X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Zakupy online i produkty od lokalnych dostawców. Pandemia zmieniła nawyki konsumentów

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2020 11:30
W wyniku pandemii 70 proc. Polaków wstrzymało się z zakupami; połowa dokonuje tylko niezbędnych sprawunków, a co piąta osoba odłożyła większe zakupy na później - wynika z raportu firmy konsultingowej KPMG. Zyskują znane polskie marki i produkty od lokalnych dostawców.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Candyclub

Autorzy raportu "Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?" stwierdzili, że ponad 70 proc. osób w czasie pandemii kupuje artykuły inne niż spożywcze w Internecie. Dwóch na trzech ankietowanych Polaków wciąż robi zakupy w sklepach stacjonarnych.

Co trzeci Polak zaczął kupować w sieci 

Aż 34 proc. Polaków rozpoczęło zakupy online produktów, których nie kupowali wcześniej w Internecie. Pandemia COVID-19 wpłynęła też na preferencje marek – coraz bardziej zyskują polskie marki oraz produkty od lokalnych dostawców.

handel on-line1200.jpg
Pandemia pomogła handlowi, zaszkodziła budownictwu. Lepiej radzą sobie firmy usługowe

Zwiększony wolumen zakupów online w czasie pandemii nie był efektem naturalnej transformacji rynku, ale raczej wymuszoną zmianą.  Zdaniem ekspertów KPMG można się jednak spodziewać zwiększenia dynamiki wzrostu sprzedaży online, bo zdecydowana większość konsumentów, "dobrze ocenia cyfrowe kanały realizacji zakupów". 

Większość pytanych deklarowała, że po ustaniu pandemii COVID-19 nie przestanie z nich korzystać. Dotyczy to szczególnie zakupów za pośrednictwem strony internetowej - 91 proc. respondentów deklarowało kontynuację zakupów w ten sposób przy poniżej 80 proc. pozytywnych deklaracji dla zakupów za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Po żywność chodzimy do tradycyjnych sklepów 

Dla 70 proc. Polaków głównym powodem podjęcia decyzji o zakupach spożywczych w sklepie stacjonarnym jest jego lokalizacja. Z kolei 63 proc. korzystało z tradycyjnych sklepów, bo miało możliwość zobaczenia na żywo kupowanej żywności, a 53 proc. ceniło wygodę robienia zakupów w tym kanale sprzedaży. Ceny oferowanych produktów znalazły się na 4. miejscu – wskazała na nie połowa badanych. Zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych były bardziej preferowane przez mężczyzn. 51 proc. z nich robiło je bez żadnych ograniczeń, a 45 proc. przyznało, że w czasie pandemii ograniczyło do minimum swoje zakupy spożywcze w sklepach stacjonarnych.


Bezpieczeństwo ważniejsze od ceny? 

Badacze podkreślili, że przed pandemią stosunek jakości do ceny był najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji zakupowej dla 80 proc. ankietowanych konsumentów. "Czynnikiem, który w największym stopniu zyskał na znaczeniu podczas pandemii jest bezpieczeństwo, na które zaczęło zwracać uwagę 58 proc. więcej Polaków niż przed jej wybuchem. Z kolei na łatwość dokonywania zakupów w czasie pandemii COVID-19 zaczęło zwracać uwagę o 41 proc. więcej Polaków niż przed jej wybuchem" - wskazano.


W trosce o własne bezpieczeństwo zmieniły się też preferencje Polaków związane z formą płatności – 33 proc. badanych częściej wykorzystuje kartę debetową, 30 proc. kartę kredytową, 24 proc. cyfrowy portfel. Jednocześnie 41 proc. respondentów zadeklarowało, że rzadziej płaci za zakupy gotówką.

shutterstock owoce jabłka mythja 1200.jpg
Marcin Wroński: kupując polskie produkty, wzbogacimy budżet o 6,6 mld złotych

Lokalne produkty coraz popularniejsze 

Podczas wyboru produktu liczy się lokalna produkcja – uwagę na ten aspekt zwraca 57 proc. Polaków dokonujących zakupy spożywcze oraz ponad 1/3 podczas zakupów produktów innych niż spożywcze. W przypadku zakupów pozaspożywczych 60 proc. Polaków przykłada wagę do kwestii ochrony środowiska, a 33 proc. deklaruje, że "istotne jest dla nich podejście firmy do społeczności lokalnych". Z kolei 73 proc. Polaków deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty spożywcze pochodzące od lokalnych dostawców, z czego 62 proc. wskazuje taką gotowość wyłącznie na wybrane produkty.


PR24/IAr/PAP/sw 


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zmiana zakupowych nawyków. Zobacz, kto najczęściej odwiedza teraz centra handlowe

Ostatnia aktualizacja: 23.06.2020 15:09
Epidemia koronawirusa sprawia, że centra handlowe odwiedzają obecnie pojedyncze osoby, a nie całe rodziny - wynika z informacji Polskiej Rady Centrów Handlowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najpierw panika, potem boom. Zobacz, jak przemysł RTV i AGD skorzystał na koronawirusie

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2020 15:45
"Pracuj, odpoczywaj, gotuj i to wszystko  w domu. Daje to przemysłowi elektronicznemu szczególną szansę rozwoju i rozkwitu. Jak długo to potrwa, nie wiadomo", pisze w swoim internetowym wydaniu o branży sprzętów elektronicznych używanych w domu podczas pandemii koronawirusa dziennik Handelsblatt.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowe dane GUS o wrześniowej koniunkturze w gospodarce

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2020 11:00
We wrześniu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w większości prezentowanych obszarów gospodarki utrzymuje się na zbliżonym poziomie lub jest lepszy niż w sierpniu - podał GUS w komunikacie dot. Koniunktury w przetwórstwie przemysłowym, budownictwie, handlu i usługach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Raport: kupowanie w czasach pandemii

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2020 16:20
KPMG opublikował raport o zwyczajach konsumenckich w czasie pandemii koronawirusa. Czy i w jaki się sposób zmieniły, a także czy sprzedawcy skutecznie na nie zareagowali? 
rozwiń zwiń