X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Po te warzywa i owoce Polacy sięgają najchętniej. Zobacz wyniki badania

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2020 14:50
Dietetycy zalecają, aby warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę tego, co jemy. Jedynie 15 proc. Polaków spełniło ten warunek w październiku, o 3 pkt. proc. mniej niż we wrześniu. Odnotowano też spadek wartości wskaźnika "Wczoraj na talerzu" obrazującego jakość naszej diety.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/MarcoPace68

Większość Polaków (61 proc.) je bardzo mało owoców i warzyw - najwyżej kilka rodzajów, jeśli więcej rodzajów to już rzadko. W październiku aż 13 proc. odżywiało się bardzo źle, czyli warzyw i owoców jadło mało lub wcale. W ramach realizowanych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw "Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców" poznaliśmy najpopularniejsze gatunki października.

warzywa owoce żywność 1200x660 free.jpg
Bezmięsni: jak weganie radzą sobie w Polsce?

Spadła popularność wielu owoców

W październiku jabłka cieszyły się największą popularnością pośród wszystkich owoców. Spożywało je 89 proc. Polaków, w tym przynajmniej 4-5 razy w tygodniu przez 28 proc. badanych. Na drugim miejscu śliwki (57 proc.), na trzecim pojawiły się gruszki (52 proc.). W porównaniu do września spadła popularność wielu owoców, co ma związek z kończącym się sezonem letnim.

Top trzy wśród warzyw to ziemniaki (98 proc.), pomidory (95 proc.) oraz cebula (89 proc.). Przy czym odpowiednio 19 proc., 16 proc. i 6 proc. respondentów spożywało je codziennie. W październiku na stołach Polaków pojawiały się także ogórki (87 proc.), marchew (87 proc.), papryka (63 proc.) oraz kapusta (62 proc.). Rzadziej jedzone są kalafior (52 proc.), pieczarki (51 proc.) oraz brokuły (38 proc.). Odnotowano spadek spożycia większości warzyw, z wyjątkiem ziemniaków, pomidorów oraz marchwi, których to poziom spożycia nie zmienił się.

Jedynie pieczarki odnotowały wzrost spożycia. Ten ewenement wyjaśnili sami producenci.

- Grzyby nie przeprowadzają fotosyntezy, dlatego pieczarki i boczniaki nie są produktami sezonowymi. W środku zimy nie różnią się niczym od pieczarek kupionych latem czy wiosną. Ich jakość i walory odżywcze zawsze pozostają na tym samym, bardzo wysokim poziomie. Co trzecia pieczarka na europejskich stołach pochodzi z Polski - mówi Maciej Spychał ze Stowarzyszenia Branży Grzybów Uprawnych.

Wskaźnik "Wczoraj na talerzu"

Dietetycy zalecają, aby warzywa i owoce stanowiły co najmniej połowę tego, co zjadamy w ciągu dnia. 40 proc. badanych jadło warzywa i owoce w 4-5 posiłkach, a 16 proc. w każdym z 6 posiłków w ciągu dnia (wliczając przekąski między posiłkami). Zdecydowanie mniej optymistyczne są dane obrazujące, w ilu posiłkach w ciągu dnia warzywa i owoce stanowią najmniej połowę. 29 proc. Polaków nie je takich posiłków.

dynia główne 1200.jpg
Sezon na dynie. Okiem dietetyka: są źródłem witamin

Na podstawie deklaracji dotyczących posiłków z dnia poprzedzającego badanie widoczne jest, że jedynie 15 proc. Polaków odżywiało się zgodnie z zaleceniami dietetyków, jeśli chodzi o spożywanie właściwej ilości warzyw i owoców. Wskaźnik "Wczoraj na talerzu" przyjmuje w ich przypadku bardzo wysoki poziom.

Natomiast 32 proc. badanych odżywiało się nieco gorzej, ale warzywa i owoce na ogół są składnikiem ich posiłków, a w części jest ich co najmniej połowa. Zbyt ubogą dietę w warzywa i owoce ma 53 proc. Polaków, przy czym u 40 proc. jednak pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć za mało). 13 proc. badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a czasem nie jadło ich wcale.

Przeciętna wartość wskaźnika wynosiła 46,2 pkt., czyli była na średnim poziomie. Wartość wskaźnika w porównaniu do września spadła o 1,3 p.p.

 

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wegetarianizm, weganizm, witarianizm, frutarianizm… czyli filozofia jedzenia

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2016 17:12
Coraz częściej spotykamy osoby, które nie spożywają mięsa, glutenu, produktów pochodzenia zwierzęcego i wielu innych produktów. Powstają też restauracje serwujące dania dla wymagających. Jedni decydują się na zmianę sposobu żywienia z powodów zdrowotnych, np. chorób i alergii, a inni w trosce o środowisko, względy ekologiczne i moralne. Przedstawiamy kilka rodzajów najbardziej charakterystycznych diet.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co jeść, a czego unikać, aby zachować płaski brzuch?

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2017 13:00
W odchudzaniu nie jest najważniejsze redukowanie kalorii do minimum, ale dostarczanie ich w odpowiedniej ilości i co bardzo ważne – jakości. W wyglądzie naszej sylwetki jest istotne nie tylko to, ile jemy, ale też jakie produkty jemy. Spożywanie konkretnych pokarmów może nam pomóc w utrzymaniu ładnej figury.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zagęszczony, pasteryzowany, przecierowy? Czym się kierować przy zakupie soków?

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2017 13:52
Soków dostępnych na rynku jest mnóstwo. Możemy wybierać ulubione zestawienia owoców i warzyw, ciesząc się ich smakiem w domu, w pracy czy w podróży. Wierzymy, że pijąc soki dostarczamy organizmowi jedną z pięciu zalecanych dziennie porcji warzyw i owoców, a przy tym witaminy i składniki mineralne. Ale które soki mają te właściwości?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Witarianizm – z czym to się je?

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2020 23:59
Sposób odżywiania się to nieodłączny element panującej obecnie mody na zdrowy styl życia. Coraz więcej osób (zmotywowanych zaleceniami lekarza lub, po prostu, nowym trendem) stosuje dietę wegetariańską, wegańską, bezglutenową czy witariańską. O tej ostatniej opowiedział nam Mariusz Budrowski – witarianin, dietetyk i autor projektu "Odmładzanie na surowo".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sezon na dynie. Okiem dietetyka: są źródłem witamin

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2020 17:00
Właśnie rozpoczął się sezon na dynie. - Podobnie jak wszystkie warzywa, dynie oczywiście również warto uwzględnić w swoimi jadłospisie - zapewnia dietetyk Katarzyna Barańska. Co w takim razie możemy przygotować z dyni?
rozwiń zwiń