X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Transport publiczny mocno ucierpiał z powodu pandemii COVID-19. Maleją przychody ze sprzedaży biletów

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2021 13:25
Przy znacznym spadku liczby pasażerów operatorzy w miastach muszą mierzyć się z coraz trudniejszym finansowaniem transportu zbiorowego. Praca zdalna znacznie ograniczyła wpływy ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Simon Kadula

Od początku pandemii COVID-19 miasta na całym świecie musiały wprowadzić masowe ograniczenia w transporcie publicznym, aby zminimalizować przenoszenie wirusa, ale jednocześnie zapewnić możliwość podróżowania dla osób, które nie mogły pozostać w domu.

Czytaj także:
przejazd kolejowy shutt-1200.jpg
PKP PLK: mniej wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w minionym roku

Według danych z raportów mobilności Google od początku marca 2020 roku liczba osób odwiedzających wszystkie miejsca związane z transportem publicznym - takie jak przystanki autobusowe, terminale i poczekalnie - spadła aż o 80 proc.

Wielu operatorów komunikacyjnych na świecie nie miało innego wyjścia, jak tylko ograniczyć lub całkowicie zamknąć mniej rentowne trasy. Inni przerzucają swoje koszty na konsumentów, a niektórzy czekają na wsparcie od organów publicznych.

Transport w Warszawie

W Warszawie Zarząd Transportu Miejskiego szacował, że wpływy ze sprzedaży biletów spadną w 2020 roku o 35 proc. w stosunku do roku 2019. Oficjalne wyniki sprzedaży pojawią się w corocznym raporcie ZTM, jednak dane z listopadowego raportu nie napawają optymizmem. Sprzedaż biletów czasowych w listopadzie 2020 roku, w porównaniu do roku poprzedniego, spadła prawie o połowę. Podobna sytuacja może mieć miejsce w innych miastach.

Ujemna dynamika sprzedaży biletów ZTM w Warszawie w listopadzie 2020r.  Źródło: ZTM w Warszawie Ujemna dynamika sprzedaży biletów ZTM w Warszawie w listopadzie 2020 r. Źródło: ZTM w Warszawie

Pomysł na podatek

Nad trudną sytuacją transportu publicznego zastanawiali się już ekonomiści. - Wielu pracowników odseparowało się od świata zewnętrznego, a mimo to nadal prowadzą pełne życie gospodarcze - napisał w raporcie strateg Deutsche Banku Luke Templeman. - Oznacza to, że pracownicy zdalni wnoszą mniejszy wkład w infrastrukturę gospodarki, a jednocześnie czerpią z niej korzyści - argumentował. W raporcie uzasadniono, że przeciętny pracownik pracujący w domu nie wydaje nic na infrastrukturę transportową, ponieważ nie musi dojeżdżać do pracy i nie kupuje lunchu na wynos.


Porównanie liczby sprzedanych biletów w Warszawie w 2020 roku w stosunku do 2019 roku. Źródło: ZTM w Warszawie Porównanie liczby sprzedanych biletów w Warszawie w 2020 roku w stosunku do 2019 roku. Źródło: ZTM w Warszawie

Analitycy Deutsche Banku zaproponowali, aby osoby pracujące z domu płaciły dodatkowy 5 proc. podatek za ten przywilej, jeśli nie będą chciały wrócić do biur po pandemii.


Czytaj także:
autostrada stock 1200.jpg
Zmiany w poborze opłat za autostrady. Trwają testy systemu e-Toll

Według Templemana podatek od pracowników zdalnych był potrzebny od lat, ale COVID-19 sprawił, że stało się to dla wszystkich wręcz oczywiste. Praca w domu oznacza, że wiele osób oszczędza na codziennych kosztach, takich jak podróże, lunch, ubrania i sprzątanie, a także prawdopodobnie wydaje mniej na spotkania towarzyskie.

W raporcie wskazano, że podatek w wysokości 5 proc. za każdy dzień przepracowany zdalnie pozwoliłby w Niemczech zebrać 20 mld euro dodatkowych danin. W USA ta kwota wniosłaby 49 mld dolarów, a w Wielkiej Brytanii 7 mld funtów rocznie. Zgodnie z koncepcją badaczy tak pozyskane środki powinny być wykorzystane na dopłaty dla nisko opłacanych pracowników, którzy nie mogą sobie pozwolić na pracę zdalną.

Dotychczas żadne z państw nie zdecydowało się na wdrożenie podatku od pracy zdalnej.


PolskieRadio24.pl/ZTM/CNBC/BBC/mib

Czytaj także

Miliardy złotych dla Funduszu Dróg Samorządowych

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 17:00
Ponad trzy miliardy złotych zasilą w przyszłym roku Fundusz Dróg Samorządowych. Decyzję w tej sprawie podjął Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Kilka dni temu w Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja ustawy o Funduszu, która pieczętuje tę decyzję. Na podstawie nowelizacji zmieni się nazwa FDS na Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ostatni odcinek autostrady A2 już w drodze. GDDKiA ogłosiła przetarg

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2021 12:26
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie projektu odcinka autostrady A2 od Białej Podlaskiej do wschodniej granicy państwa. To ostatni planowany odcinek tej trasy i jeden z ostatnich zawartych w programie autostradowym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolejarze wybudują przejścia nad torami. Umowa na inwestycję w Pruszkowie podpisana

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 13:34
Władze samorządowe Pruszkowa podpisały umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie budowy przejść i przejazdów nad torami kolejowymi. Jedna z inwestycji, która będzie kosztować około 19 milionów złotych, poprawi komunikację w mieście. To nie jedyne takie porozumienie, które zawierają kolejarze z samorządowcami.
rozwiń zwiń

Czytaj także

PKP PLK: mniej wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w minionym roku

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2021 12:10
O kilkanaście procent zmniejszyła się liczba wypadków na przejazdach kolejowo – drogowych w 2020 roku. Raport w tej sprawie przedstawił zarządca sieci – PKP Polskie Linie Kolejowe. Wynika z niego, że zeszły rok był najbezpieczniejszy w historii. Z jednej strony wpłynęła na to pandemia i nieco mniejsze natężenie ruchu. Z drugiej strony PKP PLK cały czas inwestuje w poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo – drogowych.
rozwiń zwiń