X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Jazda na hulajnodze elektrycznej uregulowana prawnie. Będą określone zasady, obowiązki, a także mandaty

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2021 15:00
Rząd chce uregulować status prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Kierujący tymi pojazdami będą musieli ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im ruchu. Ponadto zakazane będzie m.in. kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock, autorstwa FerrizFrames

Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany.

Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Rada Ministrów przyjęła właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.

shutterstock hulajnogi warszawa  1200.jpg
Uwaga kierowcy, piesi oraz użytkownicy hulajnóg elektrycznych. W 2021 r. duże zmiany

Po zmianach zabronione będzie kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h, kierowanie hulajnogą lub innym urządzeniem transportu osobistego (UTO – np. deskorolka elektryczna) przez osobę nietrzeźwą, przewożenie innych osób, zwierząt lub przedmiotów, ciągnięcie lub holowanie innych pojazdów oraz pozostawianie hulajnóg elektrycznych na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.


Posłuchaj
00:54 Rząd przygotował regulacje dotyczące jazdy elektrycznymi hulajnogami ( A.Pszoniak/IAR) Rząd przygotował regulacje dotyczące jazdy elektrycznymi hulajnogami ( A.Pszoniak/IAR)

 

Wyjątkowo po chodniku

Kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h.

W przypadku, gdy brakuje takiej drogi, kierujący będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Wyjątkowo hulajnogą elektryczną będzie można się poruszać chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Wówczas kierujący ma obowiązek:

  • poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego,
  • zachować szczególną ostrożność,
  • ustąpić pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać ruchu pieszemu.

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie będzie wymagany. Natomiast poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat będzie zabronione w każdej sytuacji – również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej.

shutterstock mandat free mandat karny free 1200.jpg
Pierwszeństwo dla pieszych, zakaz używania telefonów, aplikacja mObywatel. Sprawdź, co zmieni się w prawie drogowym

Parkowanie hulajnogi elektrycznej

Hulajnogę elektryczną będzie można pozostawić na chodniku jedynie w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca pozostawienie pojazdu będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu kilku warunków:

  • hulajnoga musi być ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
  • musi być ustawiona równolegle do krawędzi chodnika,
  • szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie może być mniejsza niż 1,5 m.

Hulajnoga elektryczna będzie usunięta z drogi na koszt właściciela, m.in. w przypadku pozostawienia jej w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. O usunięciu pojazdu z drogi będzie decydował policjant lub strażnik gminny (miejski).

Nowe przepisy - nowe obowiązki

Projekt przewiduje także kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną chodnikiem lub drogą dla pieszych – z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu:

  • za korzystanie podczas jazdy z telefonu (wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku) – mandat 200 zł,
  • za przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku – 100 zł,
  • za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka – od 300 do 500 zł,
  • naruszenie warunków zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku – 100 zł,
  • za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu – 350 zł.

Mandat będzie można otrzymać także za wykroczenia przeciwko innym przepisom ustawy Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie.

Nowe przepisy wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

 

PolskieRadio24.pl, DoS

Czytaj także

"Jazda na suwak" i "korytarze życia" to nie wszystko. Premier zapowiada kolejne projekty

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2019 11:40
- Jeszcze w tym roku czeka nas intensywna praca nad bezpieczeństwem na drogach. Dostałem już gotowy projekt zawierający przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych - poinformował premier Mateusz Morawiecki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lepsza ochrona pieszego, zakaz jazdy "na zderzaku". Rząd przyjął projekt

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2020 14:12
Ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych - przewiduje projekt ustawy przyjęty przez rząd.
rozwiń zwiń