Praca od 9 do 17 przejdzie do historii? Profesor Harvardu stawia tezę o innowacyjnej formie organizacji czasu

2021-02-01, 11:30

Praca od 9 do 17 przejdzie do historii? Profesor Harvardu stawia tezę o innowacyjnej formie organizacji czasu
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Photographee.eu/shutterstock.com

Tradycyjny model codziennej ośmiogodzinnej pracy biurowej wkrótce zostanie zastąpiony przez bardziej innowacyjną formę organizacji czasu zawodowego – uważa Ashley Whillans, wykładowczyni Harvard Business School. To jedna ze zmian, jakie zostały wymuszone restrykcjami związanymi z COVID-19, ale wygląda na to, że może z nami zostać na dłużej.  

Sposób organizacji pracy w firmach może ulec zmianie. Jak czytamy w serwsie Business Insider, Ashley Whillans, wykładowczyni w Harvard Business School, uważa, że dotychczasowy model pracy zostanie zamieniony przez formę organizacji zadań zawodowych określaną mianem "3-2-2".

Po raz pierwszy o systemie pracy przypominającym ustawienie zawodników gry zespołowej można było przeczytać w opublikowanej w serwisie LinkedIn prognozie dotyczącej trendów zawodowych w 2021 r. Cytowana w nim Whillans tłumaczy, że nowy system pracy może pogodzić oczekiwania tych, którym przypadła do gustu praca z domu, z preferencjami osób czekających na powrót do biur i kontakty z innymi.


Powiązany Artykuł

firma 1200.jpg
Czwarte miejsce w UE. Polski rynek pracy w dobie pandemii trzyma się bardzo dobrze

Elastyczny czas pracy wpływa na kreatywność

– W ciągu najbliższych 12 miesięcy możemy być świadkiem testowania w wielu firmach nowych formatów pracy. Przykładowo, część pracowników będzie pracowała w biurze przez dwa-trzy dni w tygodniu, a w trakcie pozostałej części tygodnia swoje obowiązki będą wykonywać zdalnie – sugeruje Andrew Seamann, autor prognozy opublikowanej w ramach projektu LinkedIna.

Nowa forma organizacji pracy ma dać pracownikom możliwość wyboru takiego modelu działania, który będzie najlepiej odpowiadał ich preferencjom. Wprowadzenie elastycznego czasu pracy może korzystnie wpłynąć na poziom kreatywności osób zatrudnionych oraz zmienić ich podejście do biurowych spotkań. Z drugiej strony sami pracownicy będą mieli więcej czasu, który mogą przeznaczyć dla rodziny, na realizację własnych pasji czy zadbanie o zdrowie dzięki możliwości regularnej aktywności fizycznej w czasie niegdyś poświęcanym, np. na dojazdy do pracy – czytamy w serwisie businessinsider.com.pl.


Powiązany Artykuł

praca zdalna dom 1200.jpg
Jaki procent pracowników mógłby pracować zdalnie po wygaśnięciu pandemii. Znamy dane na ten temat

– W przyszłości zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, będą oczekiwać od drugiej strony większej elastyczności w kwestii realizacji obowiązków zawodowych – uważa Ashley Whillians i dodaje, że każda z branż będzie się cechowała własną organizacją pracy ze względu na specyfikę działalności. Jednym z pozytywnych efektów tej zmiany może być, na przykład zmniejszenie ruchu ulicznego, jako że mniej z nas będzie musiało przyjeżdżać do pracy w tych samych godzinach.

Firmy muszą uwzględnić oczekiwania pracowników

Andrew Seamann w swoim artykule przytacza natomiast wyniki ankiety przeprowadzonej wśród amerykańskich pracowników. Blisko 47 proc. z nich wierzy, że ich pracodawcy zezwolą, przynajmniej częściowo, na pracę zdalną po pandemii. W niektórych branżach, takich jak finanse czy technologie, odsetek podobnych opinii jest nawet wyższy (odpowiednio 67 i 73 proc.).

Aby uniknąć niezadowolenia ze strony pracowników, firmy będą musiały uwzględnić ich żądania dotyczące nowego formatu pracy. Jednak wprowadzenie formatu "3-2-2" może nie tylko uchronić firmy przed buntem osób zatrudnionych, ale także przynieść im dodatkowe korzyści. Przedsiębiorstwa, które jeszcze przed pandemią testowały nowe formaty pracy, odkryły bowiem, że ich pracownicy są bardziej zadowoleni, cechują się większą produktywnością i rzadziej unikają pracy. Może to potwierdzać tezę, że ośmiogodzinny system pracy od poniedziałku do piątku powinien zostać zastąpiony formatem korzystnym zarówno dla zdrowia psychicznego pracowników, jak i realizacji celów strategicznych danej firmy.

 

PolskieRadio24.pl, businessinsider.com.pl, DoS

 

Polecane

Wróć do strony głównej