X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Play zwróci niewykorzystane pieniądze z kont prepaid. UOKiK dyscyplinuje operatorów

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2020 11:11
Prezes UOKiK zobowiązał sieć Play do zwrotu konsumentom pieniędzy pozostałych po wygaśnięciu konta prepaid. W toku jest jeszcze postępowanie wobec Orange Polska. Wcześniej do zmiany praktyki zobowiązał się T-Mobile, a za podobne praktyki został ukarany Polkomtel.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: shutterstock

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, czy najwięksi operatorzy komórkowi oddają konsumentom niewykorzystane pieniądze, gdy minie ważność konta na kartę. Do tej pory Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję w tej sprawie wobec spółki Polkomtel, na którą nałożył ponad 20 mln zł kary. Ponadto zobowiązał T-Mobile do zwrotu pieniędzy odbiorcom. Toczy się postępowanie wobec Orange Polska.

telefony komórki 1200.jpg
Kara dla Polkomtela za nieoddawanie klientom niewykorzystanych pieniędzy z karty prepaidowej.

– Kolejna decyzja dotyczy sieci Play, która nie oddawała swoim klientom mającym telefony na kartę niewykorzystanych pieniędzy. Działamy konsekwentnie i porządkujemy rynek, nakazując operatorom uczciwie rozliczać się z konsumentami przy zmianie dostawcy usług. Klienci nie mogą tracić niewykorzystanych środków zgromadzonych na koncie prepaid z powodu braku kolejnego doładowania. To utrudnianie zmiany operatora, co jest zakazane przez Prawo Telekomunikacyjne oraz Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zniechęcić do wyboru konkurencji

Najnowsza decyzja Urzędu i jednocześnie druga zobowiązująca w tego typu sprawie dotyczy spółki P4, operatora sieci Play. We wzorcach umów usług przedpłaconych (prepaid) P4 zastrzegało, że w przypadku utraty ważności konta niewykorzystana kwota lub jednostki rozliczeniowe zostają anulowane. Jedynym sposobem na to, aby zgromadzone pieniądze nie przepadły, było kolejne doładowanie przedłużające ważność konta. Jeśli konsument tego nie zrobił, bo na przykład zapomniał, a chciał zmienić operatora, tracił niewykorzystane środki. Mogło go to zniechęcić do wyboru konkurencyjnej firmy, nawet jeśli otrzymał lepszą ofertę.

uokik 1200 free.jpg
Allegro pod lupą UOKiK. Chodzi o prowizje i wysokość opłat

Kwestia zwrotu niewykorzystanych środków z konta na kartę przy wyborze nowej firmy telekomunikacyjnej jest już uregulowana na poziomie unijnym. W grudniu 2018 r. wszedł w życie Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej. Jest w nim przepis, zgodnie z którym przy zmianie operatora dotychczasowi dostawcy usług prepaid muszą – na wniosek konsumenta – zwrócić pozostałe na koncie środki. Od tej operacji mogą pobierać opłatę współmierną do rzeczywiście poniesionych przez nich kosztów, jeśli zostało to określone w umowie. Unijne prawo jest implementowane do polskiego. W niektórych europejskich krajach, takich jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja czy Hiszpania, zwrot od dawna jest już regułą.

Wniosek o zwrot środków

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał P4 do wprowadzenia mechanizmu zwrotu pozostałych na koncie prepaid pieniędzy. Ma to nastąpić w ciągu miesiąca od daty uprawomocnienia się decyzji. Do tego czasu spółka musi poinformować wszystkich klientów usług przedpłaconych o wprowadzeniu usługi zwrotu niewykorzystanych środków, przy czym osoby po 65. roku życia dowiedzą się o swoich nowych uprawnieniach z wiadomości SMS.

Aby ubiegać się o zwrot pieniędzy w P4, konsument musi złożyć wniosek o zwrot niewykorzystanych środków w ciągu 30 dni od zmiany operatora lub upływu ważności połączeń przychodzących. Może to zrobić poprzez kontakt z obsługą klienta P4 (pisemnie, e-mailem, telefonicznie) lub w autoryzowanych salonach.

Zgodnie z Europejskim Kodeksem Łączności Elektronicznej spółka może pobrać niewielką opłatę manipulacyjną – na podstawie decyzji zobowiązującej jej wysokość nie może jednak przekroczyć 20 zł. W ciągu 30 dni od złożenia wniosku pieniądze zostaną przelane na wskazany przez konsumenta rachunek bankowy.


PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Allegro pod lupą UOKiK. Chodzi o prowizje i wysokość opłat

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2020 12:34
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk Allegro. W ramach postępowania Urząd przyjrzy się m.in. zmianom w regulaminie dotyczącym pobierania prowizji od sprzedaży oraz opłatom pobieranym przez portal - poinformowano.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK kontroluje sieci handlowe. Sprawdza, czy nie wykorzystują przewagi nad dostawcami

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2020 11:00
UOKiK sprawdza, czy sieci handlowe poprzez stosowane tzw. rabaty retrospektywne nie wykorzystują przewagi kontraktowej nad małymi i średnimi przedsiębiorcami dostarczającymi produkty do ich sklepów. Chodzi o postępowania wyjaśniające, które dotyczą sprawy, a nie są prowadzone przeciwko konkretnym podmiotom.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szereg zarzutów. UOKiK wziął pod lupę firmy budujące lokale na wynajem

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2020 13:23
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty firmom: Infinity Zieleniec Ski&Spa, CGA Invest oraz grupie Gent Holding - przedsiębiorcom budującym lokale na wynajem. Wątpliwości budzą m.in. informacje o zasadach ich finansowania, osiąganych zyskach czy kosztach remontów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

60 mln zł kary dla trzech banków za niedozwolone klauzule. Jest decyzja UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2020 09:38
UOKiK nałożył na trzy banki BNP Paribas, Millennium oraz Santander ponad 60 mln zł kary za niedozwolone zasady ustalania kursów walut, na podstawie których naliczane są raty kredytów indeksowanych m.in. do euro i franka szwajcarskiego.
rozwiń zwiń