X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
x
x
Gospodarka

UOKiK kontroluje sieci handlowe. Sprawdza, czy nie wykorzystują przewagi nad dostawcami

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2020 11:00
UOKiK sprawdza, czy sieci handlowe poprzez stosowane tzw. rabaty retrospektywne nie wykorzystują przewagi kontraktowej nad małymi i średnimi przedsiębiorcami dostarczającymi produkty do ich sklepów. Chodzi o postępowania wyjaśniające, które dotyczą sprawy, a nie są prowadzone przeciwko konkretnym podmiotom.  
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów tłumaczy, że rabaty retrospektywne (retro) są przyznawane za dokonane zakupy. Występują między innymi w relacjach pomiędzy sieciami handlowymi a dostawcami produktów. Stosowane są różne systemy przyznawania retrorabatów. W niektórych sytuacjach dostawca przystępujący do wykonania umowy nie jest w stanie określić, w jakiej wysokości będzie musiał go przyznać sieci handlowej i na podstawie jakich kryteriów.


uprawa rolnik rolnictwo koszta 1200.jpg
UOKiK: rolnicy i dostawcy otrzymali ponad 400 mln zł zaległych płatności za ich produkty

Jak kształtuje się polityka rabatowa

Tego typu działania mogą być uznane przez Prezesa UOKiK jako niedozwolone działanie silniejszej strony umowy, stanowiące nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej. Pierwsze zarzuty Prezes Urzędu postawił w ubiegłym roku spółce Jeronimo Martins Polska.

– Dostawcy produktów do sieci Biedronka nie wiedzieli w momencie podpisania umowy, czy będą zmuszeni udzielić dodatkowego rabatu, ani jak duży on będzie. Postanowiłem sprawdzić, jak kształtuje się polityka rabatowa także innych sieci handlowych. Dlatego na początku lipca wszcząłem postępowania wyjaśniające, w którym zbadamy praktyki 19 innych tego typu podmiotów. Chcemy bardzo wnikliwie przyjrzeć się, czy nie wykorzystują oni swojej przewagi kontraktowej stosując mechanizmy rabatów retrospektywnych względem małych i średnich przedsiębiorców – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK wysłał pytania do wybranych dostawców z prośbą o informacje dotyczące rodzajów rabatów stosowanych przez sieci handlowe. Są to m.in. producenci mięsa, nabiału i warzyw.

Współpraca staje się nieopłacalna

Urząd zaznacza, że mechanizm rabatów retrospektywnych jest stosowany w relacjach pomiędzy sieciami handlowymi i ich dostawcami także w sytuacji, gdy kontrakty zawierane są na krótkie okresy – półroczne czy roczne. Przy zawieraniu nowych kontraktów sieci handlowe prowadzą twarde negocjacje z dostawcami, zmierzające nie tylko do zapewnienia wymaganej ilości i jakości, ale również jak najniższej ceny, mającej zapewnić wysoką marżę sieci handlowej.

– W tego typu sytuacjach mechanizm rabatów retrospektywnych może prowadzić do sytuacji, w której dostawcy sieci handlowych wraz ze wzrostem sprzedaży osiągają coraz mniejsze korzyści finansowe – w skrajnych przypadkach prowadząc do sytuacji, w której współpraca staje się nieopłacalna, zaś odstąpienie od kontraktu wiąże się ze znacznymi karami finansowymi – tłumaczy UOKiK.

Wraz ze wzrostem sprzedaży danej kategorii produktów, sieci handlowe zarabiają nie tylko w oparciu o marżę detalisty, ale również generując rosnące korzyści wynikające z zastosowanych rabatów retrospektywnych – te bowiem co do zasady rosną tym bardziej, im więcej produktów danego dostawcy sprzedaje się w sklepach. Bywa, że sieci żądają dodatkowych rabatów retrospektywnych w stałej wysokości procentowej w trakcie trwania kontraktu, pogarszając jeszcze mocniej opłacalność współpracy dla dostawcy.


1200_pieniądze_shutterstock.jpg
Mocniejsza ochrona konsumenta to większe kary. UOKiK ostro wziął się za nieuczciwe firmy

Powinny wyróżniać się wzorcową odpowiedzialnością

Według Urzędu ryzyko współpracy pomiędzy stronami w tego typu przypadkach obarcza tym samym przedsiębiorcę dostarczającego produkty do sieci handlowej.

– Sieci handlowe, a w szczególności dyskonty, są największym beneficjentem braku ograniczeń rynkowych dla funkcjonowania placówek handlu wielkopowierzchniowego w Polsce – zauważa szef UOKiK.

W jego ocenie powinny one wyróżniać się wzorcową odpowiedzialnością za przedsiębiorców, którzy dostarczają im produkty tworzące ofertę sprzedażową. Tomasz Chróstny podkreśla, że relacje te powinny być korzystne dla obydwu stron – nie może dochodzić do sytuacji, gdy silniejszy uczestnik rynku wykorzystuje nieuczciwie w jakikolwiek sposób swoją przewagę kontraktową względem dostawcy, w szczególności małego czy średniego przedsiębiorcy.

– Postępowania wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Jeśli jednak na podstawie zebranych informacji okaże się, że sieci handlowe naruszają prawo, wówczas zostaną postawione im zarzuty dotyczące nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej. Grozi za to kara do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy – podsumowuje UOKiK.

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Niesolidni kontrahenci pod lupą UOKiK. Kary za zatory płatnicze

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2020 12:51
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów walczy z zatorami płatniczymi. Chodzi o opóźnienia w płaceniu kontrahentom należności za dostawę towarów lub realizację usług.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ważna decyzja UOKiK dla kredytobiorców, którzy wcześniej spłacili pożyczkę

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2020 11:07
UOKiK wydał decyzję wobec 18 firm pożyczkowych dot. rozliczeń przy wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego: jeśli konsument spłacił kredyt przed terminem, należy mu się zwrot proporcjonalnej części pobranych opłat.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Allegro pod lupą UOKiK. Chodzi o prowizje i wysokość opłat

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2020 12:34
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk Allegro. W ramach postępowania Urząd przyjrzy się m.in. zmianom w regulaminie dotyczącym pobierania prowizji od sprzedaży oraz opłatom pobieranym przez portal - poinformowano.
rozwiń zwiń