X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
x
x
Gospodarka

Pandemia pomogła handlowi, zaszkodziła budownictwu. Lepiej radzą sobie firmy usługowe

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2020 11:26
Mimo pandemii w III kwartale tego roku ubyło firm z problemami finansowymi. Najbardziej poprawiła się sytuacja przedsiębiorstw handlowych i usługowych, a pogorszyła budownictwa - wynika z badania "Skaner MŚP".
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

Badanie wykonane dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przez Instytut Keralla Research pokazuje, że wbrew trudnej sytuacji gospodarczej wywołanej pandemią koronawirusa poprawia się jakość rozliczeń przedsiębiorstw, a odsetek przedstawicieli firm deklarujących, że ich kontrahenci w ostatnich sześciu miesiącach opóźnili płatność o ponad dwa miesiące, spada.

Większa zapobiegliwość prowadzących biznesy

Problem z zatorami płatniczymi przekraczającymi dwa miesiące deklaruje w trzecim kwartale 32,9 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw; w drugim kwartale było to blisko 35 proc. firm, a w pierwszym ok. 40 proc.


Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak poinformował, że trzeci kwartał 2020 r. jest kolejnym, w którym odsetek poszkodowanych w wyniku opóźnionych płatności od kontrahentów spada.

– To ewidentny przykład większej odpowiedzialności i zapobiegliwości prowadzących biznesy, co potwierdza m.in. fakt, że w tej samej grupie badanych mikro, małych i średnich firm aż 23,4 proc. nie stosuje obecnie w rozliczeniach odroczonego terminu płatności, a w zeszłym roku deklarowało tak 10,4 proc. z nich – zaznaczył.

Jego zdaniem na poprawę sytuacji wpłynęło też wykorzystanie różnych narzędzi pomocowych przygotowanych przez państwo w okresie pandemii.

Według badania z 46,5 proc. do 49,1 proc. wzrósł natomiast odsetek przedsiębiorców zgłaszających problem z zatorami wynoszącymi ponad 30 dni.

Terminowość rozliczeń zdecydowanie się poprawiła

Eksperci zwrócili uwagę, że sytuacja poszczególnych branż borykających się z zaległymi zobowiązaniami jest różnicowana. Wpływ na to mogą mieć nie tylko nieterminowe rozliczenia nawarstwiające się w ostatnich latach, ale też zmiana sytuacji gospodarczej wywołana pandemią i reakcja na tę zmianę.

– Paradoksalnie lockdown i inne konsekwencje pandemii sprawiły, że terminowość rozliczeń B2B zdecydowanie się poprawiła – uważa Halina Kochalska z BIG Infomonitor.

Gdy w trzecim kwartale zeszłego roku o problemach mówiła połowa firm, dziś deklaruje je co trzecia. Jak wynika z badania, obecnie najczęściej na problem z zaległościami przekraczającymi 60 dni wskazują przedstawiciele branży transportowej (44,1 proc.), ale niewiele lepiej jest w przemyśle (41 proc.). W handlu o znaczących opóźnieniach mówi 29,4 proc., a w budownictwie 23,3 proc. Najrzadziej kłopotów doświadczają usługodawcy – 19,3 proc.


Z kolei z zestawienia odpowiedzi przedsiębiorców na temat niesolidności odbiorców z ostatnich kwartałów wynika, że w czasie pandemii najbardziej poprawił ściąganie należności handel – odsetek skarżących się na opóźnienia spadł z dwóch trzecich przed rokiem do mniej niż 30 proc. Według Sławomira Grzelczaka oznacza to, że handel, od wielu kwartałów najbardziej – obok transportu – doświadczony przez niesolidnych odbiorców, ustąpił miejsca przemysłowi, który po sporej poprawie na początku pandemii znów ma się gorzej.

– Lepiej udaje się zadbać o rozliczenia również firmom usługowym. W sektorze tym kłopoty z ponad dwumiesięcznymi opóźnieniami ma dziś mniej niż jedna piąta badanych – mówi prezes BIG InfoMonitor.

gfk1200.jpg
Najpierw panika, potem boom. Zobacz, jak przemysł RTV i AGD skorzystał na koronawirusie


Metoda ograniczonego zaufania

Zdaniem ekspertów wzajemne rozliczenia przedsiębiorstw wyglądają lepiej, bo niemal połowa podmiotów w zderzeniu z COVID-19 postanowiła zacząć działać.

- Firmy skoncentrowane wcześniej na zwiększeniu sprzedaży, zdobywaniu nowych rynków, w chwili gdy dla wielu popyt się załamał, a w najlepszym przypadku stopniał, bardziej zaczęły zwracać uwagę na to, aby klienci rozliczali się terminowo - zaznaczył Grzelczak.

Najwięcej zastosowało metodę ograniczonego zaufania – dokładniej sprawdzają partnerów biznesowych (13,8 proc.), natychmiast reagują też na opóźnienia (11,2 proc.), nie dopuszczając do przeciągania płatności przez kontrahentów. Prawie 6 proc. wprowadziło przedpłaty, blisko 5 proc. sięgnęło po pomoc firmy windykacyjnej. Niektórzy podjęli też decyzję o skróceniu terminów płatności lub skorzystaniu z ubezpieczenia należności i faktoringu.


PolskieRadio24.pl/PAP/DoS, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"W trudnych czasach pomogła przetrwać wielu producentom". PKN Orlen podsumowuje akcję #WspieramyPolskę

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2020 09:17
Obecnie 85 proc. produktów dostępnych na stacjach paliwowych sieci Orlen zostało wytworzonych w Polsce. Współpraca z koncernem umożliwiła przetrwanie w trudnych czasach wielu polskim producentom – podkreśla PKN Orlen, podsumowując swą wakacyjną akcję #WspieramyPolskę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Eksperci: dane zwiastują niższe spadki w gospodarce i szybsze odbicie

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2020 17:23
- Dane GUS dotyczące PKB za II kwartał nie zaskoczyły. Pokazują one najtrudniejsze dla gospodarki miesiące w związku z pandemią COVID-19 i lockdow'nem. Jednak analitycy oczekiwali jeszcze słabszych danych, co daje nadzieję na szybszy wzrost naszej gospodarki w kolejnych miesiącach - mówił w audycji "Rządy Pieniądza" Piotr Soroczyński z Krajowej Izby Gospodarczej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Minister finansów: konsumpcja prywatna i publiczna oraz eksport głównymi motorami wzrostu gospodarczego

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2020 18:23
W najbliższych dwóch latach głównymi motorami wzrostu polskiej gospodarki będą konsumpcja prywatna oraz publiczna, eksport i inwestycje publiczne – mówił minister finansów Tadeusz Kościński podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W Polsce rośnie sprzedaż detaliczna. Znamy dane Eurostatu

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2020 13:32
Sprzedaż detaliczna w Polsce w lipcu wzrosła o 4,3 proc. rdr, po wzroście o 2,7 proc. rdr w czerwcu - podał Eurostat.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najpierw panika, potem boom. Zobacz, jak przemysł RTV i AGD skorzystał na koronawirusie

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2020 15:45
"Pracuj, odpoczywaj, gotuj i to wszystko  w domu. Daje to przemysłowi elektronicznemu szczególną szansę rozwoju i rozkwitu. Jak długo to potrwa, nie wiadomo", pisze w swoim internetowym wydaniu o branży sprzętów elektronicznych używanych w domu podczas pandemii koronawirusa dziennik Handelsblatt.
rozwiń zwiń