X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Morskie inwestycje w Gdyni i Gdańsku w 2021 r. Polskie porty zwiększają swoje możliwości

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2020 10:15
W Porcie Gdynia trwa realizacja Portu Zewnętrznego, strategicznej inwestycji dla spółki. W Porcie Gdańsk na finiszu są inwestycje związane z rozbudową infrastruktury transportowej w Porcie Zewnętrznym oraz poprawą warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym.
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk Foto: Kacper Kowalski / www.portgdansk.pl

Jedną z kluczowych dat dla projektu Portu Zewnętrznego w Gdyni będzie 15 stycznia 2021 r. Do tego dnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia czeka bowiem na wnioski od partnerów prywatnych w sprawie zaprojektowania, budowy i eksploatacji Portu Zewnętrznego. Spośród wszystkich zgłoszeń wybranych zostanie maksymalnie pięć podmiotów (lub ich konsorcjów), z którymi prowadzone będą rozmowy w formie dialogu konkurencyjnego.

– Dokonana wcześniej analiza rynku wskazuje, że budową i późniejszą eksploatacją Portu Zewnętrznego zainteresowani są światowi gracze w transporcie morskim – mówi kierownik działu marketingu ZMPG Marcin Wojciechowski.

Ze zwycięską firmą zostanie podpisana umowa o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym na zaprojektowanie, budowę oraz eksploatację nowego terminala, która zwiąże ZMPG na ponad 30 lat.


statek towarowy ładunek morze ocean transport 1200.jpg
Przebudowa dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Będą mogły przyjąć i odprawić więcej ładunkó

Większa powierzchnia portu o 151 ha

Prace nad Portem Zewnętrznym w Gdyni rozpoczęły się w 2018 r. Głębokowodny port powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu ok. 9,5 mln TEU w 2050 r. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, co oznacza, że niemal podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.

Celem budowy Portu Zewnętrznego jest umożliwienie obsługi w Porcie Gdynia kontenerowych statków oceanicznych o parametrach Baltmax, tzn. o długości do 430 m (w dalszej perspektywie do 490 m), szerokości do 60 m (w dalszej perspektywie do około 70 m) oraz zanurzeniu do 15,5 m. Pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027 i 2028 r.

Dla promów o znacznie większej długości

To nie jedyna duża inwestycja prowadzona przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W czerwcu 2021 r. ma być oddany do użytku nowy publiczny terminal promowy. Inwestycja jest realizowana na powierzchni ponad 7 ha. Jej koszt to ok. 235 mln zł netto, z czego 117 mln zł to dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej. Z nowego obiektu, oprócz Stena Line obsługującego obecnie połączenie między Gdynią a szwedzką Karlskroną, będą mogli korzystać także inni przewoźnicy morscy. Chęć operowania na nowym terminalu wyraziło jeszcze dwóch aramatorów: Polferries Polska Żegluga Bałtycka oraz TT-Line z Niemiec.

– Obie firmy zostały zaproszone do złożenia ofert wstępnych w terminie do 22 stycznia 2021 r. Podpisanie umowy lub umów z przewoźnikami jest planowane na luty 2021 r. – poinformował Marcin Wojciechowski.

Nowy terminal w Gdyni da możliwość przyjmowania promów o znacznie większej długości, do 240 m, podczas gdy na obecnym terminalu mogą zawijać statki o maksymalnej długości 170 m. Zaletą nowego terminala, w przeciwieństwie do obecnie funkcjonującego, jest również jego położenie. Budowany terminal zlokalizowany jest bowiem blisko wyjścia z portu w morze.

Realizowanych i planowanych jest 40 inwestycji

Na terenie Portu Gdańsk realizowanych i planowanych jest obecnie prawie 40 inwestycji o różnym poziomie zaawansowania.

– Ich łączna wartość sięga dziś 6 mld zł. Są to inwestycje realizowane zarówno przez Port Gdańsk, Urząd Morski, PKP PLK, a także kontrahentów działających na terenie portu – poinformowała rzecznik prasowy Portu Gdańsk Anna Drozd.

Na finiszu są inwestycje współfinansowane w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility" – Łącząc Europę). Łączna wartość tych inwestycji to ponad 740 mln zł.

Dobiega końca rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Inwestycja polega na doprowadzeniu ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych. Realizowane są cztery zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych. W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostanie łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych. Zasadniczy zakres prac zostanie oddany do użytku na przełomie 2020 i 2021 roku. Całość robót zakończy w połowie 2021 r.


statek1200.jpg
Porty w Gdańsku i Gdyni z nową szansą: jest umowa na modernizację dojazdów kolejowych

Zakończenie robót w II połowie 2021

W dużym stopniu zaawansowania jest też modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym dla większych statków. Łączna długość modernizowanych nabrzeży to prawie 5 km, oraz 7-km tor wodny. Zakończenie i odebranie całości robót planowane jest na II połowę 2021 r.

Port Gdańsk planuje m.in. przebudować infrastrukturę drogowo-kolejową na zapleczu Nabrzeża Przemysłowego. Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie ok. 6 km torów oraz ok. 1,6 km dróg. Ogłoszono przetargi, które pozwolą wybrać wykonawcę robót budowlanych i inżyniera kontraktu.

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Połowiczny przetarg na stocznię w Gdyni

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2009 20:11
Takiego strumienia nagłej fali ludzi, jeszcze w takiej sytuacji, jaką mamy w gospodarce, ten rynek pracy nie jest w stanie przyjąć.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Farmy wiatrowe na Bałtyku. W Gdyni ma powstać specjalny terminal

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2020 17:15
Rząd specjalną uchwałą wskaże Gdynię jako miejsce, w którym powstanie terminal instalacyjny na potrzeby budowy farm wiatrowych na morzu - poinformował pełnomocnik rządu ds. morskiej energetyki wiatrowej Zbigniew Gryglas. Jego zdaniem - terminal miałby kosztować ok. 500 mln złotych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Port Gdańsk staje się hubem transportowym dla Trójmorza

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2020 10:10
Gdańsk ma historyczną szansę, by stać się dużym hubem transportowym Europy Środkowo-Wschodniej - szczególnie dla Czech, Białorusi, Ukrainy, Węgier i Słowacji. Obecnie trwa wielka przebudowa portu warta ponad 12 mld zł.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Port w Gdyni – chluba II Rzeczpospolitej

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2020 05:45
Budowano ją z rozmachem, w nowoczesnym jak na ówczesne czasy stylu. Gdynia uchodziła przed wojną za polskie eldorado.
rozwiń zwiń