X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Lex uber wchodzi w życie. Od dziś przejazdy tylko z licencjonowanymi kierowcami

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2020 09:15
Dzisiaj weszły w życie zmiany w ustawie o transporcie drogowym, tzw. lex uber. Podmioty, które prowadzą działalność w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób, od 1 października 2020 r. muszą posiadać licencję na taki przewóz.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/ Jacob Lund

Zmiany do przepisów ustawy o transporcie drogowym w zakresie działalności związanej z pośrednictwem przy przewozie osób wprowadzono w ramach przepisów ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Jedna ze zmian polegała na wydłużeniu okresu przejściowego dla pośredników przy przewozie osób na uzyskanie licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób z 3 do 9 miesięcy. Wydłużony okres przejściowy upłynął 30 września 2020 r.

1200_Uber_shutterstock.jpg
Uber staje się taksówką. Od 1 października przewóz osób tylko z licencją


Obowiązek posiadania licencji

– Zgodnie z przepisami ustawy o transporcie drogowym podmioty prowadzące działalność w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób od 1 października 2020 r. są zobowiązane do posiadania licencji na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób – wyjaśnia Szymon Huptyś z Ministerstwo Infrastruktury.

Jednocześnie wprowadzono regulacje stanowiące, że pośrednicy, którzy uzyskali już licencję na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób, w terminie do 30 września 2020 r. "mogą prowadzić pośrednictwo osób w przewozach okazjonalnych wykonywanych pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 7 osób łącznie z kierowcą". Nie są też zobowiązani do prowadzenia pośrednictwa wyłącznie na rzecz przedsiębiorców posiadających odpowiednią licencję; ani do prowadzenia rejestru przekazanych zleceń oraz ewidencji przedsiębiorców, którym przekazują zlecenia przewozowe.


Nowe regulacje były kompromisem

Nowe regulacje, które zostały wprowadzone w ubiegłym roku, były efektem masowych protestów taksówkarzy, którzy zarzucali przede wszystkim kierowcom Ubera, że stanowią nieuczciwą konkurencję. Przepisy uprościły więc licencje taksówkarskie, pozwoliły też – ku niezadowoleniu licencjonowanych taksówkarzy – działać kierowcom pracującym za pośrednictwem popularnych aplikacji telefonicznych. "Lex Uber" ma – według założeń rządu – wyrównać warunki konkurencji pomiędzy branżą taksówkarską i innymi przewoźnikami.
Nowe regulacje były swoistym kompromisem, bowiem jeszcze w 2016 roku, nie tylko w Polsce, pojawiały się pomysły, by kierowcy Ubera musieli spełniać dokładnie takie same warunki jak licencjonowani taksówkarze, co spowodowało zawieszenie działalności na Węgrzech. Osobną walkę z Uberem prowadziły samorządy. Urząd Miasta Krakowa pod koniec sierpnia 2016 przeprowadził blisko 70 kontroli kierowców Ubera i skierował wnioski do sądów o ukaranie za brak licencji, a w niektórych przypadkach również za brak zgłoszeń do ewidencji działalności gospodarczej. Łódzcy urzędnicy również postanowili wesprzeć lokalnych taksówkarzy, którzy protestowali przeciwko przewozom firmy Uber Polska. Magistrat w porozumieniu z taksówkarzami przygotował projekt uchwały w sprawie nowego oznakowania łódzkich taksówek.

Obecne przepisy – o czym pisaliśmy wczoraj – zniosły jednocześnie obowiązek posiadania taksometru i kasy fiskalnej, które można zastąpić aplikacją, ale na rynku nie ma jeszcze dostępnego rozwiązania, które byłoby pozytywnie certyfikowane przez Główny Urząd Miar. Powoduje to, że kierowcy, którzy dotychczas korzystali z aplikacji typu Uber, Bolt, iTaxi czy Free Now  muszą wyposażyć się w stare kasotaksometry. W opinii dziennika "Rzeczpospolita" w niektórych przypadkach cennik usług wzrośnie więc nawet o ponad 50 proc.

10 tys. miast z całego świata
Uber, który był jedną z głównych przyczyn zmian prawnych, to amerykańskie przedsiębiorstwo z siedzibą w San Francisco w Kalifornii, twórca aplikacji mobilnej Uber, która służy do zamawiania usług transportu samochodowego poprzez kojarzenie pasażerów z kierowcami korzystającymi z aplikacji. Usługi firmy są dostępne w ponad 10 tys. miast świata, w tym w 10 polskich.

Firma powstała w 2009 roku, a mobilna aplikacja Uber oficjalnie wystartowała w czerwcu 2010 roku. Polski oddział Ubera został zarejestrowany w grudniu 2013 jako Uber Poland spółka z o.o., natomiast 19 sierpnia 2014 roku Uber oficjalnie zaczął oferować swoje usługi w Warszawie.

PolskieRadio24.pl/PAP/wnp.pl/DoS, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Przybywa połączeń autobusowych. Walka z wykluczeniem komunikacyjnym daje efekty

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2020 08:27
W porównaniu do roku 2019 r. notujemy ponad 80-proc. wzrost liczby uruchamianych linii komunikacyjnych o charakterze użyteczności publicznej przy wsparciu Funduszu rozwoju przewozów autobusowych – poinformował wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Dopłatą objęto łącznie 2,75 tys. linii komunikacyjnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przewozy pasażerów i towarów wracają do normy. Mamy dane Urzędu Transportu Kolejowego

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2020 10:30
Sierpień był na kolei najlepszym miesiącem od początku epidemii koronawirusa. Raport dotyczący przewozów opublikował Urząd Transportu Kolejowego (UTK).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Uber staje się taksówką. Od 1 października przewóz osób tylko z licencją

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2020 08:41
Przewóz osób ma się odbywać tylko z licencją taksówkową. Jest ryzyko, że na kurs poczekamy dłużej i zapłacimy więcej - pisze środowa "Rzeczpospolita".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Powstanie "wyszehradzka" linia lotnicza? LOT miałby odegrać w projekcie główną rolę

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2020 14:00
Rządy Polski, Czech, Słowacji i Węgier mają pomysł na stworzenie dużego, środkowoeuropejskiego przewoźnika, który stałby się hegemonem w naszym regionie - informuje serwis Simple Flying powołując się na czeskie "Lidove Noviny". Pierwsze skrzypce w projekcie miałby grać LOT, który jednocześnie mógłby stworzyć kolejny duży hub na lotnisku w Pradze.  
rozwiń zwiń