X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Lepsze wieści z handlu: pojawiły się pierwsze sygnały o wychodzeniu z załamania wywołanego pandemią

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 10:49
Wszystko wskazuje na to, że handel zaczyna łapać oddech po załamaniu wywołanym pandemia koronawirusa. Świadczą o tym statystyki dotyczące sprzedaży detalicznej – ta, jak informuje GUS, była w grudniu jeszcze o 0,8 proc. mniejsza niż rok wcześniej, ale w stosunku do listopada wzrosła o 19,8 procent. Tyle, że jak podkreślają eksperci, pierwszy kwartał tego roku może być jeszcze trudny.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: ALBIN MARCINIAK / EAST NEWS

To lepsze wyniki od tych, których spodziewali się ekonomiści. Ci prognozowali spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych w grudniu rdr o 1,2 proc. i wzrost mdm o 17,1 proc.

W końcówce roku wzrosła sprzedaż żywności, obuwia, książek i pierwszy raz od miesięcy - paliw

W ostatnim miesiącu minionego roku, w stosunku do listopada, aż o 38,3 proc. wzrosła sprzedaż odzieży i obuwia, o 25,9 proc. – żywności, o 49 procent książek.


eksport free 1200.jpg
Polski handel zagraniczny w czasie pandemii na plusie: nadal duży eksport, mniejszy za to import, szczególnie paliw i żywności

O 24,1 proc. więcej kupiliśmy też mebli. Wzrosła też sprzedaż pojazdów a także, po raz pierwszy od miesięcy – paliw – tych wlaliśmy do baku o  2,1 proc. więcej niż w listopadzie.

Grudzień kolejnym trudnym okresem dla handlu

- Po słabym listopadzie, grudzień zeszłego roku okazał się kolejnym trudnym okresem dla handlu, choć już nie taką skalę jak w zeszłym miesiącu. Utrzymująca się wysoka śmiertelność spowodowana zachorowaniami na koronowirusa oraz obostrzenia przywrócone przez rząd od 28 grudnia znalazły swoje odzwierciedlenie w najnowszych danych dotyczących sprzedaży detalicznej - skomentowała Magdalena Szlezyngier z DNB Bank Polska.

Jej zdaniem grudniowe dane mogą być wstępem do zapowiadającego się słabo, ze względu na wciąż silne oddziaływanie epidemii, pierwszego kwartału 2021 r.

Ekspertka wskazała, że czynnikiem decydującym o spadku wyników sprzedaży w grudniu w ujęciu rocznym było samoograniczanie się konsumentów do wizyt w galeriach handlowych, wywołane obawą przed zakażeniem i doniesieniami o sytuacji epidemiologicznej w innych europejskich krajach. Powołała się przy tym na dane Polskiej Rady Centrów Handlowych, z których wynika, że w grudniu galerie handlowe odwiedzało o ok. 30 proc. mniej osób niż przed rokiem.

- To musiało się przełożyć na odczyt sprzedaży detalicznej - stwierdziła.

PIE: odbicie sprzedaży detalicznej w grudniu m.in dzięki dynamice wynagrodzeń

Sprzedaż detaliczna odbiła w grudniu po zniesieniu ograniczeń funkcjonowania galerii. Na poprawę wpłynęły też dobre wyniki na rynku pracy – głównie wysoka dynamika wynagrodzeń - wskazał Michał Gniazdowski z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, komentując dane GUS.

Styczeń może być jeszcze słaby dla handlu

W oceni Gniazdowskiego styczeń najprawdopodobniej przyniesie słabsze wyniki - spadek dynamiki powinien być głębszy niż w listopadzie.

Ekspert wskazał na raport mobilności Google, według którego liczba odwiedzin galerii handlowych oraz sklepów była w styczniu zbliżona do poziomów widocznych w maju. Sprzedaż detaliczna skurczyła się wtedy o prawie 8 proc.

- W odróżnieniu od ubiegłych miesięcy nie będziemy też obserwować wsparcia ze strony sprzedaży aut - PZPM wskazał, że liczba rejestracji samochodów w pierwszych dwóch dekadach miesiąca była niższa o 17 proc. niż rok temu - zaznaczył.

PAP, jk

Czytaj także

Koronawirus wzmocnił internetowy handel. Wzrosła liczba sklepów i kupujących on-line

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2020 11:34
Przed pandemią przez internet kupowało między 55 a 62 proc. internautów (w zależności od badania). W okresie ograniczeń odsetek ten wzrósł o ok. 11 p.proc., czyli w okolice 70 proc. - podali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koronawirus uderzył w centra handlowe. Przychody mniejsze o ponad jedną trzecią

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2020 14:33
Koronawirus uderzył z całą mocą w ważną część stacjonarnego handlu - w centra i galerie handlowe. Efektem ich zamknięcia w czasie pandemii jest luka w przychodach ich właścicieli sięgająca nawet 3,6 mld zł, czyli ok. 30-35 proc. rocznych przychodów - wynika z raportu firmy PwC przygotowanego we współpracy z Polską Radą Centrów Handlowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksport odporny na pandemię. Ekspert: za dobrymi wynikami stoi konkurencyjność polskich firm

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2021 16:30
NBP podał, że w listopadzie nadwyżka na rachunku bieżącym wyniosła 7,8 mld zł. Eksport towarów wyniósł 103,4 mld zł i był wyższy o 13,6 mld zł (tj. o 15,1 proc.) niż w analogicznym miesiącu 2019 r. Import towarów zwiększył się o 9,2 mld zł (tj. o 10,6 proc.) i osiągnął wartość 95,5 mld zł.
rozwiń zwiń