Budowa CPK szansą na rewitalizację linii kolejowej z Orzysza do Mrągowa. Podpisano list intecyjny

2021-01-27, 13:30

Budowa CPK szansą na rewitalizację linii kolejowej z Orzysza do Mrągowa. Podpisano list intecyjny
Podpisanie listu intencyjnego . Foto: CPK/Twitter

List intencyjny w sprawie rewitalizacji linii kolejowej Orzysz – Mikołajki – Mrągowo, podpisała spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, przedstawiciele ministerstwa infrastruktury oraz władz Mrągowa. Linia miałaby wejść w system kolejowy CPK.

Jak podkreślali uczestnicy uroczystości, droga do uruchomienia linii jest jeszcze daleka, ale podpisanie listu intencyjnego nadaje bieg sprawie.

Linia miałaby zostać zrewitalizowana w ramach programu Kolej Plus. Oznacza to, że większość środków potrzebnych na prace wyłożył by budżet państwa  - jest 85 procent potrzebnej kwoty. Resztę muszą jednak wyłożyć samorządy. Dotychczas zadeklarowały one połowę potrzebnej kwoty.

Jak powiedział burmistrz Mrągowa – Stanisław Bułajewski, według wariantu optymistycznego ruch na tej linii można by przywrócić około 2024 roku. Jednak możliwy jest wariant pesymistyczny, który oznaczałby uruchomienie połączeń na tej trasie kilka lat później.


Powiązany Artykuł

PKP_1.jpg
Rok 2020 na torach. Co zmienił w planach PKP ?

CPK szansą dla turystyki na Mazurach 

Linia Orzysz – Mikołajki – Mrągowo ma ponad 50 kilometrów długości. Według wstępnych założeń, pociągi na tej trasie mogłyby osiągać prędkość do stu dwudziestu kilometrów na godzinę, co jest wystarczające w przypadku połączeń lokalnych.

Co ważne, linia ta miałaby być odnogą jednej z tak zwanych szprych, które tworzą komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.


Posłuchaj

Marcin Horała o rewitalizacji linii kolejowej do Orzysza ( IAR/Aleksander Pszoniak) 0:24
+
Dodaj do playlisty

 

Jak mówił reprezentujący region europoseł Karol Karski, Warmia i Mazury są jednym z najbardziej wykluczonych komunikacyjnie terenów naszego kraju, a rewitalizacja linii i podłączenie jej do systemu kolejowego CPK, odmieniłaby ten stan. Dodał, że rewitalizacja ułatwi zarówno komunikację lokalną, jak i ruch turystyczny.


Posłuchaj

Burmistrz Mrągowa Stanisław Bułgajewski o umowie z CPK ( IAR/Aleksander Pszoniak) 0:24
+
Dodaj do playlisty

 

Linia kolejowa nie jest używana od 10 lat. Jej rewitalizacja kosztowałaby około 400 milionów złotych. W liście intencyjnym spółka CPK zobowiązuje się do dofinansowania prac remontowych w wysokości 20 milionów złotych.

Budowa CPK przyspiesza

Spółka CPK ogłosiła w ub. roku postępowanie na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla fragmentu tak zwanej szprychy numer 3 kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego (chodzi o 139-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko). Dla 32-kilometrowego odcinka z Ostrołęki do Łomży trwa już inwentaryzacja przyrodnicza.

Jak wynika z harmonogramów CPK z Ostrołęki do Łomży pojedziemy pociągiem przed końcem 2027 roku, zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 rok.

Wszystko to elementy szprychy CPK nr 3, czyli linii nr 29: „transportowy kręgosłup” Mazur prowadzący do Warszawy i CPK. Linia nr 223 z Orzysza przez Mikołajki i Mrągowo będzie zaś stanowić inwestycję komplementarną CPK.

 W województwie warmińsko-mazurskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstaną 74 kilometry nowych linii kolejowych, które wybuduje CPK, a kolejnych 208 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu z Olsztyna do Warszawy do 1 godz. 45 min. Z Pisza do stolicy dojedziemy w 1 godz. 45 min., z Ełku w 2 godz. 5 min., z Giżycka w 2 godz. 15 min. i z Elbląga w 2 godz. 25 min

Powiązany Artykuł

cpk 1200.jpg
CPK: największa inwestycja dekady. Jaki był rok 2020 w przygotowaniach do jego budowy?

Czym jest CPK ?

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla ponad 700 kilometrów z nich prace przygotowawcze już trwają. Jak wynika z harmonogramów CPK pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć w 2023 roku.

Na Program  CPK składa się w sumie 12 tras  kolejowych, w tym tak zwanych szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.

Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK


IAR/PR24/Aleksander Pszoniak/sw


Polecane

Wróć do strony głównej