urzędników należy ich ''poszturchiwać''. Takie kontrowersyjne wnioski płyną z raportu opracowanego przez Radka Zyzika, eksperta polityki publicznej, prawnika i ekonomisty behawioralnego z Akademii Ignatianum.

Sprawność administracji państwowej wpływa na wiele aspektów życia mieszkańców danego kraju. Wskaźnik efektywności rządzenia Banku Światowego dla państw OECD o wysokim dochodzie wyniósł 87,59. Pomimo dobrych wyników naukowcy zastanawiają się jak sprawić, by administracja publiczna była jeszcze bardziej wydajna i przyjazna obywatelowi. Ekonomia behawioralna przychodzi tu z pomocą.

"Gdy mowa w Polsce o reformowaniu administracji, istnieją dwa sprzeczne podejścia. Wedle pierwszego urzędników należy zwalniać, wedle drugiego należy ich lepiej wynagradzać. Warsaw Enterprise Institute w najnowszym raporcie przekonuje, że istnieje także trzecie podejście. Urzędników należy… poszturchiwać, czyli stosować wobec nich interwencje behawioralne. Pomoże to nie tylko w sprawniejszym funkcjonowaniu instytucji państwowych, ale w ogóle w opracowywaniu skuteczniejszych polityk publicznych, co jest szczególnie ważne w dobie pandemii'' - czytamy w notatce prasowej WEI.

Interwencje behawioralne

Zgodnie z raportem interwencje behawioralne to takie reguły działania organizacji, które ograniczają efekty tzw. pułapek myślenia. W administracji popełnia się często błędy nadmiernego optymizmu, urzędnicy popadają w iluzję kontroli albo wykazują syndrom myślenia grupowego. Dodatkowym problemem jest fakt, że praca w administracji jako pozbawiona wyceny rynkowej, a jednocześnie oparta na narzędziach władzy i arbitralności potęguje niedoskonałości myślenia. Brak jest prostych narzędzi finansowych, które by ten efekt eliminowały.

Powiązany Artykuł

podpis elektroniczny 1200.jpg
E-podpis będzie można złożyć także pod zeznaniem PIT-28 i PIT-36. Jest projekt rozporządzenia

Poszturchiwanie (ang. nudging) polega na wywołaniu sytuacji decyzyjnej, która nie wprowadza zakazów lub nakazów i nie wiąże się z bodźcami ekonomicznymi (nie ma kar ani nagród finansowych), a jednocześnie ma ułatwić podejmowanie decyzji właściwych z punktu widzenia jednostki i państwa bez ograniczenia wolności i naruszania godności jednostki. Biorąc poszturchiwanie urzędników za punkt wyjścia do poprawy sytuacji, Zyzik proponuje wdrożenie kilku poniższych rozwiązań.

Rekomendacje WEI

W raporcie wymienionych zostało kilka wskazówek, których zastosowanie pozwoliłoby usprawnić funkcjonowanie administracji państwowej.

Powiązany Artykuł

mejl 1200x660 shutterstock.jpg
Fałszywe maile o niedostarczeniu przesyłki. Poczta Polska tłumaczy, co zrobić, by nie dać się okraść

Należałoby przede wszystkim zapewnić możliwość wymiany wiedzy między urzędami, think tankami i uczelniami. Pozwoli to na łatwiejsze pozyskiwanie oraz wykorzystywanie informacji i nowych pomysłów.

Kluczowa jest również analiza podejmowanych decyzji pod kątem obiektywizmu i dogłębnego zrozumienia zagadnień. Oznacza to, że urzędnicy powinni mieć dostęp do informacji zwrotnej dotyczącej wykonywanej przez siebie pracy i zgodności ich działań z panującymi regułami.

Urzędy skorzystałyby na stworzeniu architektury podejmowania decyzji wspierającej procesy dzielenia się wiedzą. Szersze konsultacje w ramach różnych komitetów i grup pozwoliłyby podejmować lepsze, uwzględniające więcej danych decyzje. Takie podejście wymaga również usprawnienia procesów zarządczych i wykorzystania wewnętrznej motywacji pracowników do przeprowadzenia zmian w funkcjonowaniu urzędów.

Przyjęcie proponowanych rozwiązań powinno doprowadzić do uproszczenia działania administracji państwowej, poprawić warunki pracy osób tam zatrudnionych, podnieść ich satysfakcję z wykonywanego zawodu, a obywatelom zapewnić wyższą jakość obsługi i mądre decyzje urzędnicze.

Z całością raportu można zapoznać się tutaj.


PolskieRadio24.pl/WEI/mib

Polecane

Wróć do strony głównej