X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Rozliczenia po wcześniejszej spłacie kredytu pod lupą UOKiK. Ma być przejrzyście i sprawiedliwie

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2020 11:57
Dzięki tym działaniom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów klienci instytucji finansowych mogą odzyskać dużo pieniędzy. Już w 2016 r. UOKiK wydał stanowisko, zgodnie z którym instytucja finansowa powinna rozliczyć się z klientem w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego. Rok temu interpretację tę potwierdził Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej i tym samym dostarczył jasną wykładnię, jak należy interpretować przepisy krajowe w tym zakresie.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay
Posłuchaj
02:39 PR1_AAC 2020_07_22-06-36-29.mp3 Rozliczenia po wcześniejszej spłacie kredytu pod lupą UOKiK. Ma być przejrzyście i sprawiedliwie (I.Kostyszyn/PR1)

Prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny mówi, że podjął właśnie decyzje o weryfikacji tego, jak banki rozliczają się z konsumentami. Dodaje, że podczas niedawnych spotkań z przedstawicielami instytucji finansowych wskazywał, że w przypadkach wcześniejszej spłaty kredytów przy rozliczaniu powinno stosować się metodę liniową, która jest "przejrzysta i sprawiedliwa".

telefon komórkowy free shutter 1200.jpg
Kampania "Sprawdzaj, czytaj, pytaj!". Prezes UOKiK tłumaczy, jak nie dać się oszustom

Sprawiedliwe rozliczenie z bankiem

Metoda liniowa polega na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi – tłumaczy Jarosław Sadowski z firmy doradczej Expander. Dla przykładu: jeżeli zaciągnęliśmy kredyt na dwa lata, a spłaciliśmy go po roku, to jeżeli prowizja wyniosła 1000 złotych, to powinna ona być obniżona o połowę - bank powinien nam zwrócić 500 złotych, a drugie 500 zatrzymać dla siebie.

Co ważne - zaznacza Jarosław Sadowski - zwrot nie odbywa się automatycznie. Trzeba wystąpić do banku z wnioskiem o zwrot. Formularz można znaleźć na stronie UOKiK-u.

Kilka formalności do załatwienia
 
Według wyliczeń UOKiK-u w sumie kredytobiorcy odzyskają co najmniej 1,5 miliarda złotych. Warto więc jak najszybciej złożyć wniosek o zwrot – zachęca prezes UOKiK-u. Każdy konsument może też wcześniej sprawdzić kwotę, która mu przysługuje.

- Na stronie www.finanse.gov.pl przygotowaliśmy specjalny kalkulator, który szacuje kwotę zwrotu - wskazuje Tomasz Chróstny. Tam też znajdziemy wniosek o zwrot.
 
Do tej pory 14 banków zadeklarowało, że będzie stosować zwrot metodą liniową. O zwrot spłaconego wcześniej kredytu konsumenckiego lub pożyczki, mogą się ubiegać konsumenci, którzy zawarli umowę po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, tj. po 18 grudnia 2011 roku.

PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, I.Kostyszyn, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wraca popyt na kredyty. Mniejsza niepewność i niskie stopy sprzyjają zaciąganiu zobowiązań

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2020 08:43
Klienci znów ruszyli do banków po pieniądze. Kuszą niskie stopy procentowe, a widmo kryzysu nie wydaje się już tak straszne - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przybywa oszustw w internecie. Jak nie dać się nabrać i nie stracić pieniędzy?

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2020 11:59
Liczba finansowych oszustw internetowych rośnie lawinowo już od kilku lat. W tym roku skalę zjawiska dodatkowo potęguje pandemia koronawirusa - informuje "Rzeczpospolita". Do oszustw w cyberprzestrzeni wykorzystywane są przede wszystkim ataki typu phishing. Czy można się przed nimi ustrzec?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolejna kara dla Telekomunikacji Stacjonarnej. UOKiK krytykuje działania operatora

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2020 13:07
Telekomunikacja Stacjonarna – obecnie w likwidacji – już po raz drugi w ciągu 7 miesięcy została ukarana przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W grudniu 2019 r. – za stosowanie klauzul niedozwolonych, a w lipcu 2020 r. – za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.
rozwiń zwiń