X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Trwają przygotowania do drążenia tunelu pod Świną. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2021 09:38
W Świnoujściu ruszyły prace przy budowie tunelu pod Świną. Dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna rozpocznie drążenie wykopu. Wiercenie tunelu pod dnem rzeki ma się rozpocząć w marcu tego roku.
Świnoujście
ŚwinoujścieFoto: Shutterstock.com/Air Vision

Maszyna TBM składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic – poinformowały służby prasowe świnoujskiego magistratu. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a we wtorek opuszczono do komory startowej. TBM maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli ok. 10-12 metrów tunelu.

Maszyna będzie ważyć ponad 3 tys. ton

– Większość głównych elementów maszyny TBM została już opuszczona do szybu startowego i jest tam montowana. Do opuszczenia tarczy o wadze 280 ton użyto dwóch gigantycznych dźwigów. Zmontowana maszyna będzie ważyć 3120 ton – tłumaczy dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak.


Cały czas trwają prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.

– Trwa uruchomienie i konfiguracja trafostacji, która zasili zakład STP, stanowiący zaplecze dla tarczy maszyny. Montowana jest estakada oraz rurociągi technologiczne na linii między STP a TBM – dodaje Bogusław Konopko, inżynier kontraktu z firmy SWECO.

Równocześnie prowadzone są roboty ziemne, które przygotują teren dla urobku przy STP. Z kolei w zakładzie prefabrykacji trwa produkcja segmentów obudowy tunelu, które ułoży maszyna TBM. Prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.

autostrada a1 1200.jpg
Jakie są koncepcje budowy autostrad w 2021 roku? GDDKiA ujawniła swoje plany


Tunel będzie miał długość 1780 m

Wydrążony tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się ponad 10 m pod dnem cieśniny. Sama Świna ma tam głębokość 13,5 metra. Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 m tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 m. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą, ma 1377 m.


Inwestorem jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gulermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Koszt inwestycji to ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej, resztę miasto dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 r.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jaki był rok 2020 w budowie dróg i autostrad?

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2021 13:20
Rok 2020 to czas budowy obwodnic, tuneli drogowych, nowych odcinków autostrad, modernizacji dróg ekspresowych i samorządowych  oraz przygotowywania nowych planów inwestycyjnych na 2021 rok. Pandemia nie pokrzyżowała planów budowy takich projektów jak Via Carpatia.   
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ostatni odcinek autostrady A2 już w drodze. GDDKiA ogłosiła przetarg

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2021 12:26
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie projektu odcinka autostrady A2 od Białej Podlaskiej do wschodniej granicy państwa. To ostatni planowany odcinek tej trasy i jeden z ostatnich zawartych w programie autostradowym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jakie są koncepcje budowy autostrad w 2021 roku? GDDKiA ujawniła swoje plany

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2021 13:30
Kierowcy mają już do dyspozycji 4269 kilometrów dróg szybkiego ruchu, w tym 1712 kilometrów autostrad. Prace trwają na odcinkach autostrad A1, A2 i A18, powstają plany rozbudowy autostrady A4, a na A6 i A8 przygotowywana jest nowa infrastruktura.
rozwiń zwiń