X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Przekop Mierzei Wiślanej. Rosną ceny materiałów i robót budowlanych, pojawiają się nowe wyzwania

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 13:21
Wartość prac przy przekopie Mierzei Wiślanej ma wynieść prawie 2 mld zł. To efekt wzrostu cen materiałów i robót budowlanych oraz zwiększenia zakresu prac, czytamy w uchwale Rady Ministrów w tej sprawie, zamieszczonej w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu.
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w Skowronkach
Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w SkowronkachFoto: PAP/Adam Warżawa

W uchwale z 2016 roku przewidywano, że koszty przekopu Mierzei Wiślanej wyniosą 880 mln zł. Zakłada się, że Rada Ministrów zmieni tę uchwałę do końca tego roku.

"Dzięki nowelizacji uchwały Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”,  wartość programu ulegnie zmianie z obecnej kwoty 880 mln zł na kwotę 1 mld 984 mln 51 tys. 500 zł (zwiększenie o 1 mld 107 mln 465 tys. 980 zł)" – napisano.


Zbigniew Krysiak 1200.jpg
"Strategiczna inwestycja". Prof. Zbigniew Krysiak o przekopie Mierzei Wiślanej

Nowy most i sztuczna wyspa

W uzasadnieniu podano, że główną przyczyną konieczności zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym, który zgodnie z szacunkami GUS zwiększył się o około 26 proc. w stosunku do roku 2015, oraz zmiana zakresu prac wynikająca m.in. z przyjętych rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia uchwały z roku 2016.

Wyjaśniono, że nowe elementy inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r., to likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, budowa mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.

Konieczne okazało się też zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg, dłuższych niż pierwotnie zakładano, ścianek szczelnych i mikropali kotwiących.


Mierzeja Wislana przekop pap 1200.jpg
Prace przy budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej idą pełną parą. Będą kontynuowane również zimą

Dodatkowo przewiduje się przebudowę, dłuższego niż przewidywano pierwotnie, odcinka rzeki.

Już w czerwcu tego roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyznał, że wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej, zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

Droga między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym

W przyszłym roku na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zarezerwowano w projekcie budżetu państwa 700 mln zł.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.

Docelowo nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 m oraz do 20 m szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS, jk

Czytaj także

Przekop Mierzei Wiślanej. Pod budową znajduje się prawie 7 ton bursztynu

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2020 14:15
Według sporządzonej dokumentacji geologicznej na terenie przekopu Mierzei Wiślanej znajduje się złoże bursztynu, którego ilość szacuje się na 6,9 ton. Wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki poinformował, że roboty nie dotarły jeszcze do tego złoża, nikt nie wystąpił jeszcze o koncesję na ich wydobycie oraz że rząd przypilnuje tego zasobu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W miejscu przekopu Mierzei powstają falochrony i mosty. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2020 12:30
W rejonie Zatoki Gdańskiej, w miejscu przekopu Mierzei Wiślanej, trwają prace przy budowie falochronów. Do ich wzmocnienia posłużą kamienie z polskich kopalń oraz Skandynawii. Rozpoczęły się też prace przy budowie mostów zapewniających ciągłość ruchu na Mierzei.
rozwiń zwiń