X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Większość małych i średnich firm ma kłopoty z płynnością. Eksperci doradzają negocjacje

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2021 10:00
Siedem na dziesięć małych i średnich firm skarży się na kłopoty spowodowane koronakryzysem – wynika z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Ponad jedna czwarta średnich firm i co dziesiąty mikroprzedsiębiorca bez wahania upomina się o należności.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: 88studio/ Shutterstock

Po tym jak przez pierwsze trzy kwartały zeszłego roku, mimo niesprzyjających okoliczności, ubywało niesolidnych dłużników w relacjach B2B, w czwartym kwartale, zamiast jednej trzeciej, niemal połowa mikro, małych i średnich firm ma zleceniodawców, którzy przeciągają płatność przez ponad dwa miesiące.

Według badania Keralla Research na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, na przykre skutki koronakryzysu skarży się 7 na 10 MŚP, bo albo kłopoty ma firma, albo jej kontrahenci, którzy przytłoczeni pandemią tracą płynność finansową.

1200_pieniądze_shutterstock.jpg
Pomoc z tarczy branżowej będzie przedłużona na pierwsze miesiące 2021 roku

Obawy o współpracę i brak procedur

Z deklaracji mikro, małych i średnich firm wynika, że o swoje należności w czasach pandemii niemal natychmiast po upływie terminu płatności zabiega co szóste przedsiębiorstwo (16,7 proc.), prawie co czwarte (23,9 proc.) stosuje różne podejścia w zależności od dłużnika, a najwięcej, bo niemal połowa czeka i stara się zrozumieć.

Prezes BIG InfoMonitora Sławomir Grzelczak, komentując wyniki badania zwrócił uwagę, że najbardziej wyrozumiałe są firmy zatrudniające do 9 osób i małe z załogą od 10 do 49 osób.

– Gdy aż 26,5 proc. średnich firm (od 50 do 249 pracowników) od razu przystępuje do ofensywy, wśród mikro przedsiębiorców takie zachowanie ma we krwi, a może bardziej w procedurze działania jedynie 10,9 proc., a wśród małych firm 15,8 proc. – mówi prezes BIG InfoMonitora.

Według niego wynika to z obaw o dalszą współpracę w relacjach z większymi podmiotami, ale też braku procedur.

Eksperci cytowani w badaniu doradzają przedsiębiorcom mającym trudności z odzyskaniem należności, by negocjowali z kontrahentami jasno przedstawiając swoje oczekiwania.

– Jeśli dłużnik informuje, że nie ma z czego zapłacić, warto przekonać go, by zapłacił na przykład jedną fakturę, a wtedy płatność drugiej zostanie przełożona bez naliczani odsetek – radzi Borys Sadowski z firmy szkoleniowej Gekko. Dodaje, że po zaproponowaniu rozłożenia płatności na raty należy pilnować terminowości spłat.

Stałe monitorowania partnerów biznesowych

Specjaliści zwracają uwagę, że jeśli firma X nie płaci, to zapewne na jej koncie jest znacznie mniej środków, niż wynosi suma zobowiązań, a faktura leży na stosie innych oczekujących na uregulowanie. Gdy dotychczasowe starania o odzyskanie należności nie przyniosły skutku, to "informujmy – nie straszymy – co się dalej może wydarzyć".

– Można spokojnym tonem powiadomić, że zgodnie z przyjętą w firmie procedurą, musimy wysłać wezwanie do zapłaty – wyjaśnia Borys Sadowski.

Według Sławomira Grzelczaka wezwanie do zapłaty z informacją o możliwym wpisie do rejestru dłużników jest drugim pod względem popularności rozwiązaniem, jakie oferują prowadzące rejestry biura informacji gospodarczej. Najpopularniejsze jest stałe monitorowania partnerów biznesowych w rejestrze pod kątem pojawiających się ewentualnych wpisów o zadłużeniu.

– Jest sygnałem mobilizującym do działania – ocenia szef BIG InfoMonitora.

Jedna trzecia korzystających z BIG wskazuje też na wpis dłużnika do rejestru oraz jednorazowy raport sprawdzający konkretną firmę w rejestrze. Z kolei co czwarty klient sięga po pieczęć prewencyjną, która przystawiana na fakturze, informuje odbiorcę faktury, że jeśli nie zapłaci, to powinien się liczyć ze zgłoszeniem do rejestru.

shutterstock złotówki gotówka pieniądze 1200.jpg
Według wskaźnika koniunktury PIE i BGK, najlepsze nastroje są w przemyśle i budownictwie

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wiceprezes PFR: 40 procent partycypacji w PPK to dobry wynik w czasie pandemii

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2020 09:51
- Partycypacja na poziomie 30-40 proc. po dwóch etapach wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) to będzie dobry wynik, zważywszy na pandemię koronawirusa i trudną sytuację firm - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o tarczy branżowej 6.0. Sprawdź, co zawiera

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2020 12:00
Zwolnienie ze składek ZUS za listopad, ustanowienie jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego w wysokości 2080 zł, dopłata dla przedsiębiorców w wysokości 2 tys. zł do każdego miejsca pracy, w tym umowy zlecenie, dotacja w wysokości do 5 tys. zł; zawieszenie opłaty targowej w 2021 roku, za co wszystkie gminy otrzymają rekompensatę – to główne rozwiązania pakietu pomocowego dla przedsiębiorców.
rozwiń zwiń

Czytaj także

680 wniosków w kilka godzin. Tarcza Finansowa 2.0 cieszy się ogromnym zainteresowaniem

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2021 12:07
- Po uruchomieniu naboru wniosków w ramach Tarczy Finansowej 2.0 PFR, od północy wpłynęło 680 wniosków o subwencję - poinformował w rozmowie z Programem 3 Polskiego Radia wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Pieniędzy wystarczy dla wszystkich potrzebujących wsparcia. To kwota ok. 13 mld zł.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wiemy, ile firm ubiega się o pomoc z Tarczy 2.0 i o jaką sumę chodzi

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2021 11:11
Od piątku w ramach Tarczy Finansowej 2.0 wpłynęło 5 tys. wniosków na kwotę zbliżającą się do 1 mld złotych. Pierwsze 700 firm otrzymało już pozytywne decyzje i w ciągu dnia wpłynie na ich konta 100 mln zł - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys w radiu Tok FM.
rozwiń zwiń