Wydatki na święta. Wiemy, ile pieniędzy zamierzają przeznaczyć Polacy

2020-12-09, 12:17

Wydatki na święta. Wiemy, ile pieniędzy zamierzają przeznaczyć Polacy
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutterstock.com/John YE

W tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1318 zł - wynika z badania "Zakupy świąteczne 2020" firmy doradczej Deloitte. To o 29 proc. mniej niż wydaliśmy rok temu. Ponad połowę tej kwoty pochłoną prezenty, a jedną trzecią żywność i napoje.

56 proc. Polaków, myśląc o bożonarodzeniowych zakupach, preferuje raczej sklepy stacjonarne, a 44 proc. woli online. W sklepach fizycznych będziemy kupować najczęściej produkty do domu (66 proc.), kosmetyki i perfumy (63 proc.) czy dobra luksusowe (59 proc.). Po żywność oraz napoje – 83 proc. Polaków uda się do sklepów stacjonarnych, a 17 proc. kupi je w Internecie.

Z kolei kanały online najczęściej wybieramy w przypadku elektroniki (telefony komórkowe i akcesoria). W badaniu Deloitte było to odpowiednio 53 i 57 proc. Kategorią, w której Polacy częściej wybiorą e-commerce zamiast wizyty w tradycyjnym sklepie, są także zabawki i prezenty związane z hobby (51 proc.).

Powiązany Artykuł

EN_handel-1200.jpg
Koronawirus obniża świąteczne wydatki. Zobacz, gdzie Polacy planują największe cięcia

Kobiety preferują zakupy online

Ci, którzy decydują się na zakup odzieży i obuwia oraz akcesoriów sportowych, sklepy online wskazywali niemal równie często co stacjonarne (47 do 53 proc.). Podobnie było w przypadku kart podarunkowych i subskrypcji (49 do 51 proc.).

Według badania bardziej otwarte na zakupy internetowe są kobiety. Ponad połowa z nich (56 proc.) kupi przed świętami odzież i obuwie w Internecie. Taką deklarację złożyło o 19 punktów procentowych mniej mężczyzn. Kobiety najczęściej wybierają do tego typu zakupów strony typu marketplace i w równym stopniu sklepy online znanych marek, które prowadzą również sprzedaż stacjonarną.

Niemal we wszystkich kategoriach produktowych respondenci po 55. roku życia znacznie częściej niż inni wskazywali sklepy stacjonarne. Było tak nawet w przypadku zakupu smartfona czy akcesoriów i gadżetów elektronicznych, w których dla ogółu badanych wygrał online. Tymczasem osoby starsze niż 55-letnie także w tych kategoriach częściej wybierały sklepy stacjonarne (57 proc. w przypadku smartfonów i 52 proc. w przypadku akcesoriów elektronicznych).

Powiązany Artykuł

sklep handel zakaz handlu free shut 1200.jpg
Zakupy robimy bliżej domu. Te nawyki mogą zostać z nami na dłużej

Na zakupy z konkretnym pomysłem

Jeśli respondenci decydują się na e-commerce, głównym kanałem są dla nich strony typu marketplace – tam najczęściej kupujemy m.in. zabawki (65 proc.), akcesoria sportowe (62 proc.) czy kosmetyki i perfumy oraz akcesoria do domu (56 proc). Popularne są też sklepy online znanych marek prowadzące sprzedaż stacjonarną, w których kupujemy ubrania i buty (36 proc.) oraz dobra luksusowe (25 proc.).

Z kolei w przypadku sprzedaży stacjonarnej królują sklepy specjalistyczne, co oznacza, że na zakupy udajemy się zazwyczaj z konkretnym pomysłem na to, co chcemy kupić. Jak podkreślili autorzy raportu, wybór kategorii zakupowej rzadko podyktowany jest impulsem (zwłaszcza gdy chodzi o elektronikę, sport i dobra luksusowe).

Z kolei produkty spożywcze kupujemy zarówno w sklepach wielkopowierzchniowych (40 proc.), jak i sklepach lokalnych (38 proc.). W super- i hipermarketach najczęściej zaopatrujemy się też w karty podarunkowe i subskrypcje (28 proc.) oraz zabawki (27 proc.). Z kolei tylko 13 proc. z nas szuka tam produktów luksusowych oraz smartfonów.

 

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

Polecane

Wróć do strony głównej