"Rewolucyjny projekt". CPK wprowadzi nowy model obsługi pasażerów

2020-10-20, 11:43

"Rewolucyjny projekt". CPK wprowadzi nowy model obsługi pasażerów
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.Foto: CPK

Centralny Port Komunikacyjny będzie lotniskiem przyjaznym dla pasażera. Założenia w tej sprawie przedstawiono podczas konferencji szóstej  Międzynarodowej Konferencji Naukowej – "Inżynieria Ruchu Lotniczego 2020". 

Według obowiązujących założeń po otwarciu Portu Lotniczego Solidarność w 2027 roku, będzie on obsługiwał od 30 do 45 milionów pasażerów rocznie. Możliwość rozbudowy da szansę na obsługę do 100 milionów pasażerów rocznie.

Powiązany Artykuł

lotnisko free 1200
Znamy zimową siatkę połączeń LOT-u. Prawie 60 kierunków rejsów

Usprawnienie odprawy i nadawania bagażu

Reprezentujący spółkę odpowiedzialną za realizację projektu Wojciech Ociesa powiedział, że Centralny Port Komunikacyjny będzie rewolucyjnym projektem pod kątem zarówno obsługi lotniczej, jak i pasażerów. Samo lotnisko będzie miał kilka płyt postojowych specjalnie przeznaczonych dla różnych rodzajów lotów – czy to pasażerskich dalekodystansowych, europejskich oraz cargo. Każda z płyt będzie dostosowana do obsługi samolotów pod odpowiednim kątem.

Wojciech Ociesa podkreślił, że bolączką większości funkcjonujących dziś lotnisk są kolejki do poszczególnych elementów odprawy pasażera. Podróżujący muszą czekać na nadanie bagażu, odprawę bezpieczeństwa, odprawę paszportową i transport do samolotu. Wynika to między innymi z ograniczonej przepustowości, a także z faktu, że za każdy z tych procesów odpowiada inna firma.

Port Lotniczy Solidarność ma być pod tym względem innowacyjny. Autorzy prezentacji proponują taką konstrukcję ścieżki odprawy, która by zredukowała kolejki i uprawniła ją. Specjalne moduły mają połączyć kilka rodzajów odpraw. Tym samym uproszczono by ścieżkę dotarcia do samolotów. Przedstawiciel CPK podkreślił też, że lotnisko będzie wyposażone we wszystkie nowoczesne systemy, które zagwarantują bezpieczeństwo w ruchu lotniczym. Zaznaczył, że o takich sprawach trzeba myśleć na etapie projektowania terminala, ponieważ dodawanie kolejnych systemów już po jego otwarciu jest kosztowne i mniej efektywne.

Nowością w Polsce ma być też system nadawania bagażu. Spółka odpowiedzialna za budowę CPK zakłada, że pasażerowie będą mieli możliwość między innymi przekazania go specjalistycznym firmom, które oferują usługę odbioru bagażu z domu. Podróżni będą też mieli możliwość nadania swojego bagażu w pociągu, który podróżują z różnych zakątków kraju do Portu Lotniczego Solidarność.

Hub komunikacyjny dla naszej części świata

Według rządowych założeń CPK ma być największym w Europie Środkowo – Wschodniej tak zwanym hubem przesiadkowym. Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Marcin Horała mówił we wrześniu, że pierwsze wykupy gruntów pod budowę portu lotniczego w Baranowie mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Na razie ruszyła inwentaryzacja środowiskowa w korytarzach transportowych, które będą elementem tak zwanego kolejowego komponentu CPK.
Międzynarodową Konferencję Naukową– "Inżynieria Ruchu Lotniczego 2020" zorganizowała Politechnika Warszawska. Patronat nad nią sprawują między innymi Ministerstwo Infrastruktury oraz Polskie Linie Lotnicze LOT.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

Wróć do strony głównej