X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
x
x
Gospodarka

Nowy raport nt. polskiego rynku gier komputerowych. Branża ma ponad 2 mld zł dochodu

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2020 13:44
Dochody ze sprzedaży polskich gier komputerowych przekroczyły w ubiegłym roku 2,1 mld zł - wynika z raportu na temat branży gier w Polsce. Na naszym rynku działa ponad 440 producentów zatrudniających 9,7 tys. osób. Polska jest 7. największym rynkiem gier PC.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/Dean Drobot

Jak podkreślili autorzy, polska branża gier "to dobro narodowe i eksportowe". Zwrócili uwagę, że gry komputerowe, a dokładniej gamedev (video game development), to stosunkowo młody, ale najdynamiczniej rozwijający się segment przemysłu kreatywnego.

"W 2019 roku dochody ze sprzedaży polskich gier przekroczyły 2,1 mld zł" - wyliczono w raporcie przygotowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Game Industry Conference oraz Indie Games Polska.

W Polsce gry produkuje obecnie ponad 440 firm, które zatrudniają 9,7 tys. osób. Co roku do graczy trafia ok. 480 nowych produkcji, a 96 proc. sprzedaży to eksport.

"Rocznie gamedev w Polsce notuje wzrosty o ok. 30 proc., a w samym 2019 r. dochody ze sprzedaży polskiej branży gier przekroczyły 2,1 mld zł" - czytamy.

shutterstock playstation para zabawa komputer 1200.jpg

Prognozy dla rynku gier

Z przytoczonych w raporcie szacunków wynika, że wartość światowego rynku gier wzrośnie w 2020 r. o 9 proc. w ujęciu rocznym do 159,3 mld dolarów. Na tę kwotę składa się 77,2 mld przychodów z gier mobilnych, 45,2 mld z tych na konsole i 36,9 mld z gier na PC. W 2023 r. wartość rynku może wynieść nawet 200 mld dol. Połowa wydatków na gry w 2020 r. pochodzi z Chin i Stanów Zjednoczonych. Trzecim największym rynkiem gamingowym jest Unia Europejska. Polska jest natomiast siódmym największym rynkiem gier PC.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że w Polsce jest 16 mln graczy, a przyszłość z gamingiem mogą wiązać nie tylko informatycy.

- To praca również dla artystów, designerów, producentów, twórców fabuły czy udźwiękowienia – wskazał cytowany w komunikacie ekspert z Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości PARP Sławomir Biedermann.

Branża się rozwija

W Polsce działają obecnie 440 studia produkujące gry. W porównaniu do 2017 r. upadło 120, ale na to miejsce powstało 160 nowych. W branży gier pracuje ponad 9,7 tys. osób. Większość zespołów jest niewielkich; 40 proc. firm zatrudnia od 6 do 16 osób; co dziesiąte przedsiębiorstwo ma zespoły liczące 40 i więcej pracowników, a 10 producentów zatrudnia ponad 200 osób.

Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych notowane są 44 spółki z sektora gamedev; w lipcu 2020 r. ich kapitalizacja wyniosła 11,7 mld zł. "Więcej firm z branży gamingowej można znaleźć tylko na Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych" - czytamy. Dodano, że 90 proc. podmiotów z branży gamedev funkcjonuje poza GPW - wytwarzają 45 proc. przychodów całego sektora i oferują 71 proc. miejsc pracy.

Eksperci zwrócili uwagę, że z roku na rok polskie gry stają się nie tylko popularniejsze, ale też bardziej rozbudowane. W 2019 r. najwięcej z nich ukazało się na Nintendo Switch (133, w porównaniu do 69 w 2018 r.) i na PC (99, czyli o jedną mniej niż w 2018 r.). Na fanów VR czekały 33 gry. Polscy producenci wydali 25 gier na Xbox One i 23 na PlayStation 4 oraz po ok. 100 na każdej z dwóch platform mobilnych. "Polską specjalnością są także symulatory czy gry wykorzystujące fotogrametrię, czyli technikę zajmującą się odtwarzaniem kształtów, rozmiarów i wzajemnego położenia obiektów w terenie na podstawie zdjęć" - wskazano.

Gry rodem z Polski

Według raportu prawie wszystkie firmy mają polskich właścicieli.

"Do tej pory tacy giganci jak EA czy Ubisoft nie zdecydowali się na stworzenie w Polsce filii firmy, chociaż są obecni u naszych sąsiadów. Szukając finansowania producenci również częściej znajdują je wśród rodzimych inwestorów" - zauważył Biedermann.

Eksperci obserwują też nowy trend - co roku przynajmniej jedna firma decyduje się na przeniesienie biznesu do Polski, często z całym zespołem i zapleczem technicznym.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Polacy pobili technologiczny rekord. Magiczna bariera 1000 FPS-ów złamana

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2020 10:00
50 litrów ciekłego azotu, wart kilkadziesiąt tysięcy złotych komputer i dwójka zapaleńców z Polski. Wszystko to po to, by wyżyłować do granic możliwości sprzęt i pobić niecodzienny rekord - wyświetlić 1000 FPS-ów (klatek na sekundę) w popularnej grze Doom Eternal. Wyzwanie osobliwe, ponieważ nikt nigdy nie osiągnął takiego wyniku na żadnym komputerze i w żadnej grze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Digital Dragons 2020. Gry do słuchania

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2020 15:40
Digital Dragons to prezentacje polskich gier, rekrutacje do pracy w branży, gala z wręczaniem nagród DD Awards oraz Indie Showcase dla najlepszych twórców niezależnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Apple i Google Play rezygnują z "Fortnite"

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2020 18:30
Niespełna dwa tygodnie temu doszło do kontrowersyjnej decyzji związanej z mobilną wersją gry "Fortnite". Gra niespodziewanie została usunięta ze sklepu Apple oraz Google Play.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Konsole nowej generacji. Czy przyjmą się wśród graczy

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2020 20:50
Ghost of Tsushima to bez wątpienia godne pożegnanie aktualnej generacji konsol.
rozwiń zwiń