X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Rzecznik Finansowy bierze pod lupę umowy kredytowe. Chodzi o "klauzule niedozwolone"

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2020 14:01
Rzecznik Finansowy przygotował "mapę klauzul niedozwolonych" stosowanych przez banki w umowach kredytów walutowych. Zawiera ona wskazówki co do możliwych roszczeń wynikających ze stosowania nieuczciwych postanowień przez banki.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Mapa jest skierowana do kredytobiorców, którzy do tej pory nie podjęli żadnych działań związanych ze swoją umową - podało w piątek biuro rzecznika.

Kredytodawcy chcą wiedzieć, jakie mają prawa i jak reagować na nieprawidłowości

- Opracowanie „mapy klauzul” to odpowiedź na sygnały wpływające do nas w trakcie dyżurów telefonicznych czy w zapytaniach e-mailowych. Wynika z nich, że znaczna część posiadaczy kredytów walutowych wciąż nie podjęła żadnych działań związanych ze swoją umową. Po prostu nie mają pewności, czy w ich umowach rzeczywiście znajdują się postanowienia, które można uznać za niedozwolone. Nie wiedzą też, jakie żądania mogą sformułować po zidentyfikowaniu takiego roszczenia - powiedział cytowany w komunikacie Rzecznik Finansowy Mariusz Jerzy Golecki.


Dodał, że przy każdej z klauzul jest informacja, czy zastosowanie tej klauzuli może skutkować nieważnością całej umowy, czy też możliwością zwrotu nadpłaconych kwoty. To wskazówka, która powinna pozwolić klientom na samodzielne sformułowanie reklamacji do banku.

Jeśli reklamacja zostanie odrzucona, można wystąpić do Rzecznika o postępowanie interwencyjne

Rzecznik Finansowy przypomina, że jeśli reklamacja zostanie odrzucona, klient może wystąpić do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o postępowanie interwencyjne.


bank kredyt free1200.jpg
Oprocentowanie bankowych pożyczek pod lupą Rzecznika Finansowego. Chodzi o minimalne stawki

Wówczas jego eksperci bezpłatnie analizują umowę oraz dostarczają klientowi argumentów prawnych wynikających z przepisów i orzecznictwa.

Pozwala to podjąć decyzję o ewentualnym kontynuowaniu sporu w sądzie po zaangażowaniu profesjonalnego pełnomocnika. Na tym etapie Rzecznik Finansowy może wspierać klienta tzw. istotnym poglądem.

Rzecznik oferuje wsparcie dotyczące postępowań sądowych

- Przestrzegam przed pochopnym podpisywaniem długoterminowych umów na usługę prawnika. Należy wcześniej przeanalizować jej warunki i precyzyjnie określić wszystkie możliwe koszty. Warto też poznać oferty kilku podmiotów - radzi Golecki.


shutterstock_1071839918al1200.jpg
Allegro pod lupą UOKiK. Chodzi o prowizje i wysokość opłat



Rzecznik informuje, że jeśli klient banku znajdzie w swojej umowie kredytowej czy regulaminie identyczny z mapą klauzul niedozwolonych zapis, to może wystąpić z reklamacją do banku, a następnie, w przypadku negatywnie rozpatrzonej reklamacji, przesłać ją do Rzecznika Finansowego, który dokona analizy. Kredytobiorca może też wystąpić na drogę sądową, a do Rzecznika Finansowego przesłać wniosek o istotny pogląd, którym rzecznik wesprze w procesie klienta banku.

W informacji podkreślono, że zestawienie to efekt analizy umów i regulaminów kredytów hipotecznych zawieranych przez banki z klientami w latach 2002-2009.

PAP, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kosztowne kredyty. UOKiK bierze pod lupę oprocentowanie pożyczek

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2020 14:15
Zmiana stóp procentowych powinna każdorazowo wpływać na zmianę oprocentowania kredytów opartych np. o WIBOR, ale niektóre banki obniżają je tylko do określonego w umowie poziomu - wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ważna decyzja UOKiK dla kredytobiorców, którzy wcześniej spłacili pożyczkę

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2020 11:07
UOKiK wydał decyzję wobec 18 firm pożyczkowych dot. rozliczeń przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego: jeśli konsument spłacił kredyt przed terminem, należy mu się zwrot proporcjonalnej części pobranych opłat.
rozwiń zwiń