X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Nieuczciwe pokazy handlowe. Jest decyzja UOKiK ws. firmy Swiss-Med

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2020 11:17
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 1,6 mln zł kary na Swiss-Med za wprowadzanie konsumentów w błąd i obiecywanie im nieistniejących korzyści podczas pokazów handlowych, na których produkty sprzedawane są po zawyżonych cenach.
Jeśli idzie się na prezentację, np. garnków - trzeba pamiętać, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.
Jeśli idzie się na prezentację, np. garnków - trzeba pamiętać, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.Foto: Pixabay

Zgodnie z komunikatem techniki, jakie stosuje spółka Swiss-Med, by zwabić konsumentów na pokazy handlowe i sprzedać im produkty po zawyżonych cenach to np. wymyślanie fałszywych pretekstów spotkania czy oferowanie nieistniejących nagród i rzekomych promocji. UOKiK jako przykład podaje zaproszenie na debatę o zdrowym stylu życia, podczas której każda przybyła para dostanie wielofunkcyjny, automatyczny ekspres do kawy. W rzeczywistości - twierdzi Urząd - była to prezentacja i sprzedaż produktów, a prezent okazywał się kawiarką lub ekspresem przelewowym o wartości co najwyżej kilkudziesięciu złotych.

komórki1200.jpg
Play zwróci niewykorzystane pieniądze z kont prepaid. UOKiK dyscyplinuje operatorów

Jak zarzuca UOKiK, podczas pokazów Swiss-Med kusił też "wyjątkowymi promocjami" – np. zestaw z pościelą wełnianą i 5 innymi urządzeniami, takimi jak odkurzacz czy mata masująca, oferował za 10,5 tys. zł, podczas gdy produkty te kupowane osobno rzekomo miały kosztować ponad 45 tys. zł. Firma prowadziła jednak sprzedaż wyłącznie w zestawach, a ich ceny były sztywno ustalone w cenniku znanym tylko handlowcom i były równe właśnie fikcyjnym cenom promocyjnym. Ceny pojedynczych produktów umieszczono jedynie na stronie internetowej, za pomocą której nie można było dokonać zakupów; ponadto były wielokrotnie zawyżone w stosunku do cen rynkowych.

- Za nieuczciwe praktyki rynkowe – wprowadzanie konsumentów w błąd, obiecywanie im nieistniejących korzyści – nałożyłem na spółkę Swiss-Med karę finansową w wysokości 1,6 mln zł. Nie ma mojej zgody na manipulowanie konsumentami, oferowanie im za 10 tys. zł produktów, które na rynku mogliby kupić za ułamek tej kwoty i jeszcze przedstawianie tego jako wyjątkowej okazji. Takie praktyki są absolutnie bezprawne i krzywdzące dla konsumentów. Nie ma mowy o jakiejkolwiek tolerancji czy taryfie ulgowej dla nieuczciwych przedsiębiorców organizujących pokazy handlowe – zapowiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Oprócz nałożenia na Swiss-Med kary ponad 1,6 mln zł (1 654 961 zł) Prezes UOKiK nakazał spółce natychmiastowe zaprzestanie stosowania kwestionowanych praktyk i poinformowanie poszkodowanych konsumentów o decyzji.

Podobnych praktyk nie brakuje

To kolejna już w ostatnim czasie wysoka kara za pokazy – w lipcu Tomasz Chróstny nałożył na firmę Comfort Med+ sankcje w wysokości ponad 3,5 mln zł. Według Urzędu w toku jest jeszcze ok. 10 postępowań dotyczących nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych. We wrześniu Prezes UOKiK wszczął kolejne – na razie wyjaśniające – postępowanie wobec spółki Eneda z Poznania. Należy ona do grupy spółek powiązanych ze sobą osobowo np. Housefire, którymi UOKiK od wielu lat się interesował i o działaniach których zawiadamiał prokuraturę.

Jak wynika z sygnałów konsumenckich, Eneda organizuje spotkania pod pretekstem uruchomienia projektu „Bezpieczne wakacje", który ma na celu ratowanie polskiej turystyki. Uczestnicy skarżą się, że Eneda obiecywała im bon turystyczny na 3-dniowy pobyt z wyżywieniem i wszystkimi atrakcjami w polskim hotelu, tymczasem uprawniał on jedynie do zniżek. Na spotkaniu – wbrew zapowiedziom organizatora - odbyła się natomiast prezentacja produktów takich jak garnki i materace. Było też losowanie "nagród", za które jednak – jak twierdzi konsumentka – trzeba było zapłacić. Podczas postępowania wyjaśniającego Prezes UOKiK wstępnie zweryfikuje, czy są podstawy do postawienia spółce Eneda zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów. W takim przypadku przedsiębiorcy mogłaby grozić kara do 10 proc. obrotów.
UOKiK przypomina także konsumentom, że jeśli zostaną zwabieni na pokaz handlowy i namówieni na zakup prezentowanych produktów, mogą w ciągu 14 dni odstąpić od umowy. Wystarczy wysłać do firmy stosowny formularz, który można pobrać ze strony prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Nie trzeba podawać powodu rezygnacji; nie ponosi się też kosztów – poza opłatą za odesłanie zakupów.

PolskieRadio24.pl, PAP, UOKiK, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Brak notyfikacji współpracy. UOKiK nakłada karę na spółki gazowe

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2020 10:31
UOKiK nałożył na AmeriGas Polska karę 730 tys. zł za to, że nie notyfikowała koncentracji, a na Linde Gaz Polska 120 tys. zł za brak współpracy z Urzędem w toku postępowania - poinformował Urząd w komunikacie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

60 mln zł kary dla trzech banków za niedozwolone klauzule. Jest decyzja UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2020 09:38
UOKiK nałożył na trzy banki BNP Paribas, Millennium oraz Santander ponad 60 mln zł kary za niedozwolone zasady ustalania kursów walut, na podstawie których naliczane są raty kredytów indeksowanych m.in. do euro i franka szwajcarskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Play zwróci niewykorzystane pieniądze z kont prepaid. UOKiK dyscyplinuje operatorów

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2020 11:11
Prezes UOKiK zobowiązał sieć Play do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta prepaid. W toku jest jeszcze postępowanie wobec Orange Polska. Wcześniej do zmiany praktyki zobowiązał się T-Mobile, a za podobne praktyki został ukarany Polkomtel.
rozwiń zwiń