Profil zaufany - jak i po co go założyć? Lista korzyści jest coraz dłuższa

2021-01-29, 09:35

Profil zaufany - jak i po co go założyć? Lista korzyści jest coraz dłuższa
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay

W 2020 r. średnio każdego dnia ponad 11 tysięcy Polaków zakładało profil zaufany, a do urzędów dziennie trafiało niemal cztery tysiące elektronicznych pism ogólnych. To był rekordowy, cyfrowy rok. "Jeśli należycie do coraz mniejszego grona osób, które nie mają jeszcze swojego profilu zaufanego, szybko to zmieńcie" - zachęca resort cyfryzacji.  

Profil zaufany jest ważny trzy lata. Dzięki niemu szybko i bezpiecznie można potwierdzić swoją tożsamość w internecie, korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych, a także - jako rodzice, kierowcy, pacjenci, właściciele firm czy ubezpieczeni - bez wychodzenia z domu załatwić mnóstwo codziennych spraw.

W większości przypadków profil zaufany można założyć w kilka minut, oczywiście przez internet. Możliwości i opcji jest coraz więcej, podobnie jak korzyści.

- Profil zaufany to bezpłatny i bezpieczny klucz do e-administracji. W nowym roku przyda się wszystkim. Zwłaszcza, że stale pracujemy nad nowymi e-usługami, z których będzie można dzięki niemu korzystać - podkreśla minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Powiązany Artykuł

cyfryzacja 1200.jpg
Cyfryzacja Polaków idzie naprzód. Już prawie 9 mln osób posiada profil zaufany

Zaloguj się na swoje konto bankowe

Profil zaufany można założyć na trzy sposoby: za pośrednictwem bankowości elektronicznej, składając wniosek i potwierdzając dane w jednym z wyznaczonych punktów oraz tzw. szybką ścieżką, spotykając się online z urzędnikiem. Ostatni przypadek dotyczy jednak tylko tymczasowego profilu zaufanego, ważnego trzy miesiące. Co ważne – wszystkie procedury, jak i wykorzystywanie profilu zaufanego są bezpłatne.

Dzięki bankowości elektronicznej profil zaufany można założyć i potwierdzić w pełni online, 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Warunkiem jest niestety posiadanie konta w banku, który taką opcję oferuje.

Jeśli więc masz konto w jednym z niżej wymienionych banków - T-Mobile Usługi Bankowe, PKO BP, Inteligo, Santander, Pekao, mBank, ING, Millenium, Alior Bank, kilkaset banków spółdzielczych – zaloguj się na swoje konto bankowe, wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego i czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji; operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym, a na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta. Profil zaufany można założyć także za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.

Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez system tego banku. Dane w banku są wiarygodne – zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta. Dlatego każdy, kto zdecyduje się na ten sposób założenia profilu zaufanego, nie musi już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.

Powiązany Artykuł

cyfryzacja 1200.jpg
KPRM: e-usługi coraz popularniejsze. Portal gov.pl odwiedziło w listopadzie ponad 13,5 mln osób

Odwiedź jeden z 1500 punktów potwierdzających

Jeżeli nie możesz lub nie chcesz zakładać profilu zaufanego za pomocą konta w banku – możesz certyfikatem kwalifikowanym lub założyć w punkcie potwierdzającym. W tym przypadku konieczne jest złożenie wniosku przez internet.

Procedura jest dość prosta:

  • wejdź na stronę profilu zaufanego – pz.gov.pl,
  • zarejestruj się,
  • wypełnij formularz,
  • kiedy wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego, wpisz go,
  • zaczekaj na potwierdzenie, że wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony,
  • wybierz jedną z dwóch opcji: "Wyświetl listę punktów potwierdzających" oraz "Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym",
  • wybierając opcję pierwszą wybierz jeden z 1500 punktów potwierdzających (urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie czy wojewódzkie); na weryfikację danych jest 14 dni,
  • wybierając opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym uruchom aplikację PZ Signer i rozpocznij proces podpisu,
  • Profil zaufany ważny jest przez 3 lata, później można przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata.

Specjalna ścieżka postępowania dla seniorów

Jeśli nie macie konta w banku umożliwiającym szybkie założenie profilu lub nie możecie udać się do punktu potwierdzającego – od pewnego czasu istnieje trzecia opcja – tymczasowy profil zaufany. Wniosek należy wypełnić w internecie, a dane potwierdzić podczas wideorozmowy z urzędnikiem. Tymczasowy profil zaufany jest ważny 3 miesiące.

By założyć tymczasowy profil zaufany należy wejść na stronę gov.pl, wybrać usługę "Załóż profil zaufany", a w niej przycisk "Załóż tymczasowy profil zaufany". System zapyta czy mamy ukończone 70 lat. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, otwarta zostanie specjalna ścieżka postępowania dla seniorów.

- Przez siedem dni w tygodniu grupa specjalnie przeszkolonych urzędników zajmuje się wyłącznie obsługą osób w starszym wieku. W ten sposób staramy się, aby na tyle na ile jest to możliwe, ułatwić seniorom proces rejestracji na szczepienia - tłumaczy minister  Zagórski.

Tymczasowy profil zaufany można uzyskać pod warunkiem posiadania ważnego, polskiego dowodu osobistego lub paszportu. Tożsamość potwierdza się podczas rozmowy wideo, do której potrzebne jest urządzenie wyposażone w kamerę oraz mikrofon - telefon, tablet lub laptop.

Lista e-usług jest coraz dłuższa

Dzięki profilowi zaufanemu można korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:

  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – złożysz tu na przykład wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosisz urodzenie dziecka, złożysz odwołanie od decyzji administracyjnej;
  • Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – możesz tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS;
  • Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) – możesz tu założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.

Z kolei w serwisie obywatel.gov.pl – gdzie również konieczny jest profil zaufany – można sprawdzić:

  • swoje punkty karne,
  • dane w Rejestrze Dowodów Osobistych,
  • czy twój dowód jest unieważniony,
  • dane w rejestrze PESEL,
  • dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl.

Lista e-usług jest coraz dłuższa.

Z profilu zaufanego korzysta ponad 9 mln osób

Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tys, osób, w większości urzędników. Do 1 stycznia 2018 r. z profilu zaufanego korzystało 1,3 mln osób. Od tego czasu widać stały i dynamiczny wzrost zainteresowania e-administracją, a tym samym profilem zaufanym:

14 stycznia 2018 r. – z profilu zaufanego korzysta 1 374 546 osób,

14 stycznia 2019 r. – 2 563 301 osób,

14 stycznia 2020 r. – 4 780 989 osób,

14 stycznia 2021 r. – ponad 9 mln osób.

– Zdajemy sobie sprawę, że pandemia przyspieszyła pewne procesy. Jednak wyraźnie widać, że rosnące zainteresowanie profilem zaufanym zaczęło się wcześniej – mówi Marek Zagórski. – Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie – i jak widać skutecznie – przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań.


PolskieRadio24.pl, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej