X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Decyzja ws. powrotu Boeingów 737 MAX na niebo w połowie stycznia

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2020 09:30
Publikacja ostatecznej wersji Dyrektywy dotyczącej przywrócenia do latania samolotów typu Boeing 737-MAX planowana jest w połowie stycznia 2021 r. i będzie formalną decyzją dotyczącą powrotu do służby tych maszyn - poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Komenton/Shutterstock.com

Pod koniec listopada Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała projekt Dyrektywy zdatności do lotu dla samolotów Boeing 737 MAX. Przekazano wówczas, że uwagi do projektu będzie można zgłaszać w trakcie trwających 28 dni konsultacji. Po tym czasie, przed opublikowaniem ostatecznej wersji Dyrektywy, EASA przeanalizuje otrzymane uwagi.

"Urząd Lotnictwa Cywilnego aktywnie uczestniczył we wszystkich konferencjach dotyczących powrotu do operacji samolotów B737 MAX, zarówno organizowanych przez EASA jak i Amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa. ULC nie zgłosił uwag do projektu dyrektywy zdatności PAD EASA dotyczącego przywrócenia do eksploatacji samolotów Boeing 737-8 oraz 737-9" - poinformował  ULC.

Urząd przekazał, że publikacja ostatecznej wersji dokumentu planowana jest w połowie stycznia 2021 r. "Będzie stanowić formalną decyzję dotyczącą przywrócenia do wykonywania operacji lotniczych wszystkich 737 MAX będących w posiadaniu operatorów z państw członkowskich EASA" - przekazał ULC.

MAX-y w swojej flocie ma PLL LOT - pięć samolotów oraz Enter Air - dwa B737 MAX8.


dreamliner lot free1200.jpg
Rząd szykuje pomoc dla LOT-u. Horała: pozwoli to liniom przetrwać trudny czas

Długa droga do powrotu do służby

Jak przekazał ULC, zgodnie z projektem Dyrektywy zdatności do lotu EASA zanim poszczególne linie lotnicze będą mogły ponownie włączyć samoloty do rozkładu lotów, przewoźnicy będą musieli dokonać aktualizacji oprogramowania oraz przeprowadzić prace obsługowe określone w ostatecznej wersji Dyrektywy zdatności do lotu. Muszą również przeszkolić swoich pilotów, którzy mają latać na 737 MAX. Ze względu na ograniczoną liczbę symulatorów lotu, może to zająć trochę czasu. Niektóre z tych prac można rozpocząć już teraz, nawet przed publikacją ostatecznej wersji Dyrektywy zdatności do lotu.

Projekt Dyrektywy ponadto wymusza podjęcie takich działań, jak m.in. aktualizację oprogramowania dla komputera sterującego lotem, fizyczne odseparowanie kabli prowadzących z kokpitu do układu trymowania stabilizatora; aktualizację instrukcji użytkowania w locie: ograniczenia operacyjne i poprawione procedury tak, by piloci rozumieli dane scenariusze awaryjne i potrafili sobie z nimi poradzić.

Projektowana Dyrektywa zakłada także lot testowy, bez pasażerów, przed użyciem każdego z tych samolotów do lotów komercyjnych, by mieć pewność, że wszystkie zmiany zostały wprowadzone prawidłowo, a statek powietrzny został bezpiecznie przywrócony do lotów po długim postoju.

Problemy z systemem MCAS

Samoloty Boeing 737 MAX zostały uziemione przez EASA 12 marca 2019 r. po dwóch wypadkach tych maszyn - w Indonezji w październiku 2018 r. i w Etiopii w marcu 2019 r. - w których łącznie zginęło 346 ludzi.

Jak informował pod koniec listopada ULC, "intensywna praca 20 ekspertów EASA przez ostatnie 20 miesięcy, upewniła agencję, że statki powietrzne Boeing 737 MAX są bezpieczne i mogą powrócić do wykonywania operacji lotniczych".

ULC przekazał wówczas, że badania obydwu wypadków wykazały, iż główną przyczyną każdego z nich była funkcja systemu korygującego tor lotu zwana Manoeuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), która miała za zadanie ułatwić manewrowanie statkiem powietrznym. Jednakże MCAS, kierowany tylko przez jeden czujnik kąta natarcia, stale włączał się, tak jakby czujnik źle działał, pchając nos samolotu wielokrotnie w dół i ostatecznie uniemożliwiając kontrolę nad statkiem powietrznym. To było przyczyną obydwu wypadków.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

CPK: największa inwestycja dekady. Jaki był rok 2020 w przygotowaniach do jego budowy?

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 08:00
 Wybór firmy, która sporządzi plan generalny lotniska, rozpoczęcie wykupu gruntów oraz wybór doradcy strategicznego. Takie były plany na ten rok spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Udało się je zrealizować po części.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Port Lotniczy Gdańsk prowadzi dwie duże inwestycje. Sytuacja lotniska – mimo kryzysu – jest stabilna

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2020 11:31
Mimo kryzysu w branży lotnictwa, wywołanego pandemią koronawirusa, sytuacja Portu Lotniczego Gdańsk jest na tyle stabilna, że nie grozi jej bankructwo ani utrata płynności finansowej. W ciągu trzech kwartałów 2020 r. gdańskie lotnisko obsłużyło prawie 1,5 mln pasażerów, rok wcześniej, w tym samym okresie – ponad 4,1 mln.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rząd szykuje pomoc dla LOT-u. Horała: pozwoli to liniom przetrwać trudny czas

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2020 11:33
Na dzisiejszym posiedzeniu rząd ma przyjąć program wsparcia dla PLL LOT. Narodowy przewoźnik ma otrzymać prawie trzy miliardy złotych pomocy.
rozwiń zwiń