Ministerstwo Infrastruktury chce poprawić bezpieczeństwo na drogach. Ruszają konsultacje

2020-10-29, 11:22

Ministerstwo Infrastruktury chce poprawić bezpieczeństwo na drogach. Ruszają konsultacje
Od 17 czerwca towarzystwa ubezpieczeniowe będą miały wgląd w historię mandatów kierowcy.Foto: shutterstock.com/Velimir Zeland

Poprawa bezpieczeństwa na drogach jest celem rozpoczynających się właśnie konsultacji Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Program ma z jednej strony chronić uczestników ruchu, w tym pieszych, a z drugiej strony tworzyć taką infrastrukturę, która doprowadzi do zmniejszenia liczby wypadków i ofiar.

Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego  przeznaczymy 2,5 mld zł. Jest to  pierwszy samodzielny program wieloletni z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę.

- Do rozwoju systemu transportowego kraju podchodzimy kompleksowo. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest naszym priorytetem, obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dodatkowe 2,5 mld zł na pewno przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Powiązany Artykuł

samochód rodzina shutterstock 1200x660.jpg
Całodobowe, interaktywne i nowoczesne. Wystartowało Polskie Radio Kierowców

Co składa się na program?

GDDKiA w ramach PBID 2021-2024 będzie realizować m.in. takie zadania jak:

  • budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, budowa zatok autobusowych, przebudowa skrzyżowań, budowa lewoskrętów, budowa kładek dla pieszych,
  • montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
  • poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń, likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
  • poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
  • dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
  • wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem "stref wybaczających" błędy kierowców,
  • zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, czyli między innymi pieszych,
  • montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
  • poprawa parametrów użytkowych jezdni
  • poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
  • poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności, a także uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.

Współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych w Polsce wciąż należy do najwyższych w Unii Europejskiej. Potrzeba opracowania nowego programu drogowego wynika z konieczności pilnego wdrożenia działań ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w obszarze infrastruktury. W celu odwrócenia niepokojących trendów, zadania tego rodzaju wymagają zapewnienia stabilnego finansowania na najbliższe lata, czego gwarantem będzie Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021–2024.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

Wróć do strony głównej