X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Rekordowy rok dla żeglarzy na Mazurach. Ogromne inwestycje i... korki na jeziorach

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2020 09:35
Mijający rok był rekordowym pod względem inwestycji wodnych na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Do użytku oddano pierwszą w powojennych dziejach Mazur śluzę wodną Guzianka II, rozpoczęto także remont mazurskich kanałów.
Giżycko, zdj. ilustracyjne
Giżycko, zdj. ilustracyjne Foto: Shutterstock/Jan Lipiński

– Pod koniec czerwca do użytku wodniaków i żeglarzy oddana została nowa śluza Guzianka II łącząca jeziora Guzianka Mała i Bełdany. To pierwszy tego typu obiekt wybudowany przez Polaków na Mazurach. Nowa śluza znacznie usprawniła ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Tylko w tym sezonie żeglugowym przez "nową" Guziankę prześluzowało się 10,5 tys. jednostek pływających – mówi Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, rzecznik prasowy Wód Polskich oddziału w Białymstoku.

Budowa śluzy Guzianka II z awanportami, mostem, budynkiem sterowni, zapleczem śluzy oraz rozbiórką mostu drogowego trwała od października 2018 r. i kosztowała ponad 30 mln zł.

wopr mazury east news 1200.jpg
Rozpoczyna się remont kanałów na mazurskim szlaku żeglugowym

Remonty trzech kanałów

Podczas budowy Guzianki II przy starej śluzie Guzianka I zmodernizowane zostały także 23 dalby, czyli pale odbojowe. Wszystko po to, by użytkownicy drogi wodnej Wielkich Jezior Mazurskich mogli bezpiecznie cumować, czekając na śluzowanie. Stare, drewniane dalby, do których przybijają łodzie i jachty były w bardzo złym stanie technicznym i trzeba było je zastąpić solidniejszymi, metalowymi konstrukcjami.

Przy śluzie Guzianka I, na stanowisku dolnym, czyli na jeziorze Bełdany zmodernizowano także 13 pali odbojowych, a na stanowisku górnym, czyli jeziorze Guzianka Mała – 10. Koszt tych prac to ponad 140 tys. zł.

Oprócz oddania do użytku nowej śluzy Wody Polskie rozpoczęły w mijającym roku także remonty trzech kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich tj. Grunwaldzkiego, Mioduńskiego i Tałckiego. Koszt tych prac to ponad 65 mln zł.

W 2020 roku remontowano także jaz Krutyń na rzece Krutyni, która jest jednym z najpiękniejszych szlaków kajakowych na świecie. Inwestycja polega na rozbiórce starego jazu i budowie w tym samym miejscu nowego o tych samych gabarytach.

- Przy pomocy jazu sterowany jest odpływ wody z jeziora Mokre, w celu wyrównania przepływu w rzece Krutyń i regulacji przepływu w korycie rzeki dla zaspokojenia potrzeb kajakarzy. Przy jazie powstanie drewniane kładka, która będzie służyć do przeciągania kajaków z jednej strony budowli na drugą. Prace potrwają do końca przyszłego roku - tłumaczy Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.

1200_Mazury_EN.jpg
Bon turystyczny do zmiany. Będzie można nim opłacać także jednodniowe wycieczki szkolne

Ruchem sterowała policja i WOPR

Mijający rok był rekordowy dla branży żeglarskiej na Mazurach. Na przełomie lipca i sierpnia tłok na jeziorach był tak wielki, że w kanałach tworzyły się korki, ruchem na wodzie sterowała policja i WOPR. Wiele firm czarterowych wypożyczało latem wszystkie łodzie, co w przeszłości się nie zdarzało.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Tak rozległego ciągu jezior, umożliwiającego uprawianie wszystkich rodzajów turystyki wodnej, a równocześnie tak urozmaiconego, nie ma w żadnym z państw Europy. Główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, natomiast kończy się na kanale w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km.


PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Na Warmii i Mazurach nowe atrakcje

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2012 20:32
Przy kanale Jeglińskim i jeziorze Niegocin powstaną dwie nowe ekomariny, czyli to przystanie przystosowane do odbioru nieczystości z łódek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Turyści, a nie żeglarze śmiecą na Mazurach

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2013 14:00
Żeglarze od dziesiątek lat zostawiają tony śmieci na bindugach. Kiedyś było mniej marin, mniej miejsc do cumowania w portach, ale teraz to się bardzo zmieniło. Dlaczego więc nie zmieniły się paskudne nawyki pływających po Mazurach turystów?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Najkorzystniejszą ofertę złożył Budimex

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2020 13:00
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na drugą część budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, złożył Budimex. Za swoje prace zaproponował kwotę 574 mln zł - poinformował Urząd Morski w Gdyni.
rozwiń zwiń