600 tys. nowych profili zaufanych. Polacy coraz chętniej korzystają z e-usług

2020-09-08, 09:10

600 tys. nowych profili zaufanych. Polacy coraz chętniej korzystają z e-usług
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: PIXABAY

600 tys. nowych profili zaufanych, grubo ponad ćwierć miliona elektronicznych pism ogólnych i niemal 26 tys. zgłoszonych online narodzin dzieci - to najkrótsze e-usługowe podsumowanie tegorocznych wakacji. Polacy coraz chętniej korzystają z e-usług i to nawet w wakacje.

- W tegoroczne wakacje, czyli od początku lipca do końca sierpnia, profil zaufany założyło dokładnie 624 128 osób. To o niemal ćwierć miliona więcej niż w tym samym czasie w ubiegłym roku - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

W lipcu przybyło 322 722 nowych właścicieli profilu (najwięcej - 23 754 - we wtorek 7 lipca), w sierpniu - 301 406, z czego najwięcej - 21 746 - w poniedziałek 3 sierpnia.

Obecnie z PZ, a co za tym idzie także z e-administracji, korzysta już niemal 8 milionów Polaków. To ponad czwarta część wszystkich dorosłych obywateli. Tylko w tym roku (od stycznia do dziś) ponad 3,2 mln Polaków założyło profil zaufany.

Ponad 270 tys. elektronicznych pism ogólnych

Do czego najczęściej Polacy wykorzystywali swoje profile zaufane? Do wysyłania i podpisywania pism. A dokładnie tzw. pism ogólnych.

- Dzięki pismu ogólnemu możemy załatwić lub przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej. To może być pytanie, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek - mówi szef resortu cyfryzacji.


Ta e-usługa cieszy się coraz większą popularnością. Tylko w te wakacje Polacy skorzystali z niej 271,7 tys. razy. To niemal dwukrotnie lepszy wynik od osiągniętego w wakacje 2019. Wtedy - w lipcu i sierpniu - Polacy przesłali do urzędów 113,5 tys. elektronicznych pism ogólnych. Dwa tegoroczne wakacyjne miesiące, czyli dokładnie 62 dni, to średnio 4382 elektroniczne pisma ogólne trafiające do urzędu każdej doby.

Narodziny i kilka innych spraw

Tylko w czerwcu tego roku urodziło się 31 tys. dzieci. Narodziny niemal 43 proc. z nich, czyli 13,3 tys., rodzice zgłosili online. Główny Urząd Statystyczny nie podał jeszcze liczby narodzin w sierpniu, jednak już wiadomo, ile spośród urodzonych wtedy maluchów zarejestrowano online – 13,1 tys.

Dla porównania w lipcu 2019 roku urodziło się 37 tysięcy dzieci – 13 proc. z nich zgłoszono online. Rok temu w sierpniu na świat przyszło 33,2 tysiąca dzieci. Narodziny niemal 14 proc. z nich rodzice zarejestrowali online. To pokazuje, o ile większym zainteresowaniem cieszy się w tym roku ta e-usługa.


- Umożliwia ona nie tylko zgłoszenie narodzin, ale i załatwienie kilku innych spraw. Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i - jeśli maluch zostanie zameldowany - także zaświadczenie o zameldowaniu. Oczywiście wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną - tłumaczy Marek Zagórski.

Powiązany Artykuł

1200_kierowca_shutterstock.jpg

Tysiąc osób dziennie wnioskuje o dokumenty

Dorosłego także możemy zameldować i wymeldować online. Przez dwa wakacyjne miesiące Polacy skorzystali z tej możliwości 30,3 tys. razy. To niemal trzy razy częściej, niż w tym samym czasie w ubiegłym roku. W lipcu 2019 r. Polacy meldowali lub wymeldowywali się online 6115 razy, a w sierpniu 2019 r. – 5117 razy.


Jednocześnie każdego wakacyjnego dnia ponad tysiąc osób dziennie składało wniosek online o wydanie nowego dowodu osobistego. W lipcu 32,2 tys. i 31,2 tys. w sierpniu. W przypadku tej e-usługi - w porównaniu do ubiegłego roku - także mamy do czynienia z ponad dwukrotnym wzrostem zainteresowania.

Bez wychodzenia z domu

Co jeszcze w te wakacje załatwialiśmy przez internet? Niemal 35 tys. osób złożyło online wniosek o dofinansowanie w programie "Mój prąd", a 115,2 tys. Polaków bez wychodzenia z domu zgłosiło zbycie lub nabycie pojazdu.


– To tylko wybrane przykłady spraw urzędowych, które można załatwić przez internet. Jak widać, Polacy coraz chętniej korzystają z możliwości, jakie daje im e-administracja. Stale pracujemy nad tym, aby katalog e-usług był coraz szerszy i jeszcze lepiej wychodził naprzeciw oczekiwaniom Polaków. Jak pokazują dane – robimy to skutecznie – podsumowuje minister cyfryzacji.

PolskieRadio24.pl/mc.gov.pl/DoS, md

Polecane

Wróć do strony głównej