X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Nadchodzi era samolotów "ZEROe". Branża lotnicza chce ograniczać emisję CO2

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2020 10:19
Odejście od tradycyjnego paliwa jest niezbędnym elementem do zminimalizowania emisji dwutlenku węgla, a w 2018 r. lotnictwo odpowiadało za 2,4 proc. światowej emisji CO2 pochodzącej z paliw kopalnych - informuje Polski Instytut Ekonomiczny.  
Trzy nowe modele samolotów koncernu Airbus
Trzy nowe modele samolotów koncernu Airbus Foto: Airbus PRESS/Twitter

21 września 2020 r. Airbus ogłosił rozpoczęcie prac nad rozwojem samolotów nieemitujących CO2, napędzanych paliwem wodorowym. Trzy samoloty o liczbie miejsc od 100 do 200 pasażerów i kryjące się pod roboczą nazwą projektów "ZEROe" (pochodzącą od zerowej emisyjności) mają trafić do użytku w 2035 r.

W ocenie Polskiego Instytutu Ekonomicznego odejście od tradycyjnego paliwa lotniczego jest niezbędnym elementem dążenia do zminimalizowania emisji dwutlenku węgla.

airbus 1200.jpg
Airbus poturbowany przez koronawirusa. Duży spadek produkcji i sprzedaży samolotów

Gorzej niż przeciętnym samochodem

Według analizy lotów z 2018 r. przygotowanej przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), 2,4 proc. światowych emisji CO2 pochodzących z wykorzystania paliw kopalnych było związanych z lotnictwem.

W analizie podano, że w 2018 r. łączna emisja CO2 ze wszystkich operacji handlowych, ruchu pasażerskiego wyniosła 918 mln ton metrycznych (MMT). W przeliczeniu na podróż jednego pasażera na kilometr loty długodystansowe emitują 102 g CO2 oraz 93 g ekwiwalentu CO2 w postaci dodatkowych efektów emisji innych substancji na dużej wysokości. Loty lokalne wypadają tu gorzej, emitując 133 g CO2 i 121 g ekwiwalentu, co jest wyższym wynikiem nawet od samotnej podróży przeciętnym samochodem spalinowym (171 g CO2).

PLL lot 1200.jpg
Duży spadek ruchu lotniczego. Przed branżą 4 lata wychodzenia z kryzysu

Liczba lotów wciąż poniżej poziomu

"Mimo obecnego kryzysu branży lotniczej spowodowanego pandemią, która przyczyniła się do znaczącego spadku liczby podróży lotniczych, emisyjność lotnictwa długofalowo pozostaje problemem w kontekście planów redukcji emisji do 2050 r." – podkreślają eksperci Instytutu, dodając, że chociaż można odnotować znaczący wzrost w stosunku do najgorszego dla transportu lotniczego II kwartału tego roku, liczba lotów komercyjnych we wrześniu ciągle jest poniżej 60 proc. poziomu w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Jak podkreśla PIE w swojej analizie, ICAO w raporcie z 23 września szacuje, że liczba pasażerów w 2020 r. spadnie do 2,79-2,93 mld osób (od -57 proc. do -61 proc.), co przełoży się na przychody niższe o 375-395 mld dolarów. Przykładowo grupa Lufthansa nie spodziewa się powrotu do poziomu sprzed kryzysu aż do 2024 r. – czytamy.

 

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Trzeba zacząć odzyskiwać rynek". Adrian Furgalski o kryzysie w branży lotniczej

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2020 12:30
- Media informują, że ponad 200 tys. osób kupiło bilety na połączenia LOT-u i ta liczba ciągle rośnie. Każda informacja o dodatkowych pasażerach i kierunkach cieszy, ale niestety lotnictwo, nie tylko w Polsce, ale i na świecie, ma pod górkę - powiedział w Polskim Radiu 24 Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szef PAŻP: musimy przetrwać chude lata i odbudować transport lotniczy

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2020 10:35
Koronawirus wymusił rewizję programu inwestycyjnego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, postawiliśmy na utrzymanie płynności finansowej agencji i ochronę miejsc pracy, m.in. wprowadzając oszczędności w bieżącym funkcjonowaniu - poinformował szef Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Izba Reprezentantów USA: Boeing świadomie ukrywał wady samolotu B737 MAX

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 13:00
Przedstawiciele Boeinga ukrywali przed regulatorami i liniami lotniczymi kluczowe informacje na temat samolotów 737 MAX, co doprowadziło do dwóch katastrof - wynika z raportu komisji Izby Reprezentantów. Dokument mówi też o niedostatecznym nadzorze państwa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Powstanie "wyszehradzka" linia lotnicza? LOT miałby odegrać w projekcie główną rolę

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2020 14:00
Rządy Polski, Czech, Słowacji i Węgier mają pomysł na stworzenie dużego, środkowoeuropejskiego przewoźnika, który stałby się hegemonem w naszym regionie - informuje serwis Simple Flying powołując się na czeskie "Lidove Noviny". Pierwsze skrzypce w projekcie miałby grać LOT, który jednocześnie mógłby stworzyć kolejny duży hub na lotnisku w Pradze.  
rozwiń zwiń