X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Spada zainteresowanie kartami kredytowymi. Wciąż jednak chętnie płacimy nimi w internecie

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2021 10:30
Od 1 stycznia tego roku – chcąc spokojnie robić zakupy online – należy pamiętać o tzw. podwójnym uwierzytelnieniu podczas autoryzacji transakcji. To nowy wymóg bezpieczeństwa. Karty kredytowe – choć ich popularność spada – wciąż są chętnie wykorzystywane w transakcjach online.  
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: panuwat phimpha/Shutterstock.com

Obowiązek tzw. silnego uwierzytelniania klientów przy dokonywaniu płatności kartą w internecie na terenie Unii Europejskiej wchodzi w ramach nowych przepisów unijnej dyrektywy ds. usług płatniczych (PSD2). Nowe wymogi mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa klientów podczas dokonywania płatności kartą on-line. Przepisy narzuciły bankom oraz przedsiębiorcom prowadzącym działalność w sklepach internetowych konieczność przygotowania się do zmian i dostosowania swoich systemów do nowych wymagań.


emerytura emeryci emeryt 1200.jpg
Rośnie zadłużenie emerytów. Wierzycielami są najczęściej banki

Z kart kredytowych korzysta 5 mln osób

Dla użytkowników kart kredytowych ważna jest świadomość, że każda instytucja proponuje zróżnicowane sposoby potwierdzania transakcji. Banki informują swoich klientów o nowych sposobach potwierdzania transakcji kartą w internecie. Jednak warto samodzielnie skontaktować się ze swoim bankiem i upewnić się, jakie określił metody autoryzacji przy płatnościach w internecie.

Choć rośnie popularność mobilnych takich form płatności, jak BLIK, Apple Pay czy Google Pay, karty kredytowe nadal są powszechnym sposobem płatności za usługi i produkty kupowane w internecie. W polskim systemie bankowym aktywnych jest 6,3 mln rachunków kart kredytowych. Faktycznie samych kart, tzw. plastików jest więcej, gdyż do jednego rachunku może być wydanych więcej niż jedna karta. Obecnie 5 mln osób korzysta z kart kredytowych.

Z obserwacji BIK wynika, że liczba klientów używających tego środka płatniczego jest stabilna – od 2018 roku nie zmienia się znacząco. W ciągu 11 miesięcy 2020 r. otwarto blisko 674 mln rachunków kart kredytowych o wartości limitów prawie 4 mld zł. W listopadzie 2020 r. banki wydały 55,8 tys. kart kredytowych na łączną kwotę przyznanych limitów 322 mln zł. Średnio miesięcznie w 2020 r. wydawano 61 tys. kart kredytowych, co oznacza spadek w stosunku do 2019 r. o 40 proc.


uokik 1200 free.jpg
Pomogła interwencja UOKiK: banki obniżają opłaty za zaświadczenia o spłacie kredytu hipotecznego

Limity kartowe należą do produktów ryzykownych

Trend spadkowy widoczny był już od początku 2020 r. Jednym z powodów tego zjawiska może być przyjęta przez większość banków strategia koncentracji wydawnictwa kart tylko na segmencie klientów znanych bankowi.

– Niegdyś karta kredytowa była sprzedawana jako element innej transakcji, np. przy udzielaniu kredytu hipotecznego w ramach tzw. cross sellingu, a często wręcz warunkowała daną transakcję. Obecne regulacje odnośnie kredytu hipotecznego wykluczają tego typu uwarunkowanie. Innym powodem niższego wydawnictwa kart może być duży spadek stawek interchange, co istotnie obniżyło opłacalność tego produktu z perspektywy banku – tłumaczy prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIK.

Szkodowość kart kredytowych mierzona BIK Indeksem Jakości Portfela Kart Kredytowych wynosiła w listopadzie 2020 r. 2,7 proc. Plasuje to zatem karty na drugim miejscu w porównaniu do szkodowości kredytów gotówkowych (3,65 proc.). Limity kartowe należą do jednych z bardziej ryzykownych produktów kredytowych, stąd naturalna ostrożność do ich przyznawania przez banki nowym, nieznanym dotychczas klientom, co jest istotne zwłaszcza w okresie niepewności wywołanej pandemią.

 

PR24.pl, BIK, DoS


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kosztowne kredyty. UOKiK bierze pod lupę oprocentowanie pożyczek

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2020 14:15
Zmiana stóp procentowych powinna każdorazowo wpływać na zmianę oprocentowania kredytów opartych np. o WIBOR, ale niektóre banki obniżają je tylko do określonego w umowie poziomu - wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Łatwiej o kredyt mieszkaniowy, trudniej o konsumpcyjny. Zmienia się polityka banków

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2020 11:45
W ostatnim kwartale 2020 r. banki deklarują łagodzenie polityki kredytowej i oczekują wzrostu popytu na kredyt - wynika z przedstawionej w poniedziałek kwartalnej informacji Narodowego Banku Polskiego na temat sytuacji na rynku kredytowym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Banki to nie tylko kredyty i pożyczki. Zobacz, jakie jeszcze oferują usługi

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2020 11:52
Banki w Polsce konsekwentnie stawiają na rozwój usług pozabankowych - wynika z raportu firmy doradczej Deloitte. 81 proc. badanych banków oferuje klientom doładowanie telefonu komórkowego, 54 proc. - programy lojalnościowe, a 46 proc. - rabaty i promocje. W ten sposób bronią się przed spadkiem dochodów wynikającym z niskich stóp procentowych.
rozwiń zwiń